Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dolce vita s fulvií coupé

  19:30
Duch sportovních úspěchů a vytříbené elegance s puncem nostalgie. To vše v podání konceptu fulvia coupé od jedné z nejslavnějších italských automobilek, nyní pod ochrannými křídly Fiatu.

Při pohledu na elegantní tvary modelů Lancia český návštěvník autosalonu jen povzdychne - Lancie na našem trhu nepořídíme. I přesto, nebo možná právě proto, stojí za to se u stánku Lancie zastavit. Nádherná vzpomínka na legendární Fulvii Coupé 1.6 HF, která v roce 1972 vyhrála superprestižní Rally Monte Carlo, by rozhodně neměla zůstat bez povšimnutí.

Lancia Fulvia Coupé roku 2003
Lancia neponechala při tvorbě nové fulvie nic náhodě. Technici a návrháři se přísně drželi požadavků na připomenutí jedinečného modelu přelomu 60-tých a 70-tých let. Pod retro-hávem se samozřejmě skrývají nejmodernější technologie, fulvie je však nejen oslavou automobilismu, ale též stylovosti.

Však už agregát pod kapotou staré fulvie napovídal, že na roveň představě rallyových úspěchů stála při vymýšlení nového vozu idea o automobilu, kterým budou jeho majitelé dělat především parádu v úzkých uličkách měst a na křivolakých silničkách apeninského poloostrova.

Jak to bylo...
Psal se rok 1965 a na ženevském autosalonu Lancia představila svůj nový model: Lancia Fulvia Coupé 1,2. Výkonný vůz pro řidiče, kteří si chtějí vychutnat svezení ve voze, na svou dobu, s výjimečnými jízdními vlastnostmi. Čtyřválcový motor do V byl uložen vpředu v pomocném rámu, přední náprava měla čtyřúhelníková ramena, brzdy byly vpředu i vzadu kotoučové.

Frankfurtská stude je především vzpomínkou na Lancii Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF, se kterou Sandro Munari dobyl vítězství na Rallye Monte Carlo 1972, v témže roce dosáhla i na celkové vítězství v poháru značek.

Fulvia prezentovala dokonalou symbiózou elegance a sportu. Ve své době stačilo pouze něco málo úprav a ze sériového modelu byl vůz schopný vítězit v závodech. A dařilo se jí natolik, že dnes publikum dává přídomek HF jakékoliv fulvii, bez ohledu jde-li o civilní, či závodní verzi.

V roce 1973 úspěšný model Lancie opustil seriál mistrovství světa a v roce 1976 italové ukončili jeho výrobu. Za 11-ti letou kariéru byla fulvia vyrobena ve 140 tisících exemplářích.

Dnes, čtyřicet let po premiěře a jedenatřicet let po slavném vítězství, přichází Lancie s konceptem, který uchovává ducha původní fulvie, ovšem v kabátu moderního střihu.

Designéři z Centro Stile Lancia se snažili navázat na rafinovaný koktejl elegance,

Mimo pohledného exteriéru a luxusního interiéru vyvedeného v kombinaci kůže, dřeva a leštěného hliníku, Lancia vyrobila pro fulvii stylový set kožených tašek.
čistoty, sportovnosti a originality, namíchaný v 60-tých letech Pierem Castagnerem.

Mimo vysoké dávky stylovosti samozřejmě nesmí fulvia zaostávat ani po technické stránce. Není jen pouhým stylistickým cvičením. Tříprostorová karoserie, která je jako u správného sportovního vozu hliníková (za zmínku rozhodně stojí, že již "stará" fulvia se v některých provedeních ostré verze HF chlubila hliníkovou kapotou a dveřmi.) je vyvedena v barvě slonové kosti.

Pod přední kapotou se ukrývá stočtyřicetikoňová jedna-osmička, která pohání kola přední nápravy. Maximální rychlost, kterou nová fulvia "umí", je 213 km/h. Na této hodnotě, stejně jako 8,6 sekundách potřebných ke zrychlení z 0 na stovku má zásluhu i téměř neuvěřitelná hmotnost vozu - 990 kg. (Vztah hmotnost/výkon je pak hodně zajímavý: 9,6 kilogramů na kilowatt výkonu.) Případného majitele tohoto vozu pravděpodobně nebude příliš zajímat hodnota kombinované spotřeby 7,3 litru na 100 kilometrů.

Přední náprava je typu McPherson, brzdy vpředu i vzadu jsou kotoučové (vpředu chlazené).

Milovníky syrové, sportovní jízdy dozajista potěší, že mimo pomoci ABS, je řízení vozu plně v jejich kompetenci - žádně jiné elektronické hlídače prohřešků řidiče Lancia Fulvia prostě a jednoduše nemá.

Necháme se překvapit zda zůstane jen u studie, nebo zda milovníky krásy a elegance Lancia potěší sériovou výrobou.  

Lancia Fulvia Coupé v číslech:

Motor 1,8 litru 16V
Počet válců 4
Výkon (kW/koně) 103/140 při 6 400 otáčkách
Poměr hmotnost/výkon 9,6
Max. rychlost (km/h) 213
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,6
Uložení motoru vpředu
Poháněná kola přední
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,3

Tříprostorová karoserie, která je jako u správného sportovního vozu hliníková, je vyvedena v barvě slonové kosti.

Maximální rychlost, kterou nová fulvia "umí", je 213 km/h. Na této hodnotě, stejně jako 8,6 sekundách potřebných ke zrychlení z 0 na 100vku, má zásluhu i téměř neuvěřitelná hmotnost vozu - 990 kg.

Frankfurtská stude je především vzpomínkou na "mytickou" Lancii Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF, se kterou Sandro Munari dobyl vítězství na Rallye Monte Carlo 1972.

Technici a návrháři se přísně drželi požadavků na připomenutí jedinečného modelu přelomu 60-tých a 70-tých let. Pod retro-hávem se samozřejmě skrývají nejmodernější technologie, fulvie je však nejen oslavou automobilismu, ale též stylovosti.

Nádherná vzpomínka na legendární Fulvii Coupé 1.6 HF, která v roce 1972 vyhrála superprestižní Rally Monte Carlo, by rozhodně neměla zůstat při návštěvě frankfurtského autosalonu bez povšimnutí.

Dnes, čtyřicet let po premiěře a jedenatřicet let po slavném vítězství v Monte Carlu, přichází Lancie s konceptem, který uchovává ducha původní fulvie, ovšem v kabátu moderního střihu.

Milovníky syrové, sportovní jízdy dozajista potěší, že mimo pomoci ABS, je řízení vozu plně v jejich kompetenci - žádně jiné elektronické hlídače prohřešků řidiče Lancia Fulvia prostě a jednoduše nemá.

Mimo pohledného exteriéru a luxusního interiéru vyvedeného v kombinaci kůže, dřeva a leštěného hliníku, Lancia vyrobila pro fulvii stylový set kožených tašek.

Autoři:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Devadesátiny otce Favorita. Muži, co umí zázraky, vadí malá podpora techniky

Poprvé se o Petru Hrdličkovi psalo v novinách v roce 1954. O mladém, nadějném studentovi a asistentovi v Ústavu pro výzkum motorových vozidel vyšel v Mladé Frontě článek s titulkem Chytrá hlava...

12. září 2024

Elektrické náklaďáky a busy vozí baterky nebo vodík. Podívejte, co se chystá

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) Náklaďákový a autobusový veletrh v Hannoveru pokračuje až do neděle 22. září. Obří výstava všeho, co se týká nákladní a hromadné dopravy, se nese ve znamení elektrické trakce, a to v bateriové i...

19. září 2024

Elektrické dodávky nabídne Kia už příští rok. Staví na ně extra továrnu

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) „Dnes objednáno, zítra dodáno,“ to je fenomén dneška. E-commerce a online nákupy zboží i služeb mění chování zákazníků a zvyšují požadavky na přepravu. „Flotily, sdílení, e-commerce nahradí privátní...

19. září 2024

Skepse vůči čínským autům není na místě, zájem raketově roste, říká prodejce vozů MG

Advertorial

Automobily čínských značek už dávno nejsou exotikou s podivným designem. Naopak, nabízejí bezkonkurenční poměr kvality a ceny, což čeští zákazníci oceňují. Zájem o ně tak raketově roste, jak v...

19. září 2024

Jdeme cestou elektřiny, říká prezident automobilky Kia. Chystá levný baterkáč

Premium

„V Evropě budeme spalovací motory nabízet až do poslední chvíle, ale orientujeme se na plně elektrickou trakci,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Ho Sung Song, prezident Kia Corporation.

19. září 2024

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...