Auta jsou pokladnice drahých kovů. Ceny rekordně rostou, výroba zdražuje

  10:00
Mám tě ráda jako měď! Kdyby dnes natáčeli film Byl jednou jeden král, tak by pohádková Maruška možná použila trochu jiné přirovnání. Automobily jsou stále dražší nejen kvůli většímu počtu povinných prvků bezpečnostní výbavy, ale také v souvislosti s prudkým vzrůstem cen nejčastěji používaných kovů. A bude hůř.

Drahé kovy se z jedné třetiny využívají v autoprůmyslu, v klenotnictví jen z pětiny. | foto: Newspress

Mnozí svým autům říkají zlatíčka. Možná vůbec netuší, jak blízko jsou pravdy. Více než třetina všech drahých kovů končí právě v nich, zatímco ve špercích je to překvapivě jen pětina. Automobilky mají v tabulce prvků silně zatržené nejen železo či hliník, ale také zlato, stříbro, platinu či palladium. 

S autem si kupujeme i velmi malé množství (gramy či jen miligramy) těchto drahých kovů, které jsou kvůli svým vlastnostem nezbytné pro správné fungování katalyzátorů, airbagů a některých prvků elektroinstalace a integrovaných obvodů.

Zlato vzhledem ke své odolnosti vůči vlivům prostředí slouží především pro zajištění dobré vodivosti důležitých spojů v elektronických obvodech. Výborná elektrická a tepelná vodivost stříbra a jeho odolnost proti korozi pomáhají v některých prvcích elektroinstalace. A drahé kovy jsou i součástí stále rozsáhlejší elektronické výbavy moderních aut. 

Jen v českém průmyslu se celkově ročně zpracuje asi 150 tun stříbra, 10 tun zlata a 8 tun platiny. A velká část z nich směřuje do aut. Není tedy divu, že automobilový průmysl mnohdy do značné míry ovlivňuje i ceny těchto komodit, což se nejnověji projevilo na ceně palladia, které se používá nejen do katalyzátorů pro eliminaci nežádoucích emisí, ale rovněž v rozbuškách airbagů.

Roste i cena oceli, mědi a dalších kovů

Neroste však jen cena drahých kovů, ale i těch běžnějších. Také poptávka po oceli, mědi a hliníku letos dosahuje maxim, s tím rostou i jejich ceny. Bloomberg Commodity Spot Index, jeden z ukazatelů sledující vývoj cen nejdůležitějších komodit, vyskočil na nejvyšší hodnotu od roku 2011, přičemž kovy v letošním roce zatím vzrostly o 21 %. Podle analytiků společnosti JPMorgan Chase & Co. cena nejčastěji využívaných nerostných surovin, které obvykle tvoří asi 10 % výrobních nákladů běžného automobilu, od loňského března vzrostla o 83 %.

K dražším vstupům v autoprůmyslu notně přispívá i ocel, používaná pro výrobu celé řady dílů podvozků, motorů a kol. Rekordní růst její ceny má na svědomí především Čína (v současnosti suverénně největší producent), která omezila její produkci. A oživení světové ekonomiky zdražuje i železnou rudu.

Rychle roste cena mědi, hojně využívaná zejména v elektromobilech. Ty jí podle konzultační firmy Wood Mackenzie potřebují kvůli většímu množství kabeláže oproti autům se spalovacím motorům až třiapůlkrát více.

Lithium se „stěhuje“ do aut

S elektromobilitou souvisí i stále vzrůstající cena lithia, které se ve značné míře používá v bateriích elektromobilů. Většina článků totiž používá nějakou kombinaci lithia, kobaltu a niklu, jejichž ceny za poslední rok vyskočily minimálně o 47 %. Tuna uhličitanu lithného a hydroxidu lithného, z něhož se lithium získává, má v roce 2024 podle analytiků dosáhnout maxima kolem 340 000 Kč a 400 000 Kč za metrickou tunu, což by oproti dnešnímu stavu znamenalo v prvním případě nárůst cen o přibližně 43 % a ve druhém o více než 200 %.

To by s ohledem na jejich silné zaměření na elektromobily mohlo poškodit zejména Teslu a Volkswagen. A nelze se divit, že tyto i další značky hledají alternativní řešení, jako např. baterie s pevným elektrolytem, které tyto kovy nepotřebují. Tesla loni v únoru koupila za čtvrt miliardy dolarů firmu Maxwell Technologies a Volkswagen zase průběžně investuje stovky milionů dolarů do amerického start-upu QuantumScape. Aktivní v tomto směru jsou i další, zejména BMW a Ford.

Mnichovský výrobce slovy svého finančního ředitele Nicolase Petera očekává, že v letošním roce dojde k růstu cen jím nakupovaných komodit až o miliardu eur, přičemž očekává radikální zdražení především u rhodia, oceli a palladia. Není tedy divu, že BMW i další automobilky dlouhodobě pracují na tom, aby se v blízké budoucnosti mohly vyhnout růstu cen získáním potřebných surovin recyklací co největšího množství materiálů. 

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...