Auta jen pro bohaté. Starosta Dubaje ví, jak zabránit dopravním zácpám

aktualizováno 
Spojené Arabské Emiráty jsou pro motoristy zhmotněným rájem. Benzin je neuvěřitelně levný, stejně jako pojištění nebo parkovné. Není proto divu, že v ulicích se objevuje stále více aut, která komplikují dopravu. Starosta Dubaje má na nepříznivou situaci poměrně jednoduché a radikální řešení.

Nízké ceny a rychlý nárust populace začínají dopravnímu systému Dubaje způsobovat velké problémy. | foto: Profimedia.cz

Vysoké platy, levný benzin (10,50 Kč/litr), nízké parkovné i pojištění vozidel navíc znamenají, že silnice hlavního města Emirátů začínají plnit automobily všeho druhu. Situaci nepomáhá ani rychle rostoucí počet obyvatel. Populace ve městě se jen během poslední dekády zdvojnásobila a městský dopravní systém se začíná blížit ke kolapsu.

Originální řešení, jak dostat situaci ve městě pod kontrolu představil minulý týden starosta Dubaje Hussain Lootah. "Každý si ve městě užívá luxusní život," řekl serveru The National na konferenci Dubai-Hamburg 2014 pořádané v Německu. "Ale bez zákonů omezujících vlastnictví auta kapacita našich silnic na všechna vozidla stačit nebude."

Policejní Bugatti Veyron v akci s majáky na Jumeirah Road v Dubaji. Veyron se...

Policejní Bugatti Veyron v akci s majáky na Jumeirah Road v Dubaji. Veyron se stal součástí policejního vozového parku na začátku února letošního roku.

Jako řešení proto vidí navrhnout platovou hranici, která by určovala, kdo může v Emirátech vlastnit automobil a kdo ne. Lidé, kteří ji nepřesáhnou, budou odkázáni na služby městské dopravy.

Posvítit si chce i na ceny benzinu a souvisejících služeb. "Měli bychom navýšit poplatky za parkování, cenu benzinu i pojištění," říká starosta Lootah. "V Německu stojí parkovné 30 dirhamů za půl hodiny, v Dubaji jeden dirham (5,45 Kč)," argumentuje.

Tvrdá ruka

Policie v bourácích

Na bezpečnost ve Spojených arabských emirátech dohlížejí policisté v nejlepších supersportech na trhu. Už tak rozsáhlý arzenál, který tvoří například Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG, McLaren 12C, Ferrari FF nebo Aston Martin One-77, naposledy rozšířilo Bugatti Veyron.

Zároveň starosta odmítá myšlenku, že by obyvatele města mohla navést ke snížení počtu vozidel jakákoliv mediální kampaň nebo systém sdílení vozidel. "V Dubaji najdete více než 200 národností, v kampaních nebo vzdělávání nevidím žádný efekt," říká starosta. "A jakákoliv měkká opatření nefungují vůbec, dokonce ani v Evropě nebo Americe. Dokud nepostupujete tvrdě, nebudou vás poslouchat."

Podle něj bude právě počet aut ve městě největší výzvou v budoucnosti Dubaje. Tíživou situaci mají zlepšit také elektrická a hybridní vozidla, zároveň starosta požádal obyvatele města, aby více využívali městskou hromadnou dopravu. Radnice si hodně slibuje i od nové tramvajové dráhy, která by měla být dokončena v listopadu letošního roku.

"Ve městě je spousta jiných alternativ: taxi, autobusy i metro. A my postavíme více metra, budeme ho rozšiřovat stanici po stanici. Máme také luxusní autobusy, ale lidé je nevyužívají, protože ceny aut jsou velice nízké."

Autor:
  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky
Premium

Český pamětník vypráví, jak učil indiány v Chile montovat octavie

Představte si, že vás šéf pošle na služební cestu na druhou stranu zeměkoule, aniž byste uměli cizí řeč. A na dva roky....

Dodávkové hvězdy Fordu frčí na elektřinu, transit kvůli tomu zhubl

Žádné žebřiňáky. Dnešní dodávky jsou komfortní a plné moderní výbavy. Vyzkoušeli jsme Transit, který se po šesti letech...

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených elektrickým i spalovacím...

Německé úřady uložily automobilkám pokutu 2,6 miliardy korun za kartel

Německý kartelový úřad uložil třem velkým automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler úhrnnou pokutu sto milionů eur, což je...

Najdete na iDNES.cz