Sobota 19. června 2021, svátek má Leoš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. června 2021 Leoš

Tablety v autech odvádějí pozornost. Experti volají po testech ovládání

Stále víc odborníků v oblasti bezpečnosti vozidel volá po zavedení praktických testů dotykových obrazovek ve stylu crash testů Euro NCAP. Displeje a infotainmenty se v dnešních automobilech šíří jako houby po dešti a logicky se ukazuje, že jejich ovládání odvádí pozornost řidiče.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Toyota

Většině výrobců to přitom vyhovuje, digitální přístrojovky a dotykové ovládání totiž znamená velkou úsporu nákladů.

Ještě na přelomu tisíciletí se většina značek chlubila tím, kolik ovládacích tlačítek a funkcí vozu se jí podařilo přesunout na volant, aby řidič kvůli ovládání nemusel odvracet zrak od silnice. Dnes naopak vládne móda dotykových obrazovek, které uživateli připomínají dotykový telefon. 

Nové vozy se chlubí konektivitou a tím, kolik informací má ve voze řidič k dispozici a kolik funkcí může ovládat, nejlépe na dotykovém displeji. Má to několik důvodů – při prezentaci v showroomu totiž infotainment působí moderně, zákazník je na něj zvyklý z mobilního telefonu. Jenže za silného provozu se z takové funkce může stát smrtící zbraň a pozornost dokáže narušit třeba i pouhé oznámení nové zprávy.

Pro výrobce přitom unifikovaný displej znamená příjemnou úsporu výrobních nákladů. Design, schvalování i výroba tlačítek, posuvníků a otočných ovladačů jsou v porovnání s digitálním řešením hodně drahé. Obrazovky jsou univerzální pro většinu modelů automobilky a mají velkou výhodu, protože prakticky nestárnou a umožňují průběžné aktualizace, změny konfigurace a inovace softwarovou cestou. Displeje přitom přitahují hlavně nové moderní značky elektromobilů, příkladem může být třeba Tesla, která ve voze Model S používá obrovský 17palcový monitor.

Jenže vývoj v tomto směru se podle řady odborníků utrhl ze řetězu. Některé značky začaly na dotykové displeje, které přitom většinou leží mimo zorné pole řidiče, přesouvat i ovládání důležitých funkcí jako nastavení frekvence stěračů nebo klimatizace.

Zatímco infotainment ještě řidič může ignorovat, ovládání topení nebo odmlžování oken už jsou funkce s přímým dopadem na bezpečnost. Přestože dnes už dotykové displeje v nějaké podobě využívá víc než 85 procent nových vozů, jen menší část z nich má haptickou odezvu, tedy fyzickou reakci na dotek prstu formou vibrací. Řidič se na displej musí při ovládání střídavě dívat a přemýšlet nad ním. K tomu je nutné také vzít v úvahu, že za volant usedají i starší řidiči, kteří nové metody ovládání mobilů a tabletů nemají intuitivně zažité.

Ministerstvo dopravy ve Spojeném království požádalo odborníky o názor, co stojí za zvýšením počtu fatálních nehod v minulých letech. Podle studie britské agentury TRK (Transport Research Laboratory) ovládání funkcí Apple CarPlay a Android Auto podstatným způsobem prodlužuje reakční dobu řidiče na události v okolním provozu.

Dokonce víc než psaní textových zpráv na mobilu či jízda pod vlivem alkoholu nebo marihuany. „Činnosti jako výběr skladby, například na Spotify, zabraly až dvacet sekund. Je hodně složité vyhodnotit dopad takového chování na bezpečnost,“ řekl k tomu vedoucí výzkumu v TRK. „Pokrok v oblasti infotainmentu vozů a technologií mobilních telefonů vede k nárůstu potenciálních rušivých vlivů pro řidiče.“

Organizace zabývající se zvyšováním bezpečnosti vozidel proto nyní zkoumají možnost zavedení obdoby crash testů, které by podobně jako testy Euro NCAP nastavily standardy pro infotainment a dotykové displeje. Přitom bude nutné nastavit nějakou laťku, jakou část pozornosti musí řidič věnovat řízení a provozu a co je ještě únosná míra na ovládání jiných funkcí.

Studie přitom ukazují, že třeba nadějná cesta v podobě hlasového ovládání je sice lepší než dotykové funkce, ale stále ještě odvádí velkou část pozornosti. V době, kdy evropská legislativa zavádí povinné bezpečnostní asistenty a řada značek usiluje o vývoj směrem k autonomnímu řízení, bude pravděpodobně nutné naopak určit i nějakou rozumnou míru zajištění pozornosti řidiče.

Neil Greig, ředitel politiky a výzkumu organizace IAM RoadSmart, výsledky výzkumů komentoval takto: „Odhaduje se, že rozptýlení řidičů stojí přibližně za třetinou všech dopravních nehod v Evropě. Zatímco předchozí výzkumy naznačovaly, že Apple CarPlay a Android Auto fungují lépe než tradiční tlačítka a ovládací prvky, výsledky této nejnovější studie vzbuzují vážné obavy ohledně vývoje a používání nejnovějších informačních systémů ve vozidle. Vše, co odvádí pozornost řidiče od řízení, je špatnou zprávou pro bezpečnost silničního provozu“

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

V Česku testují senzory a kamery, které mohou zachránit život i plechy

Nové parkovací asistenty, systémy pro udržení vozidla v jízdním pruhu, systémy nouzového brzdění, automatického...

Vítězství stroje nad člověkem: elektrokombík Porsche je strašidelně rychlý

Možná nejlepší elektromobil, který si dnes můžete koupit, nabízí Porsche. Jeho taycan dokáže být až strašidelně rychlý....

Češi by měli zvolnit, jinde jsou ohleduplnější, říká oceněný řidič autobusu

Premium 2 000 000 kilometrů. 0 nehod. Bilance Roberta Duška na zdivočelých českých silnicích budí ohromnou úctu. Jak bychom se...

Grafton Recruitment Praha
TECHNICKÝ DOZOR

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 50 000 - 80 000 Kč

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....