Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Nejmladší český dakarista naviguje tátu s prastarým landroverem, stále jedou

František Randýsek „čte noty“ svému tátovi Dušanovi. Saúdskoarabskými dunami se na Rallye Dakar prokousávají ve skoro šedesátiletém landroveru, po osmi etapách stále jedou, z necelých sto čtyřiceti posádek jsou na 84. místě.

Historicky nejmladší Čech, teprve osmnáctiletý František Randýsek, překonává Martina Macíka, který vyrazil na svůj první Dakar před deseti lety, když mu bylo dvacet jedna. Randýskovi jedou ve veteránské kategorii Classic, kde se nejede na krev, hlavní je dojet, nepoškodit techniku. František naviguje, Dušan šoféruje, ten žlutý speciál je starší než on sám.

Randýskové jsou jednou ze tří posádek českého Vintage Racing Teamu. Napříč saúdskoarabskou pouští ovšem jedou bez doprovodu, jen s tím, co naložili do svého speciálu.

První ročník Rallye Dakar odstartoval v roce 1978, v kategorii Classic ovšem mohou závodit i starší stroje. Tato kategorie je vlastně jízdou pravidelnosti a testem orientace. „Myslím si, že je důležité si uvědomit, že to není o rychlosti. Tato kategorie je o navigaci. Nebloudit zbytečně, nejet rychle. Proto my to můžeme jet šedesát let starým autem. Pořadatelé nám určují pravidelnou rychlost, například padesát kilometrů v hodině,“ vysvětluje František Randýsek. „Musíme upřímně říct, že bychom potřebovali auto s mnohem větším výkonem a pohodlnějším ovládáním.

Toto auto je opravdu zemědělský stroj, technika z padesátých let,“ dodává jeho otec v podcastu na iDNES.cz. Poslechněte si ho celý zde:

Hosty podcastu Technet byli Dušan a František Randýskovi. Zkušený dakarový...

TECHNET: Vyrážejí na slavný závod Dakar s autem z roku 1964

Původně modrý Land Rover Series II A z roku 1964 Randýsek koupil před deseti lety na srazu v Anglii, nadělil si ho jako odměnu za první dojetý Dakar v roce 2010, který jel na motorce. Později zkusil i terénní čtyřkolku, slavnou rallye zná taky z kabiny osobáku i kamionu. Před rokem vytáhli modrého landrovera z kopřiv a pustili se do renovace. „Příprava trvala osm měsíců a šlo o velmi detailní renovaci s dovolenými moderními prvky,“ popisuje Randýsek. Volant nechali na „britské“ pravé straně. S komisaři se dohodli, že mohl používat komponenty z novějšího provedení, třeba uzávěrky diferenciálů.

Motor zůstal původní, je ovšem po kompletní renovaci. Osadili ho  modernějším sáním a větším dvoukomorovým karburátorem Weber, aby se mu lépe dýchalo. „Ve většině případů jsme se snažili používat dobové věci,“ říká Dušan Randýsek. „Na chlazení oleje jsme použili originální vojenské chladiče. Podařilo se nám to koupit právě v Saúdské Arábii,“ dodává. Do horka ještě přidali přídavný ventilátor na chladiči. „Použili jsme originální vojenskou variantu dvou benzinových nádrží s třícestným ventilem – je to dobové a elegantní,“ libuje si.

Transmise prošla důkladnou opravou, díky novému koncovému převodu „do rychla“ se žlutý závoďák na rovině rozdovádí až na 110kilometrovou rychlost. Podvozek je také nový, koncepčně na něm ovšem nic neměnili. Takže se dakarský speciál stále houpe na parabolických listových perech.

Randýska čekala také kompletní přestavba elektroinstalace. „Náš elektrikář se s tím namísto původně plánovaného týdne páral měsíc,“ popisuje. „Krásné dílo, které musí přežít všechno. Máme kontrolu tlaku a teploty oleje, teplotu převodovky, voltmetr…“

Závodní speciál musel dostat ochranný rám podle dakarské specifikace automobilové federace FIA. „Po dohodnutých úlevách ze strany technických komisařů se povedl velmi elegantní rám, aniž bychom museli krájet dominantní hliníkové části,“ komentuje Dušan Randýsek. Součástí požadavků jsou také bezpečnostní sedačky a pásy, vypínač baterek ovladatelný zevnitř i zvenku, hasicí zařízení nebo přídavná brzdová světla. Potřeba je také extra napájení navigačních přístrojů. „A samozřejmě držák na kafe,“ dodává Randýsek.

Na autě ovšem nechali prvky, které pocházejí z dob, kdy ve Velké Británii makal na farmě. Připomíná to tažné zařízení na předním nárazníku, specialitou je mechanický naviják.

Autor:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

ANALÝZA: Toyota převálcovala GM na jeho vlastním hřišti. I díky tsunami

Premium Automobilka Toyota definitivně dobyla americký trh, když dostala po 90 let vedoucí koncern General Motors na lopatky....

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...