ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Rozhodnuto: Superb se přestěhuje do Bratislavy, uvolní kapacitu pro SUV

  • 112
Přesunem produkce příští generace modelu Superb ze závodu v Kvasinách do Bratislavy se v roce 2023 uvolní výrobní kapacity. Výroba vysoce ziskového modelu Kodiaq a jejího následníka zůstane v kvasinském závodě. Nově má Škoda na starosti Rusko a severní Afriku.

Dozorčí rada automobilky Volkswagen rozhoduje o investičních plánech na příštích pět let. Očekávány jsou rozsáhlé investice ve výši až jedné miliardy eur (26,5 miliardy korun) do bratislavské továrny koncernu. Právě do ní se přestěhuje výroba Superbu a jeho koncernového příbuzného VW Passat, vývoj obou modelů dostane na starosti Škoda.

Rozhodnutí dozorčí rady mají dalekosáhlé dopady na vytížení jednotlivých továren, pracovní pozice a místa výroby jednotlivých modelů. V loňském roce rada naplánovala investice do roku 2024 za zhruba 150 miliard eur (čtyři biliony korun).

Velké částky, které jsou již nyní v řádech desítek miliard eur, chce rada uvolnit pro vývoj a výrobu vozů na elektrický pohon. Budoucnost této vývojové větve automobilového průmyslu spolu s digitalizací a autonomním řízením je jedním z klíčových témat zasedání.

„Kapacity potřebné pro růstový plán společnosti budou využity pro dodatečný objem výroby oblíbených modelů SUV,“ uvádí Tomáš Kotera, vedoucí komunikace podniku. „Přesun vychází z takzvaného plánování vytíženosti závodů. V tomto dokumentu se na úrovni koncernu stanovuje, ve kterém závodě se budou vyrábět které modely,“ vysvětluje.

Z pohledu Škody je to konečně definitivní řešení problému s kapacitou výroby. I dnes, kdy trh s auty prožívá obrovský propad, jsou všechny fabriky značky vytížené na víc než sto procent.

Největší potíž je s továrnou v Kvasinách, kde Škoda vyrábí dva největší modely Superb, Kodiaq a dále menší SUV Karoq společně s jeho dvojčetem Seatem Ateca.

Odstěhováním Superbu do Bratislavy si Škoda uvolní kapacitu pro sto tisíc aut ročně; z Kvasin se podle informací iDNES.cz časem odstěhuje také Ateca, to je dalších padesát tisíc aut za rok. Dnes se na škodovácká SUV čeká až šest měsíců, uvolnění kapacity Kvasin o 150 tisíc znamená razantní zkrácení dodacích lhůt pro zákazníky.

20. listopadu 2013

Nové úkoly

Závěrem pátečního zasedání dozorčí rady je tedy kromě odstěhování výroby Superbu do Bratislavy také to, že výroba Kodiaqu definitivně zůstane v Česku. Podle informací iDNES.cz je definitivně potvrzeno, že Fabie i v příští generaci, která je připravena na premiéru na příští rok, dostane kombíkové provedení.

Vývoj Superbu a jeho dvojčete Volkswagenu Passat svěřil koncern vývojářům Škody. Vývoj, což je vysoce kvalifikované práce s velkou přidanou hodnotou, proběhne v Mladé Boleslavi. To je pro Škodu potvrzení důvěry koncernového vedení.

Podle informací iDNES.cz byla do poslední chvíle na stole varianta, že Superb zůstane v Kvasinách a společně s ním se bude vyrábět Passat. Z ekonomického pohledu by toto řešení bylo méně výhodné. Pro značku je totiž nejprofitabilnější, když vyrábí a prodává auta své značky. Pro samotnou továrnu je důležité vytížení kapacit, jaké auto vyrábí není rozhodující. Z pohledu ziskovosti jsou samozřejmě nejlepší auta s vysokou cenou.

„Vítáme rozhodnutí týkající se plánování vytíženosti koncernových závodů. V České republice získáme dodatečné kapacity, které jsou naléhavě potřebné pro náš růstový plán. Tím vytvoříme podmínky pro další expanzi naší značky při současném zachování vysoké ziskovosti,“ komentuje předseda představenstva Thomas Schäfer. „Považuji za důležitý signál, že Škoda v koncernu Volkswagen zároveň převezme ještě větší odpovědnost.“

Dozorčí rada koncernu také schválila nový úkol pro českou značku: Po regionu Indie nyní převezme Škoda zodpovědnost také za aktivity koncernu na růstových trzích v Rusku a v regionu severní Afriky. „Skutečnost, že vedení koncernu nám svěřilo tyto úkoly, zdůrazňuje velkou důvěru ve schopnosti zaměstnanců společnosti,“ dodává Schäfer.

„Už nyní hluboce krvácíme v Číně a Indii. Rusko nám bylo dáno jako další špek, i když historicky a geopoliticky bychom jej mohli zvládnout lépe... Pravděpodobně v tom je spekulace hodit nám na krk případné světové či evropské sankce vůči některým majitelům – oligarchům. Zkrátka a jednoduše – umíme lépe azbuku. S Afrikou si to neumím představit. Ještě nebyla zodpovězena otázka, jak bude vypadat smlouva, dohoda, pověření či jiná s tím spojená záludnost,“ okomentoval nové úkoly v magazínu Škodovácký odborář předák Jaroslav Povšík.

23. května 2019

Biliony na elektrifikaci

Koncern plánuje do roku 2025 investice za 150 miliard eur (čtyři biliony Kč). Z této sumy bude zhruba 73 miliard eur (1,9 bilionu Kč) určeno na elektromobilitu, vývoj hybridních motorů a digitalizaci.

"Investice do digitalizace se do poloviny tohoto desetiletí zdvojnásobí na 27 miliard eur," uvedl koncern v prohlášení. "Zhruba 35 miliard eur bude vloženo do vývoje elektromobilů. Dalších asi 11 miliard je vyčleněno na vývoj nynějších modelů hybridních vozů.".

Šéf dozorčí rady Hans Dieter Pötsch po jednání uvedl, že rada položila základy budoucího úspěchu koncernu. "S ohledem na mimořádné úkoly, které nás v nadcházejících letech čekají, je naše finanční základna velice pevná," řekl.

Šéf koncernu Herbert Diess prohlásil, že Volkswagen se včas zaměřil na elektrický pohon a díky tomu se stal lídrem této vývojové větve automobilového průmyslu. "V nadcházejících letech bude rovněž klíčové dosáhnout vedoucí pozice i v softwarovém vybavení aut," uvedl. "Aby se tak stalo, zdvojnásobili jsme investice do digitalizace," dodal.

Do roku 2050 chce Volkswagen dosáhnout klimatické neutrality v emisích. Za pilíř této cesty považuje vozy na čistě elektrický pohon, kterých chce mít do deseti let 70 modelů. Aktuálně jich má v nabídce 20. Do konce nadcházející dekády chystá nabídku asi 60 modelů s hybridním pohonem, zhruba polovinu vyrábí už teď.

Koncern plánuje, že do roku 2030 vyrobí 26 milionů aut s čistě elektrickým pohonem, z nichž asi 19 milionů bude na bázi modulární platformy MEB, zbytek pak na výkonností platformě PPE. V případě hybridů očekává automobilka do roku 2030 produkci sedmi milionů vozů.

Za hlavní vítěze investičních záměrů koncernu německá média označují továrny ve Wolfsburgu, Hannoveru a Emdenu, které dostanou největší díl z dvacetimiliardové investice do německých linek.

Koncern samotný pak uvádí, že centrem elektrické mobility se po Sasku stane i Dolní Sasko. V dolnosaském Salzgitteru plánuje automobilka investici v objemu jedné miliardy eur do baterií. Ve spojení se švédským Northvoltem tam chce Volkswagen postavit továrnu na výrobu bateriových článků, s produkcí se počítá od roku 2024.

Volkswagen se chce také více soustředit na konsolidaci produktů v továrnách, kde se montuje více značek. Od tohoto kroku si slibuje lepší využití kapacit a dosažení vyšší produktivity.

Ve Wolfsburgu se tak bude vyrábět nový sportovně-užitkový vůz (SUV), který je určen pro evropský trh. Výroba začne od roku 2024. Už nyní se tam vyrábějí auta rodiny Golf, Volkswagen Tiguan a Seat Tarraco.

Užitkové vozy s elektrickým pohonem ID.BUZZ chce Volkswagen sestavovat v Hannoveru společně s třemi plně elektrickými sportovně-užitkovými vozy D-SUV pro další značky koncernu. Na produkci elektromobilů přechází také továrna v dolnosaském Emdenu, kde se bude společně s ID.4 montovat od roku 2023 i čtyřdveřový model Volkswagen Aero.

Synergickým krokem, tedy dosažení lepších výsledků díky spolupráci, je podle Volkswagenu také přesun výroby vozů Passat z Emdenu a vozů Superb z českých Kvasin do továrny v Bratislavě.