Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda italským číňanem: EVO 5 je jednoduché auto bez otravných hlídačů

Exkluzivně
EVO 5, základní model DR Automobiles, je crossover pekingského koncernu BAIC, ovšem částečně smontovaný v Itálii. Když nechcete ojetinu, chcete auto, které bude nové s dlouhou zárukou a bude normálně fungovat, možná něco takového jako EVO 5 hledáte.

Typický městský crossover je dlouhý jako Dacia Duster; délkou 4,3 metru má dokonce blíž ke Škodě Karoq než k menšímu Kamiqu, na nejmenší trekkingovou škodovku míří taky cenou, možná o něco laciněji pořídíte u SsangYongu. Za podobný půlmilion nabízí EVO 5 čtyřválec a kompletní výbavu, ve které jsou i LED světla, elektrická parkovací brzda, otevírací střešní okno nebo kvalitní couvací kamera (rozhodně lepší, než mají třeba produkty Stellantisu). Vybíráte jen barvu z palety české trikolóry, nic víc.

EVO 5 od DR Automobiles

Je to velmi slušně vyrobené auto pro staromilské řidiče: klimatizaci má jednoduchou, manuální, jednozónovou, bez volby „AUTO“, i když ji ovládáte fajnovými velkými tlačítky, nebo přes displej; neumí mít tempomat ani automatickou převodovku a má jen výškově stavitelný volant, i venkovní teploměr chybí. Nemá pípající otrapy hlídající rychlost a dopravní značky a nepřetahuje se s řidičem o volant, tím by mohl zaujmout všechny ty, koho tyhle blbosti štvou; a že nás není málo.

Auto mnoha jmen

EVO 5 se v Číně prodává jako Beijing X3, původně se tento kompaktní crossover jmenoval Senova X35. Koncern BAIC Motor ovšem původní značku Senova přejmenoval na Beijing; to je takový čínský zvyk. Model měl a má spoustu dalších jmen (v Íránu je to třeba Tigard X35), stejné auto nabízí také další italský projekt konkurující DR Automobiles jako Cirelli 2.

Druhá generace modelu, kterou v Itálii montují ze skládaček dovezených z Pekingu, se představila v dubnu 2019 na autosalonu v Šanghaji, technicky vychází z předchůdce.

Libivé, jednoduché

Sedí se vysoko, řidič má volant spíš v klíně než před sebou. Pohodlně se do něj nastupuje a je z něj velmi dobře vidět. Prima jsou sedačky, které hezky drží tělo, otázka je, jak se do nich usadí mohutnější postavy, to budete muset vyzkoušet. Kabina je hezky prostorná, vzadu se usadí dva dospělí a mají dost místa pro nohy i hlavu, hloupé je, že tam chybí výdechy vzduchotechniky, holt je EVO 5 laciné auto z kategorie těch malých. Kufr má necelých 400 litrů objemu, to není zlé, ale nakládání těžších věcí komplikuje hodně vysoký práh. U verzí nabízených v Itálii jeho podlahu zvedá výš nádrž na LPG, u nás je tam prozatím dojezdová rezerva. Ale verze na plyn prý dorazí také.

EVO5 v číslech

  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4 325 / 1 815 / 1 640 / 2 570
  • objem kufru: 375–1 000 l
  • objem nádrže: 46 l
  • pohotovostní hmotnost: 1 325 kg
  • hmotnost při plném zatížení: 1 750 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm, 93,5 kW (127 koní), 225 Nm
  • převodovka: manuální, 6 rychlostí
  • max. rychlost: 185 km/h
  • cena: 494 900 Kč s DPH

Přístrojovka je vysloveně líbivá, akorát kaplička s budíky je hodně jednoduchá. Ale není úplně přehledná, rychlosti se vyčítají trošku složitěji. Má jednoduchý palubní počítač, který se ovládá staromódně tyčkami, na které saháte skrz volant. Tlačítka stahování oken nejsou prosvícená, musíte je stisknout a držet; jediné, co je automatické, je stahování okna řidiče.

Infotainment je jednoduchý, vcelku logický, ale má hodně titěrná písmena, to se brejlounům moc líbit nebude, osmipalcová obrazovka slušně reaguje na dotyk, příjem rádia je ale mizerný, takže budete raději poslouchat hudbu z telefonu nebo flashky – to budou muset dědu naučit vnoučata; infotainment umí zrcadlení Android a Apple CarPlay. Tady je třeba vysvětlit, že v Číně není zvykem poslouchat vysílání na radiových vlnách, takže mu prostě vývojáři nevěnují pozornost – anténa nalepená na čelním skle je nanic, ovládání na displeji je chaotické.

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Evropský podvozek

Pod kapotou je jedenapůllitrový benzinový čtyřválec, ze kterého turbo vytlačí papírově nijak ohromujících 127 koní, na svižné rozpohybování 1,3 tunového auta to je ovšem víc než dost, uhánět po dálnici umí EVO 5 hezky srdnatě. Motor je živý, řízný, na rozjezdu chvilkami trochu váhavý, ale to je spíš tím, že nemá úplně citlivou spojku, pak jde hezky za plynem a hezky dýchá. Šestikvalt řadí přesně, na delších exaktních vymezených drahách, v Číně umí mít výchozí model i variátorový automat (CVT). Elektrickou parkovací brzdu si mohli odpustit.

Při klidné okreskové a městské jízdě jede za sedm a půl litru, když ho honíte, přihne si devět. Vytočený motor je dost slyšet, a na dálnici přidají svistot velká zrcátka. Vůbec, odhlučnění není úplně silnou stránkou, zpod kapoty se ozývají různé ruchy a šumy.

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Jízdní vlastnosti jsou jisté, při kvapíku na dálnici hezky drží směr, v zatáčkách je předvídatelné, jen se trochu víc nakloní. Vysoká stavba karoserie je na tom znát a v kabině se sedí hodně vysoko. Auto má hezky přesné a jisté řízení, pevné kolem středové osy.

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Podvozek posazený na sedmnáctipalcových kolech (kotoučové brzdy má i vzadu) tlumí obstojně. Je tak akorát tuhý, aby nebyl kodrcavý, ale zároveň, aby se auto nehoupalo a nevandrovalo. Takový spíš německý standard, řeklo by se. Obecně máme dojem, že podvozky modelů automobilky DR Automobiles ladí nějaký Evropan a dává si záležet na tom, aby ta auta byla jistá a nebála se vyšších rychlostí, což není úplně standardem, přeci jen se v Evropě jezdí o poznání rychleji než v Asii.

Potvrzeno: italská značka DR je v Česku. Auta čínského původu zabojují cenou

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Loučení se čtyřlístkovým stelviem. Alfasaurus s dotykem ferrari se řítí do cíle

Alfa Romeo v případě modelu Stelvio naučila mohutné SUV mravům nízkých kupé, a zejména u verze Quadrifoglio je to vstupenka do světa velkých zážitků. Nyní ovšem tato alfa dojíždí do cíle a její nové...

26. března 2025

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

26. března 2025

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Věděli jste, že kolagen není jen jeden? Existuje hned 16 druhů
Věděli jste, že kolagen není jen jeden? Existuje hned 16 druhů

Za vznikem vrásek a ztrátou pevnosti pokožky stojí úbytek kolagenu. Nové sérum VICHY Liftactiv Collagen Specialist 16 přináší revoluční technologii...

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025