Sobota 15. srpna 2020, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 15. srpna 2020 Hana

Pařížský butik na kolech: pocta kubismu a kamera hledající díry

  11:00aktualizováno  11:00
Francouzská značka DS představila mondénní SUV. Levné není, za cenu kolem milionu ovšem dá porci špičkové techniky i luxusu. A pořádnou dávku extravagance a jinakosti. Tohle koření autoparku rozhodně nikdo nepřehlédne. Je to koncentrovaný styl pařížského dandyho a přesně pasuje před tamní butiky.

DS7 Crossback | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

DS7 Crossback je jinačí snad ve všem, k tomu přidává šarm. Některé věci je třeba si osahat, pak ale bude publikum žasnout: přední LEDové lampy předvedou světelné divadlo hned na uvítanou. Posádku zas ohromí analogové hodiny, které se dramaticky vyklopí na vrcholu přístrojovky. Chronograf luxusní francouzské rodinné značky B.R.M. je za příplatek 16 tisíc korun.

Řidič si bude chvilku zvykat, některé ovladače a prvky by si přeci jen zasloužily setrvat u tradičního pojetí: startovací tlačítko je schované a zároveň dokonale na očích uprostřed nahoře pod těmi hodinami, ovladač hlasitosti audia v nijak neoznačeném válečku s kosočtvernou texturou neodhalí napoprvé snad nikdo, tlačítka stahování oken jsou na mohutném středovém panelu. Na to všechno si časem zvyknete, pulzní ovládání voliče automatické převodovky si ale už většinou značky nechaly rozmluvit.

V podání prvního crossoveru značky DS to ovšem není jen manýrismus, přidává i techniku: vzadu má víceprvkovou nápravu, v tom se liší od ostatních crossoverů PSA, ve výbavě najdeme třeba systém nočního vidění a hlavně skvěle odladěný podvozek. Na sportování to není, dá však vzpomenout na plavnou nenucenou suverenitu starých citroënů, které uměly vyžehlit i rozoranou českou okresku.

Kouzlo je ve „vesmírné“ technologii, kterou se donedávna chlubila jen absolutní automobilové smetánka s dvojnásobnou cenovkou. Kamera umístěná na přídi totiž sleduje silnici a analyzuje povrch, hledá nerovnosti a podle toho neustále upravuje nastavení tlumičů s proměnnou tuhostí.

Do prodeje také míří provedení E-Tense, které má na zadní nápravě uchycený elektromotor roztáčející zadní kola, takže DS7 umí mít i pohon všech kol.

Pařížský butik

DS7 Crossback prostě umí zaujmout a ohromit. To je taky jeden z jeho hlavních úkolů. Interiér zdobí parádní design a fajnové materiály, k tomu skvělé odhlučnění a dva 12“ displejů se špičkovým rozlišením, které tvoří přístrojovku.

DS7 Crossback

V kabině se cítíte jako v pařížském butiku. Hlavní roli tu hraje motiv kosočtverců, pyramid a trojúhelníků, je to doslova pocta kubismu.

Frajerská sedadla z kůže Nappa jsou prošívaná ve stylu řemínků k hodinkám, píše výrobce. Stejně důležité však je, že se na nich výborně sedí, jsou měkká, ale ne příliš, nekloužou; je zkrátka radost si na nich pohovět. Všechna navíc mohou mít za příplatek i masážní funkce.

Základ vozu vychází z předloňského Peugeotu 3008. Je ale natažený o dvanáct čísel, o šest i v interiéru. Prostorné je tedy DS dost, i 550litrový kufr stačí na rodinnou dovolenou, praktičnost tedy crossbacku nechybí.

Kabina je široká, na předních místech to jen tak nevynikne kvůli širokému středovému tunelu. Na zadních místech je do všech směrů místa dost, podle všeho by se tam měly vejít i tři dětské sedačky. Řidič má velmi dobrý výhled a na všechna místa se dobře nastupuje, to je největší klad crossoverů na vysokém podvozku.

DS7 Crossback

DS7 Crossback vlastně otevírá úplně novou kapitolu v historii značky. Ta vznikla v roce 2009, pět let na to ji PSA oddělilo od Citroënu. DS 7 je ovšem prvním modelem, který se od počátku prezentuje jen pod značkou připomínající bájnou bohyni, Citroën DS. Čtyřapůlmetrové SUV postavili na moderní modulární platformě EMP2 koncernu PSA. Výrobce hodně sází na zajímavé detaily i zvenčí. Pozoruhodná jsou třeba zadní trojrozměrná full LED světla s motivem „rybích šupin“.

Kouzelný podvozek

Umí ale také jezdit. Mohutné tělo potřebuje opticky vyvážit velkými koly, často tím trpí podvozek. To však o DS7 neplatí.

Kouzlo je v tom podvozku, který umí číst silnici. O běžných záplatách nevíte vůbec, propadlé kanály ucítíte bouchnout někde v dálce, zároveň v zatáčkách eliminují náklony karoserie. Podvozek je pevný, ale měkoučký, filtrující. Ale také to může být úplně jinak – v režimu Sport všechno ztuhne, ztvrdne, motor se začne (zbytečně) vytáčet. Kdepak, toto cvičení je tam navíc a DS nesluší. Luxus a pohodlí, to jsou jeho domény.

DS7 Crossback
DS7 Crossback
DS7 Crossback

Do zatáčky se trochu zhoupne, ale posádku to nevyleká. Atlet to není, to spíš rychlé, pohodlné TGV, kde se vezete první třídou.

Fotogalerie

Crossback může mít samo sebou dva naftové agregáty HDi, které budou volbou praktiků a polykačů kilometrů, my ale projeli benzinové provedení. A to v silnější ze dvou výkonových verzí. Přeplňovaná benzinová 1.6 je jedním z nejvýkonnějších malolitrážních benziňáků.

Dostat z takového čtyřválce 165 kW a 300 newtonmetrů je obdivuhodný výkon (1.5 TSI koncernu VW má 250 Nm a 110 kW) a s objemným DS si takové stádo poradí bez problémů. Čtyřválec je samozřejmě dopován turbodmychadlem, takže se občas stane, že automatická převodovka zvýrazní přirozený turboefekt a rozjezd pak není tak bleskový, jak byste si přáli. Žádné drama, to jen tak mezi námi, když už se bavíme o prémiové třídě, do které chce značka DS patřit.

Překvapením je spotřeba, dokázali jsme s autem pohodově jezdit za 7,7 litru; trocha divočení posunula hodnoty k devíti, ale pořád je to na takový kus auta výborné.

Příplatek za lepší auto

Sedmičkové déeso přijde zhruba na milion. Základní verze stojí sice o 150 méně, ale kupovat si takovouhle nádheru s obyčejným 1.5 HDi a manuálem je asi hloupost. Dvoulitrové HDi a osmistupňový automat pak startují na milionu a 15 tisících v pořádné výbavě, stejně jako testovaná benzinová verze.

A dalších 335 tisíc spolkly příplatky, třeba 38 tisíc za ony zázračné tlumiče, 70 tisíc za asistenční systémy, 45 za ledková světla nebo 16 za ony vysouvací hranaté hodiny. Takže máme auto za 1,3 – zatímco vrcholné verze 3008 a 5008 se stejným motorem a převodovkou vyjdou o půl milionu levněji.

Stojí DS za takový příplatek? Má vyladěnější podvozek a celkovým zpracováním soupeří s prémiovými modely Audi, BMW a Mercedesu, a ty jsou ještě dražší. A nezajistí svému majiteli takovou pozornost jako nadupané „déeso“. V tomto případě forma nad obsahem nezvítězila, ale posunula ho na kvalitativně vyšší úroveň. Značka DS získala vlastní smysl.

  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Policejní radary v pohotovosti. V pátek se měří všude, nohu z plynu!

Na zhruba 150 místech v Česku bude policie v pátek kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost....

Legendární škodovka pojede Dakar. Podívejte se, jak trénuje

Na startu dakarské rally potkáte nejrůznější dobrodruhy. Jedni s totálním zatemněním jedou za hranou rizika od startu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Pastrňák i Kvitová. Sportovní hvězdy skupují v Praze luxusní nemovitosti

Premium Rezidence na Smíchově, byty v Karlíně nebo na Vinohradech. To je jen malý výčet nemovitostí, které vlastní české...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Nový Mercedes třídy E natočí toho, kdo jej nabourá nebo odtahuje

Nejtradičnější z tradičních – jestli je v automobilovém světě něco opravdu symbolem tradice, pak je to Mercedes-Benz...

Počet prodejců aut neklesá, automobilky otevírají nové showroomy

Počet automobilových dealerů na českém trhu navzdory propadu prodejů aut kvůli koronaviru neklesá, naopak firmy...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi variantami pohonu:...

Turbojízda snů: Vrcholné Porsche 911 se přeplňováním stále může chlubit

Nápis Turbo znamenal v osmdesátých letech něco, značil vrchol, výjimečnost, sílu. Samolepkami s tím magickým slovem...

Staňte se naší testerkou! Vyzkoušejte sadu mycích gelů JOHNSON’S®
Staňte se naší testerkou! Vyzkoušejte sadu mycích gelů JOHNSON’S®

Oživte svým ratolestem koupel se sadou mycích gelů, které jsou určeny pro všechny děti od 18 měsíců. Oba mycí gely Johnson's® jsou jemné a...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...

Herečka Prachařová bydlí na Letné. Nezvaní návštěvníci jsou už pryč

Při pohledu na starý činžák by jen málokoho napadlo, v jak krásném bytě dcera herců Dany Batulkové a Davida Prachaře...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...