Českému obchodu s auty vládnou ojetiny. Trh zásobují vozy ze zahraničí

aktualizováno 
Český trh ojetých vozidel loni meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc prodaných aut. Z toho zhruba čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Celkem si čeští občané a firmy pořídili v loňském roce zhruba 261 tisíc vozidel, ojetých aut se ovšem prodalo třikrát tolik. Dovoz aut meziročně stoupl o 3,8 procenta na 177 717, byl nejvyšší od roku 2008, vyplývá to z odhadu společnosti Cebia.

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Dlouhodobě míří do Česka velké množství aut z Německa. „Německo je několikanásobně větší a kultivovanější trh, než je ten český. Nabídka aut je nesmírně široká,“ vysvětluje Karel Kovář ze společnosti Autodraft, která se na dovozy mladých ojetin z Německa specializuje.

O taková auta je podle Kováře velký zájem prakticky neustále. „Jsou dobře zajetá a cena je na třetině pořizovací. Nemám pocit, že by v tomto segmentu poptávka nějak kolísala, ať už na jakoukoliv stranu, je zkrátka stále vysoká.“

„Auta, která se zajížděla v Německu, jsou také v nesrovnatelně lepším technickém stavu než ta, která jezdila stejnou dobu v Česku. A to je velmi důležité pro jejich další spolehlivost. Je to dané kvalitnějšími vozovkami, lepším palivem i lepší morálkou německých řidičů, co se týče servisování,“ uvádí Kovář s tím, že ceny jsou v Německu stejné jako v Česku. „Stále platí, že auto zajeté v Německu si drží perfektní kvalitu,“ říká.

Ale i v Německu je třeba být obezřetný. „Skutečný počet najetých kilometrů většinou uvádějí v kvalitních bazarech, nejlépe u dealerství nových vozů nebo ve velkých autohausech provozovaných Němci. Kilometry se stáčejí a další menší či větší podfuky se dělají spíše v menších prodejnách ojetin, které nepřísluší k žádné značce. Na druhou stranu u nich bývají ojetiny o něco levnější,“ uvádí pro iDNES.cz jeden z obchodníků, kteří vozí auta z Německa na zakázku. S Karlem Kovářem z Autodraftu se shodne na tom, že je v každém případě bezpečnější se obrátit na někoho, kdo má s dovozem aut z Německa zkušenosti a je schopný auto posoudit také po technické stránce.

Průměrná cena ojetého vozu loni meziročně vzrostla o 13 procent na 226 500 korun. „To je důkazem toho, že kupující hledají kvalitnější a vybavenější vozy, do kterých jsou ochotni více investovat. Zejména díky ukončeným operativním leasingům se loni rozšířila nabídka zánovních vozů, což mělo mimo jiné také vliv na snížení procentuálního podílu aut se stočeným tachometrem,“ uvádí Cebia. Lidé si také koupi auta déle promýšlejí. Kupující se také více zajímají o historii vozidel.

Podle statistik se loni prodalo méně nových dieselových aut, jejichž podíl meziročně klesl o osm procentních bodů na konečných 30 procent. U ojetých aut ovšem převažoval zájem právě o naftové motory, které tvořily 58 procent všech prodejů. Následovaly benzin (39 procent), LPG (1,3 procenta) a CNG (0,5 procenta), podíl elektromobilů byl 0,1 procenta.

Trh s mladými ojetinami podle Kováře aktuální tažení proti dieselovým autům v Německu nijak výrazně neovlivnil. „U aut v segmentu stáří do čtyř let, na která se výhradně zaměřujeme, se zákazy vjezdů do center měst netýkají. Jsou to auta, která plní poslední nejpřísnější emisní normy. Proto ani nedochází k poklesu ceny nebo nějakým hromadným odprodejům,“ uvádí a dodává, že Autodraft dováží na základě poptávky klientů právě převážně dieselová auta. „Je to dané tím, že před těmi třemi čtyřmi roky se prostě většina nových aut nakupovala s dieslovými motory,“ vysvětluje a dodává, že se dá čekat, že nabídka na trhu ojetých aut bude postupně kopírovat vývoj preferencí německých řidičů s přibližně tříletým zpožděním.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

Najdete na iDNES.cz