Zimní pneumatiky na léto opravdu zujte. Hůř brzdí a zvyšují spotřebu

  13:00aktualizováno  13:00
Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje velká spousta motoristů, kteří za každou cenu chtějí ušetřit peníze. Rakouský autoklub si tuto metodu vyzkoušel a zjistil, že nejde zrovna o bezpečné šetření.

Zimní pneumatika má víc zářezů, které odvádí vodu. Je ale také měkčí než pneumatiky na léto. | foto: Nokian

Posledního března končí zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Třicet procent řidičů loni nepřezulo auto ze zimních gum na letní a stejné množství to tak udělá i letos, odhadují odborníci.

"Kdo s příchodem jara nepřezuje auto na letní pneumatiky, aby dojel zimní, zbytečně riskuje," varuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Část řidičů dojíždí zimní gumy, část hodlá přezout až před letní dovolenou, a zbytek jezdí na zimních gumách celoročně. Ale pokud najedete ročně aspoň 10 tisíc kilometrů, vyplatí se mít obě sady gum.

Zatímco zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu 4 milimetry, v létě stačí pro jízdu vzorek hluboký jen 1,6 milimetru. Odborníci přitom považují letní jízdu za bezpečnou, pokud mají pneumatiky vzorek hlubší než 2 milimetry. Jestliže tedy neplánujete výměnu pneumatik, je dobré myslet alespoň na překontrolování těchto parametrů.

S dezénem mělčím než 1,6 milimetru si říkáte nejen o pokutu, ale i o nehodu. "Je dobré vědět, že pneumatiky s dezénem mělčím než 3 milimetry mají zejména na mokré vozovce zhoršené jízdní vlastnosti," vysvětluje Václav Částka ze společnosti Dobrépneu.cz.

Velký význam má i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. V zimě, kdy je sníh a náledí, jsou totiž potřebné jiné vlastnosti než na letním rozpáleném asfaltu. Zimní pneumatiky jsou kvůli nutnosti větší přilnavosti k vozovce vyráběné z měkčí směsi než letní, ale tyto vlastnosti nejsou na sluncem ohřátém asfaltu vhodné.

"Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí - pozn.red.) než letní, aby byly k vozovce přilnavější. Zimní pneumatiky se tak v létě na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. Následkem toho se zvyšuje spotřeba paliva vozu," vysvětluje tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

"Se zimními pneumatikami při letních teplotách je třeba si dávat pozor," varuje Friedrich Eppel, expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC, který zimní pneumatiky podrobil porovnávacímu testu.

Na zkušební polygon bylo vysláno auto, kterému mechanici měnili obutí. Nejprve ojeté zimáky, pak nové letňáky a nakonec celoroční obutí. Měřili při tom brzdnou dráhu a sledovali chování auta při aquaplaningu, kdy auto neovladatelně klouže po vodě. Nejlépe z testu vyšly letní pláště.

"Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti," cituje z výsledků testu ÖAMTC Petr Buček. Celoroční obutí se v této disciplíně umístilo uprostřed.

Pak se brzdilo na suchu ze stokilometrové rychlosti. "Zatímco s letními koly už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h,“ píše se ve zprávě rakouského autoklubu. Dokonce i zimní kola dopadla při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí.

Nakonec se brzdilo na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe.

"Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení," komentuje Buček. Samozřejmě nejlepší je obouvat letní pláště.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky
Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Najdete na iDNES.cz