V Ostravě postavili elektrosporťák, představí ho na dnech NATO

  11:16aktualizováno  11:16
Na víkendových Dnech NATO bude mít světovou premiéru elektrické sportovní kupé, který postavil vysokoškolský tým z ostravské univerzity. Dvoumístný elektrosporťák SCX čeká na homologaci, tvůrci by chtěli vytvořit více exemplářů tohoto zajímavého vozu.

Tým StudentCar, tvořený inženýry, vývojáři, studenty a odborníky z několika firem, dokončuje na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) unikátní sportovní elektromobil nazvaný SCX. Vůz bude mít premiéru při víkendových Dnech NATO na letišti v Mošnově na Novojičínsku. | foto: ČTK

Tým StudentCar, tvořený inženýry, vývojáři, studenty a odborníky z několika firem, postavil na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) unikátní sportovní elektromobil nazvaný SCX. Vůz bude mít premiéru při víkendových Dnech NATO na letišti v Mošnově na Novojičínsku. 

Skica elektrosporťáku SCX

Sportovní elektromobil vyjede z laboratoří Katedry materiálů a technologií pro automobily po čtyřletém vývoji. Nyní probíhá schvalování vozu k provozu na pozemních komunikacích.

Studentský tým spolupracoval na stavbě s odborníky ze firem EVC Group a TÜV SÜD Czech. První se specializuje na elektrický pohon, druhá má zkušenosti se schvalováním aut do provozu. Čalounění je prací ostravské renovátorské dílny Ecorra.

SCX je podle tvůrců prvním sportovním elektromobilem vyvinutým a vyrobeným v České republice, jehož výkony jsou srovnatelné se současnou světovou špičkou. Vedoucí týmu StudentCar Petr Tomčík uvedl, že jde o jedinečný projekt nejen v podmínkách Česka.

„SCX má unikátní uspořádání elektropohonu 4x4, který je tvořen čtyřmi synchronními motory řízenými čtyřmi frekvenčními měniči. Elektromotory přímo přes poloosy pohánějí kola,“ popisuje. Použitá koncepce pohonu umožňuje „vektorování točivého momentu“, což simuluje práci aktivních elektronických diferenciálů. „Zatáčky SCX projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech s bočním přetížením více než 1 G,“ popisují vývojáři.

StudentCar SCX - maketa ve zmenšené velikosti
StudentCar SCX

Celkový výkon pohonné soustavy SCX je 220 kW. Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí nízké dvoumístné kupé za pět sekund, z nuly na 150 kilometrů za 9,25 sekundy. Podle režimu jízdy má dojezd až 180 kilometrů. Palubní údaje zobrazují dva displeje a odnímatelný tablet. Na závěr projektu se pro zájemce plánuje příprava výroby limitované edice.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Volkswagen a jeho šéf sází na jedinou kartu. Snad je elektřina nezabije

I Volkswagen má svá auta na baterie: Volkswagen I.D. Neo

VIDEO Ve Wolfsburgu právě probíhá revoluce. Náhle, až panicky, se Volkswagen vrhá vstříc elektromobilitě....

V Praze 5 potkáte „dědečka“ elektromobilů

Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem.

Když Smíchhovák Tomáš Tvrdý píchne svého peugeota do nabíjecí stanice před kostelem svatého...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz