Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Tablety v autech odvádějí pozornost. Experti volají po testech ovládání

Stále víc odborníků v oblasti bezpečnosti vozidel volá po zavedení praktických testů dotykových obrazovek ve stylu crash testů Euro NCAP. Displeje a infotainmenty se v dnešních automobilech šíří jako houby po dešti a logicky se ukazuje, že jejich ovládání odvádí pozornost řidiče.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Toyota

Většině výrobců to přitom vyhovuje, digitální přístrojovky a dotykové ovládání totiž znamená velkou úsporu nákladů.

Ještě na přelomu tisíciletí se většina značek chlubila tím, kolik ovládacích tlačítek a funkcí vozu se jí podařilo přesunout na volant, aby řidič kvůli ovládání nemusel odvracet zrak od silnice. Dnes naopak vládne móda dotykových obrazovek, které uživateli připomínají dotykový telefon. 

Nové vozy se chlubí konektivitou a tím, kolik informací má ve voze řidič k dispozici a kolik funkcí může ovládat, nejlépe na dotykovém displeji. Má to několik důvodů – při prezentaci v showroomu totiž infotainment působí moderně, zákazník je na něj zvyklý z mobilního telefonu. Jenže za silného provozu se z takové funkce může stát smrtící zbraň a pozornost dokáže narušit třeba i pouhé oznámení nové zprávy.

Pro výrobce přitom unifikovaný displej znamená příjemnou úsporu výrobních nákladů. Design, schvalování i výroba tlačítek, posuvníků a otočných ovladačů jsou v porovnání s digitálním řešením hodně drahé. Obrazovky jsou univerzální pro většinu modelů automobilky a mají velkou výhodu, protože prakticky nestárnou a umožňují průběžné aktualizace, změny konfigurace a inovace softwarovou cestou. Displeje přitom přitahují hlavně nové moderní značky elektromobilů, příkladem může být třeba Tesla, která ve voze Model S používá obrovský 17palcový monitor.

Jenže vývoj v tomto směru se podle řady odborníků utrhl ze řetězu. Některé značky začaly na dotykové displeje, které přitom většinou leží mimo zorné pole řidiče, přesouvat i ovládání důležitých funkcí jako nastavení frekvence stěračů nebo klimatizace.

Zatímco infotainment ještě řidič může ignorovat, ovládání topení nebo odmlžování oken už jsou funkce s přímým dopadem na bezpečnost. Přestože dnes už dotykové displeje v nějaké podobě využívá víc než 85 procent nových vozů, jen menší část z nich má haptickou odezvu, tedy fyzickou reakci na dotek prstu formou vibrací. Řidič se na displej musí při ovládání střídavě dívat a přemýšlet nad ním. K tomu je nutné také vzít v úvahu, že za volant usedají i starší řidiči, kteří nové metody ovládání mobilů a tabletů nemají intuitivně zažité.

Ministerstvo dopravy ve Spojeném království požádalo odborníky o názor, co stojí za zvýšením počtu fatálních nehod v minulých letech. Podle studie britské agentury TRK (Transport Research Laboratory) ovládání funkcí Apple CarPlay a Android Auto podstatným způsobem prodlužuje reakční dobu řidiče na události v okolním provozu.

Dokonce víc než psaní textových zpráv na mobilu či jízda pod vlivem alkoholu nebo marihuany. „Činnosti jako výběr skladby, například na Spotify, zabraly až dvacet sekund. Je hodně složité vyhodnotit dopad takového chování na bezpečnost,“ řekl k tomu vedoucí výzkumu v TRK. „Pokrok v oblasti infotainmentu vozů a technologií mobilních telefonů vede k nárůstu potenciálních rušivých vlivů pro řidiče.“

Organizace zabývající se zvyšováním bezpečnosti vozidel proto nyní zkoumají možnost zavedení obdoby crash testů, které by podobně jako testy Euro NCAP nastavily standardy pro infotainment a dotykové displeje. Přitom bude nutné nastavit nějakou laťku, jakou část pozornosti musí řidič věnovat řízení a provozu a co je ještě únosná míra na ovládání jiných funkcí.

Studie přitom ukazují, že třeba nadějná cesta v podobě hlasového ovládání je sice lepší než dotykové funkce, ale stále ještě odvádí velkou část pozornosti. V době, kdy evropská legislativa zavádí povinné bezpečnostní asistenty a řada značek usiluje o vývoj směrem k autonomnímu řízení, bude pravděpodobně nutné naopak určit i nějakou rozumnou míru zajištění pozornosti řidiče.

Neil Greig, ředitel politiky a výzkumu organizace IAM RoadSmart, výsledky výzkumů komentoval takto: „Odhaduje se, že rozptýlení řidičů stojí přibližně za třetinou všech dopravních nehod v Evropě. Zatímco předchozí výzkumy naznačovaly, že Apple CarPlay a Android Auto fungují lépe než tradiční tlačítka a ovládací prvky, výsledky této nejnovější studie vzbuzují vážné obavy ohledně vývoje a používání nejnovějších informačních systémů ve vozidle. Vše, co odvádí pozornost řidiče od řízení, je špatnou zprávou pro bezpečnost silničního provozu“

Autoři:
  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spása českého autoprůmyslu naráží na odpor. Boj o továrnu na baterie vrcholí

Premium Rozhodnutí o stavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut (tzv. gigafactory) by mohlo padnout do konce tohoto roku....

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

Tesla svolává v USA ke kontrole 1,1 milionu aut kvůli problémům s okny

Americká automobilka Tesla ve Spojených státech svolává ke kontrole téměř 1,1 milionu vozidel kvůli problémům s...

Čínské gladiatory nanovo. Otestovali jsme nejprodávanější čtyřkolky v Česku

Exkluzivně Doby, kdy čínská čtyřkolka byla synonymem zoufalé kvality a nulového servisu jsou už dávno pryč. Platí to tedy hlavně...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...