Čtvrtek 28. září 2023, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. září 2023 Den české státnosti

Autofotka týdne: První čínské auto postavili před 65 lety pro Mao Ce-tunga

Sedan Dongfeng CA71 byl postaven v roce 1958 na přání čínského vůdce, který po konstruktérech požadoval státní limuzínu. Design připomíná Simcu Vedette Versailles, ale podvozek a motor mají vzor v mercedesu. Auto se ale nakonec „velkému kormidelníkovi“ zdálo příliš malé.
Fotografie z roku 1958, kdy zástupci státní automobilky FAW Mao Ce-tungovi...

Fotografie z roku 1958, kdy zástupci státní automobilky FAW Mao Ce-tungovi poprvé ukázali sedan CA71. | foto: First Automobile Works

Čínský automobilový průmysl se zrodil v roce 1956 a první osobní automobil se představil o dva roky později. Zpočátku byla výroba velmi malá, většinou se jednalo jen o jednotky kusů aut vyrobených vyloženě na koleně. Sovětský svaz Číně pomáhal při výstavbě továren a dodával konstrukci a motory pro první generace čínských nákladních automobilů.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

S technickou a finanční podporou Sovětského svazu vznikla i společnost FAW (First Automobile Works) s továrnou v Čchang-čchunu. V roce 1958, kdy Čína zahájila politiku Velkého skoku, jejímž cílem bylo dohnat západní průmyslové země, se objevilo i první čínské osobní auto.

Sedan Dongfeng CA71 byl postaven na zvláštní přání čínského vůdce Mao Ce-tunga, který si přál čínskou státní limuzínu. Vůz posloužil pro propagandistické kampaně, v nichž účinkoval přímo i sám „velký kormidelník“.

Autofotka týdne: Supermercedes se záhadnou čínskou historií je na prodej

První prototyp byl dokončen v květnu 1958, v létě následovaly zkušební jízdy, a ještě během téhož roku vzniklo několik dalších exemplářů. Číňané v podstatě okopírovali francouzskou Simcu Vedette Versailles. Nejméně jedna údajně putovala do Číny, aby sloužila jako vzor během vývojového procesu. Pro podvozek a čtyřválcový motor o objemu 1,9 l si ale Číňané vzali pro změnu za vzor Mercedes-Benz W120 přezdívaný Ponton. Vůz disponoval výkonem 52 kW a dosáhl nejvyšší rychlosti 130 km/h.

Sedan CA71 se ale nakonec jevil čínskému vedení jako státní limuzína malý. Tuto roli proto ještě téhož roku převzala limuzína Hongqi CA72. Střední úředníci zase od roku 1959 používali v Šanghaji vyráběný automobil Fenghuang (od roku 1964 došlo k přejmenování na Shanghai SH760), jehož vzorem byl po stránce techniky i vnějšího vzhledu rovněž Mercedes W120. Příď a záď ale byla pojata ve stylu amerického sedanu Packard Clipper z 50. let. Pod kapotou se podobně jako u vozu ze Stuttgartu nacházel řadový šestiválec o objemu 2,2 litru.

Evropě nic nehraje do karet. Valí se do ní čínské elektromobily

Východní vítr s drakem na kapotě

Označení Dongfeng znamená východní vítr a odkazuje na tehdy populární rčení, že východní vítr převládá nad západním, což znamenalo, že východní komunistické státy byly silnější než Západ. Jméno Dongfeng je na autě znázorněné ve znacích na kapotě, a je završené tradičním čínským drakem, který je tradičně symbolem síly, štěstí a moci. Tento ornament se stal dokonce tak slavným, že se jeho jméno stalo synonymem pro označení vozu a z Dongfengu CA71 se stal Dongfeng Jinlong. Koncová světla zase připomínají tradiční čínskou lucernu.

Přes podobnost jména prvního čínského auta nemá přímou souvislost se současnou značkou Dongfeng Motors, která byla založena teprve v roce 1992 přejmenováním Second Automobile Works. Ale nepochybně došlo k jisté inspiraci.

Kolik kusů Dongfengu CA71 vlastně vzniklo, je podobně jako u dalších raných čínských modelů záhadou. Nejčastěji se mluví o 20 vozech, přičemž každý exemplář byl kvůli ruční výrobě mírně odlišný.

VIDEO: Posaďte se do limuzíny pro čínské papaláše za 15 milionů

Dnes je jediný originál tohoto vozu k vidění ve firemním muzeu značky FAW Hongqi v Čchang-čchunu, které ale není volně přístupné, zatímco ve veřejném Pekingském muzeu klasických automobilů je vystavena jen replika na podvozku sovětského modelu GAZ-21 Volha.

V 50. letech v Číně neexistovalo soukromé vlastnictví automobilů. Velké limuzíny sloužily pekingské vládě, zatímco o něco menší sedany využívali správci provincií a velké státní společnosti. Nižší úřady si musely vystačit s terénními vozy.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Změna nastala teprve ve druhé polovině 80. let, kdy se v čínských ulicích objevila první soukromá auta. Vznikly dnes nejznámější značky jako Chery, Great Wall či Geely. Následoval strmý růst výroby, a v roce 2009 dokonce Čína vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy americké.

Před 65 lety, kdy Mao zvědavě obhlížel okopírovaný dongfeng, tomu ale vůbec nic nenasvědčovalo.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Formentor s pětiválcem Audi je sběratelský kousek i sporťák pro každý den

Vyrábět sportovní speciály v malých sériích není v koncernu Volkswagen samozřejmostí. Mladoboleslavští se podobné pocty...

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...