Dunlopova pneumatika se zrodila díky drkotající tříkolce

aktualizováno 
Druhá polovina 19. století přinesla mnoho vynálezů, které navždy ovlivnily dopravu po souši. K těm nejdůležitějším bezesporu patří jízdní kolo a automobil - ani jeden z těchto dopravních prostředků by ale nejspíše nebyl tak úspěšný bez objevu jednoho veterináře.

Ilustrační foto

Až skotský rodák John Boyd Dunlop, který praxi provozoval v irském Dublinu, totiž dal světu vzduchem plněnou pneumatiku. Patent na svůj vynález dostal Dunlop před 120 lety, 7. prosince 1888, a pneumatiky nesoucí jeho jméno dodnes "obouvají" miliony aut či motocyklů po celém světě.

Gumové obruče se přitom na kolech dopravních prostředků objevovaly už dříve, jízda ale ani při jejich používání příliš pohodlná nebyla. Důkazem toho byl i syn Johna Dunlopa, který často proháněl po dvoře rodinného domu svou tříkolku.

Vozítko drkotalo po kamenité cestičce, a pokud náhodou ne, vyrývalo hluboké rýhy do trávníku. Traduje se, že Dunlop starší to jednoho únorového dne roku 1888 už nevydržel a s použitím zahradní hadice a gumové zástěry vytvořil první pneumatiku. Syna sice k použití svého vynálezu musel přesvědčovat, ale nakonec uspěl a zárodek nového průmyslového odvětví byl na světě.

Dunlop dlouho neváhal a spolu se společníkem Robertem Edlinem, výrobcem jízdních kol, se rozhodl svůj vynález začít vyrábět. Právě Edlin sestrojil v říjnu 1888 Johnu Dunlopovi první bicykl vybavený pneumatikami. Za rok z dílny vyjelo dalších 20 jízdních kol a šest tříkolek, na dalších 24 jinde koupených strojů pak Edlin a společníci pneumatiky namontovali dodatečně.

Už na jaře 1889 dostaly pneumatiky také závodní kola, jejichž jezdci tak získali výrazný náskok před konkurencí. Premiérovým vítězstvím se tak mohl 18. května 1888 pochlubit závodník Willie Hume.

Důležitější pro vývoj pneumatiky se ale ukázal být jeden z přihlížejících, William Harvey Du Cros. Majitel továrny na výrobu papíru se totiž rozhodl, že na Dunlopově nápadu vydělá. Za 3 000 liber a 1 500 akcií nově založené společnosti Pneumatic Tyre and Booth's Cycle Agency získal od vynálezce patentní práva a rozjel výrobu. Ze snů o velkolepém obchodním úspěchu se ale velmi rychle probudil - už v roce 1890 se totiž objevila v časopise Sport and Play informace o tom, že John Dunlop nebyl prvním, kdo na pneumatiku přišel.

Už v polovině 40. let 19. století totiž dostal stejný nápad skotský vynálezce Robert William Thomson, který si svá "vzdušná kola" také patentoval. Úspěšně je také zkoušel použít na několika koňských povozech, jeden z nich dokonce ujel bez závad přes 1 500 kilometrů. Pro větší rozšíření vynálezu ale nebyla vhodná doba, a tak upadl v zapomnění. John Dunlop přišel s pneumatikou jen krátce po sestrojení prvních automobilů a v éře rozmachu jízdy na kole - jeho vynález tedy měl zajištěný odbyt. Kvůli Thomsonovu prvenství nakonec v roce 1891 Dunlop o patent přišel a výroba pneumatik tak byla rázem otevřena dalším zájemcům.

Existovaly sice patenty na konkrétní konstrukční řešení, nejdůležitější nápad, tedy připevnit gumovou hadici ke kolu, ale mohl využít prakticky každý. Dunlopův vynález do konce 19. století prakticky vytlačil pevné gumové obruče a díky bratřím Michelinům se také stal samozřejmou součástí automobilu. Sám vynálezce se ale z podnikání kolem pneumatik stáhl už v polovině 90. let 19. století. Jeho jméno ale nebylo zapomenuto, nápis Dunlop lze dodnes najít na pneumatikách mnoha automobilů i motocyklů.

Slavnou značku v současnosti ze tří čtvrtin vlastní americká společnost Goodyear, zbytek ovládá japonská gumárenská firma Sumimoto.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Najdete na iDNES.cz