Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Českému obchodu s auty vládnou ojetiny. Trh zásobují vozy ze zahraničí

aktualizováno 
Český trh ojetých vozidel loni meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc prodaných aut. Z toho zhruba čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Celkem si čeští občané a firmy pořídili v loňském roce zhruba 261 tisíc vozidel, ojetých aut se ovšem prodalo třikrát tolik. Dovoz aut meziročně stoupl o 3,8 procenta na 177 717, byl nejvyšší od roku 2008, vyplývá to z odhadu společnosti Cebia.

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Dlouhodobě míří do Česka velké množství aut z Německa. „Německo je několikanásobně větší a kultivovanější trh, než je ten český. Nabídka aut je nesmírně široká,“ vysvětluje Karel Kovář ze společnosti Autodraft, která se na dovozy mladých ojetin z Německa specializuje.

O taková auta je podle Kováře velký zájem prakticky neustále. „Jsou dobře zajetá a cena je na třetině pořizovací. Nemám pocit, že by v tomto segmentu poptávka nějak kolísala, ať už na jakoukoliv stranu, je zkrátka stále vysoká.“

„Auta, která se zajížděla v Německu, jsou také v nesrovnatelně lepším technickém stavu než ta, která jezdila stejnou dobu v Česku. A to je velmi důležité pro jejich další spolehlivost. Je to dané kvalitnějšími vozovkami, lepším palivem i lepší morálkou německých řidičů, co se týče servisování,“ uvádí Kovář s tím, že ceny jsou v Německu stejné jako v Česku. „Stále platí, že auto zajeté v Německu si drží perfektní kvalitu,“ říká.

Ale i v Německu je třeba být obezřetný. „Skutečný počet najetých kilometrů většinou uvádějí v kvalitních bazarech, nejlépe u dealerství nových vozů nebo ve velkých autohausech provozovaných Němci. Kilometry se stáčejí a další menší či větší podfuky se dělají spíše v menších prodejnách ojetin, které nepřísluší k žádné značce. Na druhou stranu u nich bývají ojetiny o něco levnější,“ uvádí pro iDNES.cz jeden z obchodníků, kteří vozí auta z Německa na zakázku. S Karlem Kovářem z Autodraftu se shodne na tom, že je v každém případě bezpečnější se obrátit na někoho, kdo má s dovozem aut z Německa zkušenosti a je schopný auto posoudit také po technické stránce.

Průměrná cena ojetého vozu loni meziročně vzrostla o 13 procent na 226 500 korun. „To je důkazem toho, že kupující hledají kvalitnější a vybavenější vozy, do kterých jsou ochotni více investovat. Zejména díky ukončeným operativním leasingům se loni rozšířila nabídka zánovních vozů, což mělo mimo jiné také vliv na snížení procentuálního podílu aut se stočeným tachometrem,“ uvádí Cebia. Lidé si také koupi auta déle promýšlejí. Kupující se také více zajímají o historii vozidel.

Podle statistik se loni prodalo méně nových dieselových aut, jejichž podíl meziročně klesl o osm procentních bodů na konečných 30 procent. U ojetých aut ovšem převažoval zájem právě o naftové motory, které tvořily 58 procent všech prodejů. Následovaly benzin (39 procent), LPG (1,3 procenta) a CNG (0,5 procenta), podíl elektromobilů byl 0,1 procenta.

Trh s mladými ojetinami podle Kováře aktuální tažení proti dieselovým autům v Německu nijak výrazně neovlivnil. „U aut v segmentu stáří do čtyř let, na která se výhradně zaměřujeme, se zákazy vjezdů do center měst netýkají. Jsou to auta, která plní poslední nejpřísnější emisní normy. Proto ani nedochází k poklesu ceny nebo nějakým hromadným odprodejům,“ uvádí a dodává, že Autodraft dováží na základě poptávky klientů právě převážně dieselová auta. „Je to dané tím, že před těmi třemi čtyřmi roky se prostě většina nových aut nakupovala s dieslovými motory,“ vysvětluje a dodává, že se dá čekat, že nabídka na trhu ojetých aut bude postupně kopírovat vývoj preferencí německých řidičů s přibližně tříletým zpožděním.

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Za prostředníček vztyčený na radar čtyřicet tisíc pokuty

Řidiči začínají v zahraničí dostávat pokuty za přestupky, o kterých si myslí, že jsou banalitou, nebo si je ani...

Rakušané vymýšlejí dálnici zastřešenou fotovoltaikou

Rakouský výzkumný ústav AIT chce společně s firmami Fraunhofer ISE a Forster Industrietechnik vyvinout koncept pro...

Ford mění šéfa, nový ranař musí najít cestu z mizérie

Výkonný ředitel a prezident americké automobilky Ford Motor Jim Hackett začátkem října odejde z funkce. Nahradí ho...

Nový systém na obchvatu Prahy umí rychlost spočítat a změřit, auto i zváží

Na jižním obchvatu Prahy vytváří Ředitelství silnic a dálnic nové segmenty úsekového měření. „Nechceme strkat radar do...

Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?
Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?

Podívejte se, jak u maminek, které navštěvují eMimino, a hlavně u jejich dětí dopadl test pokračovací mléčné výživy Little Steps 2 od Nestlé Baby.

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...