Polská Ketř (Kietrz) leží nedaleko českých hranic. Na oslavu sedmi set let toho nevelkého města se jeho představitelé dohodli organizátory série Drift Open a uspořádali závod přímo v ulicích. Jak se povedlo skloubit vysoké nároky na bezpečnost s prostory na první pohled naprosto nevhodnými k automobilovým závodům?
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Kamil Sikora (BMW E30) a Piotr Kozlowski (Nissan S15), dva matadoři polského driftu během takzvaného tandem battlu. Při něm jede první závodník se svým vozem přetáčivým smykem a druhý se snaží jeho pohyb co nejlépe kopírovat a případně jej svou precizní jízdou donutit k chybě.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Letitá BMW E30 stále platí za jedno z nejoblíbenějších náčiní pro driftery. Auta ovšem prochází rozsáhlými úpravami – v případě tohoto kousku dostalo přednost umístění filtru před čelními světlomety. A přímo z kapoty ční výfuk.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Co se nevejde do motorového prostoru, prostě trčí ven. Jako třeba turbodmychadla v případě dvakrát přeplňovaného sedmilitrového osmiválce instalovaného v Nissanu S15 Piotra Kozlowského. Výkon? Přes tisíc koní.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Naopak jedním z nejnovějších automobilů, které jsou přestavované na driftovací speciály, je Toyota GT86. V Ketři startovaly tři. Některé v nižší kategorii PRO, další ve vyšší Masters. Rozdělení do kategorií je dáno podle zkušeností řidiče a také stupni úprav na závodních speciálech.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Když dva dělají totéž nemusí to být totéž. Opět dvakrát přeplňovaný agregát, v tomto případě dokonce dvanáctiválcový…
Autor: Petr Bača, DriftOpen
… se nachází pod kapotou tohoto BMW E46 Krystiana Cybulskiho.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Zavazadlový prostor byste v mnoha vozech hledali marně. Řada speciálů má chlazení právě v zadní části karoserie. Pláště na zadní nápravě se mění každou chvíli. U nejvýkonnějších aut vydrží v plném tempu pouze pár kol.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
BMW kam se podíváš. Vozy mnichovské automobilky hrají prim na závodech u nás, stejně jako v Polsku. Zatímco starší generace si každý upravuje podle svého, úprava na snímku nejnovějšího typu (E92) je známa pod názvem Eurofighter.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Závod v Ketři měl i české účastníky. Dominik Kouba ve svém BMW.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Dalším českým startujícím byl Václav Slatinský. Ten sedlá šedý sedan BMW E36.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Dominik Kouba přijel se svým krásným červeným BMW E46. A ve velké konkurenci kategorie PRO nakonec vybojoval skvělé druhé místo.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Předpověď slibovala déšť, namísto něj bylo ale celý závodní víkend docela velké teplo. A závodníkům během čekání na start ještě o poznání větší.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Místní obyvatelé se se zablokovanou ulicí u svých domů popasovali po svém. Řada z nich si závody přímo pod okny vyloženě užívala.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
První tréninkové jízdy odstartovaly už během pátečního odpoledne. Trénink slouží především k tzv. najíždění tratě, kdy závodníci hledají optimální rychlost a styl jízdy, aby celý bodovaný úsek zvládli projet kontrolovaným smykem.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Pro lepší ovladatelnost pak mají automobily upravené odklony kol, ale třeba také zvětšené rejdy přední nápravy pro umožnění výrazně většího úhlu natočení kol. Své o tom ví Piotr Kozlowski, který v kategorii Masters získal během nedělního finále stříbro.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Zatímco pátek a sobota dopoledne byly vyhrazené pro trénink, v druhé půlce soboty se udály kvalifikační jízdy pro nedělní finálové tandem battly.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Vytyčená trať obsahovala mírně stoupající úsek do táhlé levotočivé zatáčky, na ten navazovala pasáž na široké ulici. Pořadatelé neponechali nic náhodě a bezpečnost diváků pojistili množstvím slaměných balíků po obou stranách většiny tratě.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
A jak takový kontakt s bariérou ze slámy vypadá? To si vyzkoušel třeba Max Heller, který svému BMW E30 nepěkně načechral záď. Mnohem více než poškozená karoserie jej však mohla mrzet „upravená“ sbíhavost zadní nápravy.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Další stálice polského driftu – Bartosz Stolarski vodí svůj překoňovaný speciál postavený na základech Nissanu S14 už pěknou řádku let. V nedělním finále se tomuto jezdci podařilo vystoupat na bronzový stupínek v kategorii Masters.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Dvojice Nissanů S13 během tréninkových rozjížděk. Šrámy z předešlých závodů, stejně jako hůře pasující díly karoserie jsou patrné na voze Macieje Jarkiewicze i Jerzyho Teclawa.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Marcin Nejman nabírá rychlost se svým osmiválcovým BMW E46 v úvodní pasáži tratě.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Clipping point. Právě takto jsou na závodní trati označené a namalované plochy, kterými musí závodník projet driftem zadní částí auta, pro získání co nejlepšího hodnocení ze strany poroty. Podle stop na asfaltu se však ideální průjezd místem ne vždy vydaří.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Vodorovné dopravní značení si s driftem příliš nerozumí. Množství průjezdů tento přechod doslova přemalovalo.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Spotřební zboží. Během pár minut se tato dvojice nových plášťů promění v kouřovou clonu, gumový prach nalepený v bezprostředním okolí zadní nápravy vozu a samozřejmě také stopy na silnici.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Obrubníky lemující silnici si vybraly řadu obětí. Ať už v podobě rozlámaných ráfků nebo vylomených kol. Ostatně z přibližně pětapadesáti přihlášených jezdců jich tréninky a kvalifikací prošlo necelých čtyřicet.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Kvalifikační rozjížďka Dominika Kouby (BMW E46) a Damiana Woźnyho (Toyota GT86).
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Václav Slatinský srdnatě hájil české barvy, nakonec mu stopku vystavila jeho technika.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Pro urychlené odklízení havarovaných aut byla permanentně k dispozici odtahová služba. Zde pomáhá Grzegorzi Jachovi (BMW E46) po havárii v kvalifikaci.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Ne – to není Alfa Romeo, ačkoliv karoserie nese specifické prvky těchto italských vozů. Ve skutečnosti se jedná o stavbu na podvozku Toyoty AE86. Volant třímá Krystian Morawietz a pod kapotou tohoto unikátu se skrývá výkon přibližně pět set koní.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Marcin Nejman (BMW E46) a Jerzy Teclaw (Nissan S13).
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Maciej Jarkiewicz byl jedním z těch, kteří doplatili na nástrahy tratě. Odstup diváků a zabezpečení závodní tratě zvládli pořadatelé skvěle.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Třetí muž celkového pořadí kategorie Masters během závodu v Ketři. Bartosz Stolarski a mohutná kouřová clona vycházející od zadních kol jeho Nissanu S14 k sobě prostě patří.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Čtyřlitrový osmiválec pod (a nad) kapotou tohoto BMW E30 dopomohl Kamilu Sikorovi k bramborové medaili.
Autor: Petr Bača, DriftOpen
Zlato v hlavní kategorii Masters bral v Ketři Tobiasz Puścian s BMW E92 osazeným osmiválcovým přeplňovaným motorem.
Autor: Petr Bača, DriftOpen