Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Zimní pneumatiky na léto opravdu zujte. Hůř brzdí a zvyšují spotřebu

  13:00
Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje velká spousta motoristů, kteří za každou cenu chtějí ušetřit peníze. Rakouský autoklub si tuto metodu vyzkoušel a zjistil, že nejde zrovna o bezpečné šetření.

Zimní pneumatika má víc zářezů, které odvádí vodu. Je ale také měkčí než pneumatiky na léto. | foto: Nokian

Posledního března končí zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Třicet procent řidičů loni nepřezulo auto ze zimních gum na letní a stejné množství to tak udělá i letos, odhadují odborníci.

"Kdo s příchodem jara nepřezuje auto na letní pneumatiky, aby dojel zimní, zbytečně riskuje," varuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Část řidičů dojíždí zimní gumy, část hodlá přezout až před letní dovolenou, a zbytek jezdí na zimních gumách celoročně. Ale pokud najedete ročně aspoň 10 tisíc kilometrů, vyplatí se mít obě sady gum.

Zatímco zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu 4 milimetry, v létě stačí pro jízdu vzorek hluboký jen 1,6 milimetru. Odborníci přitom považují letní jízdu za bezpečnou, pokud mají pneumatiky vzorek hlubší než 2 milimetry. Jestliže tedy neplánujete výměnu pneumatik, je dobré myslet alespoň na překontrolování těchto parametrů.

S dezénem mělčím než 1,6 milimetru si říkáte nejen o pokutu, ale i o nehodu. "Je dobré vědět, že pneumatiky s dezénem mělčím než 3 milimetry mají zejména na mokré vozovce zhoršené jízdní vlastnosti," vysvětluje Václav Částka ze společnosti Dobrépneu.cz.

Velký význam má i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. V zimě, kdy je sníh a náledí, jsou totiž potřebné jiné vlastnosti než na letním rozpáleném asfaltu. Zimní pneumatiky jsou kvůli nutnosti větší přilnavosti k vozovce vyráběné z měkčí směsi než letní, ale tyto vlastnosti nejsou na sluncem ohřátém asfaltu vhodné.

"Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí - pozn.red.) než letní, aby byly k vozovce přilnavější. Zimní pneumatiky se tak v létě na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. Následkem toho se zvyšuje spotřeba paliva vozu," vysvětluje tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

"Se zimními pneumatikami při letních teplotách je třeba si dávat pozor," varuje Friedrich Eppel, expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC, který zimní pneumatiky podrobil porovnávacímu testu.

Na zkušební polygon bylo vysláno auto, kterému mechanici měnili obutí. Nejprve ojeté zimáky, pak nové letňáky a nakonec celoroční obutí. Měřili při tom brzdnou dráhu a sledovali chování auta při aquaplaningu, kdy auto neovladatelně klouže po vodě. Nejlépe z testu vyšly letní pláště.

"Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti," cituje z výsledků testu ÖAMTC Petr Buček. Celoroční obutí se v této disciplíně umístilo uprostřed.

Pak se brzdilo na suchu ze stokilometrové rychlosti. "Zatímco s letními koly už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h,“ píše se ve zprávě rakouského autoklubu. Dokonce i zimní kola dopadla při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí.

Nakonec se brzdilo na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe.

"Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení," komentuje Buček. Samozřejmě nejlepší je obouvat letní pláště.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Česko plánuje vydat na podporu elektromobility až třicet miliard

Česko by v příštích letech mohlo vynaložit na podporu rozvoje ekologického automobilového sektoru, tedy tzv. čisté...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price
Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price

Ve spolupráci se světoznámým výrobcem hraček Fisher-Price hledáme testerky s malými dětmi, které chtějí vyzkoušet nové mluvicí hračky Linkimals.

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...