Stotřicítkou městem snad nikdo nejezdí, ale billboard stojí zrovna v místech, kde pražská policie na dlouhé rovince podél Vltavy ráda měří rychlost.
Karel Hynek, mezi znalci pořadu Na stojáka známý jako "Borec", v jednom svém skeči kritizoval a zesměšňoval chování českých řidičů a své vystoupení zakončil návrhem umístit k silnicím billboard s jednoduchým sdělením. Jeho sen se splnil. Plakát vychovává řidiče u jedné rušné pražské silnice.
Nevyplatí se to
Jezdit v Česku rychle se ani příliš nevyplatí. Kromě toho, že si koledujete o pokutu, moc času neušetříte
Když pojedete z Prahy do Poděbrad stošedesátkou, dojedete tam jen o 4 minuty dřív, než když pojedete maximální předpisovou stotřicítkou. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.
porovnejte50 km jedete rychlostí 130 km/h 23 minut 50 km ujedete rychlostí 160 km/h za 18,75 minuty |
"Takže při úsporné jízdě úspora 168 Kč za 0,88 h, tedy 190 Kč za hodinu," vypočítává. "A navíc ušetřím životní prostředí 40 % zplodin, spotřebuji o totéž méně neobnovitelných zdrojů a ušetřím i díky menší pravděpodobnosti a následkům případné nehody."
Více než třetina Čechů v evropském průzkumu přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů. Více o evropském průzkumu čtěte ZDE
Odborníci upozorňují, že jízda autem je náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát". "Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává.
Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.