Dodge pokořil Evropany. Nejsilnější sedan světa jede 326 km/h

aktualizováno 
BMW M5 nebo Mercedes E 63 AMG na něj nestačí. Dodge Charger SRT Hellcat je výkonnější a rychlejší. A jak je u amerických aut obvyklé, tak i podstatně levnější. Nový Charger Hellcat je nejvýkonnější a nejrychlejší sedan na světě. Prodávat se začne v příštím roce.

Dodge Charger SRT Hellcat | foto: Dodge

Pro prémiové německé značky je pokoření jejich nejsilnějších modelů o to bolestnější, že pokořitel fakticky pochází ze stáje Fiatu (respektive z nově vytvořeného koncernu FCA). Ten sám německým automobilkám vůbec nekonkuruje, sám přímo vyrábí dnes už jen malá auta (nepočítaje Alfu 4C, Ferrari a Maserati), jenže v době krize se výhodně dostal k americkému koncernu Chrysler a ten produkuje poněkud jinou paletu vozů.

Fotogalerie

Je to samozřejmě dané primárně podmínkami na americkém trhu, kde se sice také zmenšuje a spoří, ale v nabídce zůstávají i běžná a levná auta poháněná motory s počty válců, na které v Evropě v podstatě už jen vzpomínáme. To platí i o dvojici modelů v nabídce značky Dodge, Chargeru a Challengeru.

Challenger je klasický pony car, což je kategorie amerických sportovních kupé za rozumnou cenu. Dnes vedle něj do stejné třídy patří Mustang od Fordu a Chevrolet Camaro. Příbuzný Charger je klasický sedan, který v USA patří do třídy full size, tedy mezi velké rodinné vozy. U Dodge je to největší sedan, který má sourozence v Chrysleru 300. Obě auta letos prošla faceliftem, kupé Challenger se vyrábí od roku 2008 a sedan Charger je v prodeji již od roku 2006.

V obou řadách je vždy nejvýkonnější variantou verze SRT s osmiválcovým motorem. Úpravy modelu SRT Hellcat se jako první dočkalo kupé Challenger, automobilka jí představila v květnu. Nyní došlo i na Charger, který je v provedení SRT Hellcat nejsilnějším a nejvýkonnějším sedanem na světě.

Charger SRT Hellcat má pod kapotou s přidanými průduchy a nasávacím otvorem osmiválec o objemu 6,2 litru s kompresorem. Výkon je monstrózní, motor poskytuje 519 kW, tedy 707 koní. Neméně impozantní je točivý moment, který má maximum 881 Nm. Auto není lehké, váží přes 2 100 kilogramů, ale přesto má extrémní zrychlení na stokilometrovou rychlost za 3,7 sekundy a maximálka je 326 kilometrů za hodinu.

Pro porovnání, M5 od BMW je na stovku pomalejší o půl sekundy a o desetinku sekundy zaostává i nejvýkonnější Porsche Panamera Turbo S. Obě auta mají i slabší motory, co se výkonu a točivého momentu týká.

O to pikantnější je pohled do ceníku. Dodge sice cenu Hellcatu ještě oficiálně nezveřejnil, ale podle všech indícií by neměla výrazněji překročit sumu 60 tisíc dolarů, což je cena téměř identického Challengeru Hellcat a v přepočtu asi 1,2 milionu korun. Pro Evropu je k tomu nutné připočíst clo a DPH, výsledná suma by však neměla překročit 1,85 milionu korun při individuálním dovozu. I tak ovšem auto vyjde výrazně levněji než evropská konkurence. BMW M5 startuje na 2,7 milionu korun, Porsche Panamera Turbo S stojí dokonce přes pět milionů.

Cenu evropských soupeřů pak navíc zvednou modifikace vyžadované evropskými předpisy a příplatková výbava, která je u Dodge otázkou pár tisíc dolarů, aby v autě bylo vše, co v něm může být. Připlácí se za perleťový lak, adaptivní tempomat, špičkové audio a pár dalších drobností.

Uvedené sumy prostě dokazují, že v USA umí velká a silná auta postavit poměrně levně. Charger se neprodává s menším motorem než je šestiválec o výkonu 218 kW, základní osmiválec má výkon 270 kW. Přitom základní cena v USA startuje na 27 tisících dolarů, za osmiválec se připlácí asi tři tisíce dolarů (více o faceliftu řady Charger zde).

Poslechněte si zvuk motoru

Zvuk si můžete stáhnout i jako zvonění do telefonu.

Technika a výbava Chargeru SRT Hellcat přitom není nikterak primitivní, jak bývávalo u amerických aut časté. Poháněná jsou jen zadní kola (některé slabší verze modelu mohou mít i pohon všech kol). O přenos výkonu se stará moderní osmistupňový automat. Podvozek je elektronicky nastavitelný, stejně jako množství dalších parametrů. Zákazník k Hellcatu dostane dva klíčky. Černý aktivuje jen 500 koní a k tomu, aby Hellcat vypustil všech 707 koní, bude potřeba nastartovat druhým červeným klíčkem (více o klíčcích pro verze Hellcat zde).

Opět v kontextu amerických reálií je důležitý i třetí režim pro valet parking. Ve valet módu je výkon utlumen na minimum, aby se s autem neproháněl pikolík, který vám ho parkuje. Režim se aktivuje i deaktivuje čtyřmístným kódem.

Aby auto dokázalo i dostatečně rychle zastavit, má Hellcat brzdy Brembo. Vepředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové. Kotouče se do sériových dvacetipalcových kol vejdou obrovské, vepředu mají průměr 390 milimetrů, vzadu 275 milimetrů.

Uvnitř zákazníci najdou sportovní sedadla, buď kompletně kožená, nebo v kombinaci kůže a alcantary. Displej v palubní desce zobrazí veškerá možná nastavení a vlastně veškeré možné informace včetně přetížení a dalších zajímavých informací.

Charger původního provedení je občas k vidění i na českých silnicích, prodával se tady oficiálně. Jenže tehdy ještě pod křídly Mercedesu, kterému Chrysler před několika lety patřil. Běžnější je u nás příbuzný Chrysler 300. Oba modely využívají upravenou platformu LX, na jejímž vývoji se ještě podílel Mercedes. Pro zajímavost, stejnou platformu využívalo kombi Dodge Magnum, které se v Evropě prodávalo jako Chrysler 300C Touring. Kombi však z nabídky zmizelo již před lety.

Aktuální model má v podstatě stejný základ karoserie, jen se změnila boční linie oken, která již není v zadní části zalomená, což platí již od faceliftu v roce 2011. Nový model má jiná světla a masku a množství pozměněných detailů. Hellcat má navíc drobný spoiler na zádi a pozměněný předek a nárazníky. Auto sice vypadá agresivněji než základní verze sedanu, ale jinak je to vlk v rouše beránčím.

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

VW a Ford vytvoří alianci, společnou dodávku představí v roce 2022

Ford může nabídnout Volkswagenu velké zkušenosti s vývojem dodávek. Model...

Německá automobilka Volkswagen se dohodla s americkým konkurentem Ford Motor na vytvoření globální aliance, v jejímž...

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Najdete na iDNES.cz