Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Pirátům silnic v Nizozemsku chtějí nařídit hlídací zařízení hlásící přestupky

Nizozemsko se blíží k přijetí kontroverzního legislativního opatření. Řidičům, kteří spáchali závažný dopravní přestupek, by ukládalo za povinnost instalovat do jejich automobilu monitorovací zařízení. Pokud by znovu překročili pravidla, o řidičské oprávnění by automaticky přišli

Za nemalou část vážných dopravních nehod mohou v Nizozemsku řidiči, kteří předpisy porušují opakovaně. | foto: Profimedia.cz

Loňský rok byl na nizozemských silnicích opravdu vražedný. Počet zaznamenaných vážných dopravních nehod tu přesáhl dvě tisícovky, a kolize si tu vyžádaly 737 lidských životů. Jde o hodně nemilý rekord, naposledy tu více než sedm stovek mrtvých bylo zaznamenáno v roce 2009.

Jak na základě vlastních informací upozorňuje Fond Slachtofferhulp, nezisková sociální organizace pro podporu obětí dopravních nehod, nemalý díl odpovědnosti za současnou tragickou bilanci připadá trestané řidiče – recidivisty. Ty, kteří se již dříve nějakým zásadním způsobem proti bezpečnosti na silnicích provinili. Piráty silnic, sběrače pokut za rychlou jízdu a notorické pachatele dopravních přestupků.

„Jak chcete vysvětlit pozůstalým obětí nebo těm, co musí žít s trvalými následky po nezaviněné nehodě, že hulvátským chováním způsobil ten samý řidič další tragédii?“ ptá se Ineke Sybesma, ředitelka Fond Slachtofferhulp. „Je v podstatě neobhajitelné, že se takoví vůbec mohou znovu účastnit silničního provozu, aniž by museli jakkoliv prokázat svou nápravu.“

Zpátky za volant

Řidiče, který spáchá vážnou dopravní nehodu, obvykle v Nizozemsku čeká soud a mastná pokuta, a je mu též odebráno řidičské oprávnění. Po uplynutí zákonné lhůty si může o zpětné vydání řidičáku znovu zažádat. Buď jej dostane v rámci administrativního řízení automaticky, anebo musí znovu skládat zkoušky. Z důvodu ochrany osobních údajů u nich nemusí hlásit, že zkoušky skládá napodruhé nebo napotřetí, a že řidičské oprávnění bylo dříve odebráno.

„Splnění nároků pro tyto jedince většinou nepředstavuje výzvu,“ komentuje situaci nizozemský Ústřední úřad pro řidičské zkoušky. „Problémem u nich nejsou nedostatečné technické znalosti nebo řidičské schopnosti, ale spíše jejich chování. A to u zkoušek stejně neodhalíme.“

Monitorovací zařízení by sledovalo jízdu problémových řidičů zevnitř vozu.

Fakt, že tento „filtr“ opakovaně selhává, a s časovým odstupem se tak na silnice znovu dostanou pachatelé závažných dopravních přestupků – jejichž chování často znovu vede k nějaké fatální nehodě – vyvolal širokou diskuzi.

Jež se promítla i do tvorby Národního akčního plánu bezpečnosti silničního provozu, vládních debat a jednání v Dolní sněmovně nizozemského parlamentu. A právě tam se dočkal výrazné podpory návrh neziskovky Fond Slachtofferhulp.

V krátkosti: řidičům, kteří se dopustili závažné dopravní nehody, by mohl soud uložit povinnost instalovat do svého vozu monitorovací zařízení. Které by kontrolovalo jejich jízdu a průběžně podávalo hlášení. Třeba o překročení rychlosti. Většina poslanců Dolní sněmovny se vyslovila pro, podporu návrhu vyjadřuje Ústřední úřad pro řidičské zkoušky.

Souhlasná stanoviska vydala i Ministerstva infrastruktury a vodního hospodářství a Ministerstva spravedlnosti a bezpečnosti.

Nástroj dozoru a trvalé převýchovy

Argumentují přitom nezbytnou prevencí, zvyšováním bezpečnosti silničního provozu a snižováním počtu dopravních nehod. Trvalou převýchovou neukázněných řidičů. Dozor by prý dokázal zabránit zmaření až 150 lidských životů ročně. Protože řidič-recidivista by v případě porušení dopravních předpisů přišel o řidičské oprávnění ve zrychleném řízení.

Návrh na povinné instalování monitorovacího zařízení má přistřihnout křídla řidičům, kteří se dopustili vážné dopravní nehody.

Fond Slachtofferhulp dodává, že v současnosti se již několik organizací zabývá vývojem takového sledovacího zařízení a testuje jeho technická řešení. Letos v létě by měl proběhnout tříměsíční zkušební provoz dvacítky prototypů. Zařízení by prý mělo sloužit i jako zámek, který po porušení předpisů nenechá řidiče nastartovat a odjet.

To už jsou ale detaily, které teprve čekají na řešení. Jasné zatím není, zda by soudci toto opatření ukládali automaticky, na jak dlouho, na čí náklady. Nejisté je, zda by po legislativní stránce věci měl být nucený monitoring řešen vyhláškou nebo přímo zákonem. Stávající návrh jej podsouvá jako součást nápravných opatření, jež by mělo být zahrnuto i do zákona o silničním provozu, a zakotveno i v trestním právu.

Uvítali byste stejné nařízení i v Česku?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 1. června 2023. Anketa je uzavřena.
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku

Premium Když se řekne „kompaktní sportovní auto“, lidé si pod tím představí různé věci. Leckoho napadne třeba Mazda MX-5, BMW...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...