Neděle 26. března 2023, svátek má Emanuel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. března 2023 Emanuel

Zimní pneumatiky na léto opravdu zujte. Hůř brzdí a zvyšují spotřebu

  13:00
Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje velká spousta motoristů, kteří za každou cenu chtějí ušetřit peníze. Rakouský autoklub si tuto metodu vyzkoušel a zjistil, že nejde zrovna o bezpečné šetření.

Zimní pneumatika má víc zářezů, které odvádí vodu. Je ale také měkčí než pneumatiky na léto. | foto: Nokian

Posledního března končí zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Třicet procent řidičů loni nepřezulo auto ze zimních gum na letní a stejné množství to tak udělá i letos, odhadují odborníci.

"Kdo s příchodem jara nepřezuje auto na letní pneumatiky, aby dojel zimní, zbytečně riskuje," varuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Část řidičů dojíždí zimní gumy, část hodlá přezout až před letní dovolenou, a zbytek jezdí na zimních gumách celoročně. Ale pokud najedete ročně aspoň 10 tisíc kilometrů, vyplatí se mít obě sady gum.

Zatímco zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu 4 milimetry, v létě stačí pro jízdu vzorek hluboký jen 1,6 milimetru. Odborníci přitom považují letní jízdu za bezpečnou, pokud mají pneumatiky vzorek hlubší než 2 milimetry. Jestliže tedy neplánujete výměnu pneumatik, je dobré myslet alespoň na překontrolování těchto parametrů.

S dezénem mělčím než 1,6 milimetru si říkáte nejen o pokutu, ale i o nehodu. "Je dobré vědět, že pneumatiky s dezénem mělčím než 3 milimetry mají zejména na mokré vozovce zhoršené jízdní vlastnosti," vysvětluje Václav Částka ze společnosti Dobrépneu.cz.

Velký význam má i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. V zimě, kdy je sníh a náledí, jsou totiž potřebné jiné vlastnosti než na letním rozpáleném asfaltu. Zimní pneumatiky jsou kvůli nutnosti větší přilnavosti k vozovce vyráběné z měkčí směsi než letní, ale tyto vlastnosti nejsou na sluncem ohřátém asfaltu vhodné.

"Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí - pozn.red.) než letní, aby byly k vozovce přilnavější. Zimní pneumatiky se tak v létě na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. Následkem toho se zvyšuje spotřeba paliva vozu," vysvětluje tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

"Se zimními pneumatikami při letních teplotách je třeba si dávat pozor," varuje Friedrich Eppel, expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC, který zimní pneumatiky podrobil porovnávacímu testu.

Na zkušební polygon bylo vysláno auto, kterému mechanici měnili obutí. Nejprve ojeté zimáky, pak nové letňáky a nakonec celoroční obutí. Měřili při tom brzdnou dráhu a sledovali chování auta při aquaplaningu, kdy auto neovladatelně klouže po vodě. Nejlépe z testu vyšly letní pláště.

"Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti," cituje z výsledků testu ÖAMTC Petr Buček. Celoroční obutí se v této disciplíně umístilo uprostřed.

Pak se brzdilo na suchu ze stokilometrové rychlosti. "Zatímco s letními koly už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h,“ píše se ve zprávě rakouského autoklubu. Dokonce i zimní kola dopadla při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí.

Nakonec se brzdilo na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe.

"Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení," komentuje Buček. Samozřejmě nejlepší je obouvat letní pláště.

  • Nejčtenější

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Itálie píše do Bruselu kvůli zákazu spalovacích aut. Povolte také biopaliva

Itálie varovala Evropskou komisi, že plán na ukončení prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035 podpoří jen pod...

OBRAZEM: Záhadné opuštěné hospodářství plné aut objevili náhodou v Británii

Dvojice britských youtuberů, Matt Nadin a Andy Thompson, narazila v anglickém městě Suffolk na zapomenuté vrakoviště,...

Havarijní pojištění elektromobilů je až o pětinu dražší

Havarijní pojištění není pro všechny stejné. Dražší je třeba pojištění vozidel využívaných k podnikání, připlatí si...

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...