Pondělí 25. září 2023, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. září 2023 Zlata

Kultovní americký svalovec se převlékl, má osmiválec za pár peněz

Dodge Charger je jediný americký "muscle car" se čtyřdveřovou karoserií. Pro modelový rok 2015 dostal mohutný sedan nový kabát, ale technika pod ním se výrazně nezměnila. Zákazníci si tak budou vybírat z šestiválce a osmiválce. Nejlevnější osmiválec stojí v USA v přepočtu 600 tisíc korun plus daň.
Dodge Charger

Dodge Charger | foto: Dodge

Přestože americké silnice už dávno nebrázdí obří koráby s obřími motory, tak záplavu nám blízkých kompaktů stále narušuje obstojná plejáda rozměrných aut se silnými motory. A to vše bez zásadního příplatku. V Evropě osmiválcové motory najdeme u prémiových značek za vysoce prémiové ceny. V USA si téměř šestilitrový osmiválec s výkonem 270 kW koupíte v přepočtu za cenu lépe vybavené octavie v Česku.

Paradoxní je, že v případě Dodge to vše aktuálně řídí italský Fiat, který v Evropě soustředil svoji produkci jen na mini auta. Prostě bláznivý automobilový svět v plné parádě. Bohužel, Charger se asi v Evropě prodávat jen tak nebude. Přitom minulá generace se na chvíli na starém kontinentu objevila, ale to ještě značka Dodge patřící pod Chrysler patřila k Mercedesu.

Dosluhující charger tak možná znáte i z českých silnic, ačkoliv je to víceméně rarita a každý den ho zcela jistě nepotkáte. V Evropě prodávaná předfaceliftová verze z roku 2006 je naprosto nezaměnitelná zalomenou linií bočních oken na úrovni zadních dveří. Od roku 2011 tento designový prvek zmizel a boční linie chargeru se změnila na rovnou. Nejinak je tomu i u nového provedení. Nepřehlédnutelné jsou i na Evropu nadprůměrné rozměry a rovná, či spíš až negativně zalomená přední maska s výraznými světlomety.

Dodge Charger

Charger se po osmi letech pořádně převlékl, na první pohled je to jiné auto. Ale základní prvky zůstaly, v podstatě je to opět spíš facelift než zcela nový model. Na první pohled z boku zaujme prolis v předních dveřích, který míří dozadu. Zůstaly svalnaté blatníky a zalomení zadního bočního okna. Vepředu si novinka ponechala téměř kolmou přední masku a nový design mají dvacetipalcová kola.

Světla jsou však zcela nová. Vepředu se světla opticky zmenšila, za což může výrazné diodové orámování, které tvoří položené písmeno U. Vzadu se linie světel inspirovala částečně u malého modelu Dart (ten už vzešel ze spolupráce s Fiatem a používá techniku Alfy Romeo - více zde) a částečně navazuje na diodový světelný most pofaceliftové dosluhující generace Chargeru či kupé Challanger. Zadní koncová světla tak rámují celou zadní část auta, čímž poznáte modely Dodge na dálku.

Dodge Charger

Charger patří v USA do kategorie full-size sedanů, je to tedy vyšší třída. Proto nepřekvapí, že v rámci výbavy nabídne inovovaný model docela širokou paletu moderní výbavy. Podle výbavového stupně si zákazníci mohou pořídit třeba adaptivní tempomat s automatickým zastavením před překážkou, hlídač jízdy v pruzích, varování před kolizí a také bezdrátové připojení k internetu přes wi-fi hotspot, inteligentní multimediální systém a nebo dálkové startování přes mobilní aplikaci. Multimediální displej na přístrojovce má uhlopříčku sedm palců.

Výrobce slibuje prvotřídní materiály v interiéru a velmi precizní zpracování. Z naší zkušenosti s americkými vozy jsme však k tomuto prohlášení lehce skeptičtí, protože tamní vnímání prémiovosti u běžné produkce je o poznání jiné, než na jaké jsme zvyklí v Evropě.

Dodge Charger

Jenže to můžeme hodit za hlavu, když se podíváme, co má Charger pod kapotou a kolik to celé stojí. Výrobce zatím uvedl dva základní agregáty: základní šestiválec Pentastar má objem 3,6 litru a výkon slušných 218 kW. Komu by to bylo málo, může si připlatit za sportovní úpravu, která přidá 5 kW. A nebo rovnou sáhnout po modelu se slavným osmiválcem HEMI. Ten má objem 5,7 litru a výkon 270 kW.

Standardem je osmistupňový automat TorqueFlite, který by měl dostat spotřebu paliva na rozumnou hodnotu. U žíznivějšího osmiválce pak pomáhá technologie, která vypíná polovinu válců při malé zátěži. Na Evropu to jsou příliš velké motory, v USA mimo zácpy ve městech a při běžně klidném a trvalém tempu to není žádná hrůza, šestiválec by si v průměru měl říct o 7,5 litru paliva. Zájemci budou mít na výběr pohon zadních, nebo všech kol.

Dodge Charger

Výrobce zatím nepředstavil top verzi SRT, která je tradičně nejdražší. A také zatím nezveřejnil ceny. Ty se však nebudou příliš lišit od cen současné verze. Ta startuje na sumě 27 tisíc dolarů a nejlevnější osmiválec stojí 30 tisíc dolarů. Nejlépe vybavené verze vyjma SRT stojí do 40 tisíc dolarů včetně příplatkové výbavy.

Při přepočtu na koruny se nám protočí panenky. Z výše uvedeného vyplývá, že základní verze stojí asi 540 tisíc korun, nejlevnější osmiválec okolo 600 tisíc a top verze asi 800 tisíc korun. K tomu je nutné připočíst lokální daň, která se obvykle pohybuje do deseti procent. I tak to jsou ceny v Evropě nevídané na auto této velikosti a s takovými motory. Jenže to platí všeobecně pro americká auta střední a vyšší třídy. Naopak ceny nejmenších vozů jsou již v USA často vyšší než u nás.

Bohužel je málo pravděpodobné, že by se Dodge Charger dostal i do Evropy a navíc by zde jistě stál více, než by naznačoval jen čistý přepočet ceny na koruny. Minimálně by cenu zvýšila DPH, která je vyšší než americká daň. Pro individuální dovoz pak platí to samé, navíc s příplatky za homologaci. A to vše přesto, že auto vlastně vyrábí Fiat. O italsko-americkém koncernu FCA čtěte zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Jak chutná miminkům pokračovací a batolecí mléko Beggs?
Jak chutná miminkům pokračovací a batolecí mléko Beggs?

30 rodin dostalo od nás zdarma pokračovací nebo batolecí mléko od prémiové značky Beggs. Co o něm ve svých recenzích napsali? Přečtěte si hodnocení...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...