Do auta tankují olej od McDonalda

  9:30aktualizováno  9:30
Nalít do nádrže přepálený tuk z fast foodu namísto nafty už není neobvyklé. Zákony to však nepovolují - olej není schválené palivo.

Auto může jezdit téměř na jakýkoli rostlinný olej - nejlepší je řepkový. | foto: Profimedia.cz

Natankuji v KFC a u benzinky se stavím na jídlo. V Česku přibývá lidí, kteří takovou větu mohou myslet vážně. Do auta lijí místo nafty přefiltrovaný rostlinný olej. A klidně i použitý.

Mezi ekology je taková úprava aut trendem a začíná konkurovat i "alternativním" nádržím na plyn. "V Česku jezdí na rostlinný olej už tisíce lidí. A přibývá jich vždy, když se zdraží nafta," tvrdí Jakub Glogar ze společnosti Europecon, která vyrábí sady pro úpravu auta na olejový pohon.

Jedním z těch, jejichž vůz voní spíše po hranolcích než po ropě, je i osmatřicetiletý Roman z Přerova. Nejezdí přitom žádným letitým "vrakem", kterému by neuškodil ani sebedrsnější experiment. Má velkého volkswagena vyrobeného ve třetím tisíciletí. Na "olej" ho předělal, aby jezdil ekologičtěji.

"Přestavba auta mě vyšla na čtyřicet tisíc. Vrátilo se mi to asi po padesáti tisících ujetých kilometrech," říká Roman. A počítá, že na každém kilometru ušetří padesátník. Olej kupuje v supermarketu - použitý tuk z fast foodu, který by si doma sám ředil, zatím nepoužívá.

"Ale je jedno, který olej v obchodě vyberu. Samozřejmě nejezdím na drahý olivový, ale ty ostatní mají srovnatelné vlastnosti," říká.

I když jeho auto spotřebuje o dva litry paliva na sto kilometrů víc, než když jezdilo na naftu, olej je stále levnější než nafta u čerpací stanice. Litr oleje ve větším balení lze pořídit v supermarketu zhruba za dvacet korun, litr nafty se nyní u pump prodává průměrně za 32 korun.

Není olej horší než nafta?
Na rostlinné oleje může jezdit jen auto s dieselovým motorem, které jeho majitel upraví. "Prodáváme sady na zahřívání oleje. Naftu totiž může nahradit až v momentě, kdy se předehřeje," říká Jakub Glogar ze společnosti Europecon. Nejlevnější sada se dá bez montáže pořídit už za šest tisíc.

Většina zákazníků si auta předělává sama. "A na vlastní nebezpečí," dodává Glogar. Naznačuje tak, že jezdit na řepkový či slunečnicový olej není úplně bez rizika. Jednou z největších překážek je zákon, který rostlinný olej jako palivo do auta neuznává.

Úředníci z ministerstva dopravy při zmínce o rostlinných olejích dokonce zvyšují hlas. "Jezdit na ně je protizákonné. Podle zákona musíte v autě používat palivo, které je pro auto schválené. V Česku ani jinde v Evropské unii auto na rostlinný olej schválené být nemůže," říká Jan Skřivánek z ministerstva dopravy.

Vysvětluje tak vlastně i to, proč výrobci "olejových sad" varují zákazníky, že budou jezdit na vlastní nebezpečí, nebo proč Roman z Přerova, který takto upravil svůj volkswagen, nechce publikovat své příjmení.

"Ale když jsem byl s autem na technické, neměl jsem žádný problém. Posoudili to jako přídavné zařízení," říká Roman.

I Jan Skřivánek připouští, že majitelům těchto aut bezprostředně nehrozí tresty - po českých silnicích se neprohánějí žádní inspektoři, kteří by kontrolovali, co má auto v nádrži.

Proč se úředníkům olejový pohon nelíbí? Zatím neexistují výzkumy, které by jeho kvality jednoznačně prokázaly. "Při testech, které dělali Němci na mercedesech, nikdy nevyšly předepsané emisní limity," vysvětluje Jan Skřivánek. Připomíná také, že obsah oxidu uhličitého není tím nejpodstatnějším. Je třeba zkoumat i to, zda spalování oleje v motoru není rakovinotvorné.

Jinými slovy: podle ministerstva není prokázáno, že by oleje byly k životnímu prostředí šetrnější než klasická paliva.

McDonald’s olej prodává
Zdrženlivá je i Evropská unie, která zatím rostlinný tuk ze supermarketu či z fritézy u McDonald’s nezařadila mezi oficiální paliva.

Jednoznačnou podporu nemá ani u českého ministerstva životního prostředí. "Je nepochybně plus, když lidé nepoužívají ropu. Ale dáváme přednost palivům, která jsou schválená. Tedy biopalivům druhé generace, vodíkovým pohonům a hybridním technologiím," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Společnost, která olejové sady vyrábí, argumentuje tím, že toto palivo je legální v Německu. Na seznamu schválených paliv sice také není, ale Němci nepovažují zásah do auta za natolik podstatný, aby potřeboval povolení. "Pokud natankujete olej v Německu a přijedete sem, je to naprosto legální," říká Jakub Glogar.

Ve světě je častější než v Česku, že auta jezdí na použitý olej z kuchyní a restaurací. Potvrzuje to síť rychlého občerstvení McDonald’s. Řidičům a zpracovatelským firmám prodává použitý olej už mnoho let. "Je to naše základní strategie v oblasti nakládání s odpady," říká mluvčí McDonald’s Drahomíra Jiráková.

"Hranolková" auta

Hranolková auta

Do auta se namontuje speciální sada s přídavnou nádrží. Olej se lije do původní nádrže, ta přídavná obsahuje naftu. Upravit se dá jen dieselový motor, vhodné to není u nejnovějších aut, která využívají moderní motory vybavené technologií "common rail". Potíže mají i vozy s automatickou převodovkou. Auto se startuje na naftu a až po zahřátí oleje na něj lze přepnout. Před zaparkováním se opět přepne na naftu.

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 2018 ·
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 2018 ·

r.v. 2018, naj. 4 300 km, benzín
450 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz