Vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát říká, že vina řidiče tak jasná vždy není.
"Za dopravní nehodu někdy mohou i vlastníci komunikace. Jde o situace, kdy se na cestě nečekaně objeví třeba i sněhem zasypané neoznačené hluboké výtluky nebo ojedinělé zbytky po nedávno vykonávaných nedokončených stavebních pracích. Jindy řidiči neočekávaně vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. To všechno jsou případy, kdy by měl vzniklé škody motoristům hradit majitel vozovky," říká Besperát. Majiteli silnic jsou obce, kraje nebo v případě dálnic stát.
Zajistěte si dostatek důkazů
Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka. "Časté jsou případy, kdy je třeba schovaná za stromy nebo keři," dodává Besperát.
Vlastníci komunikací jsou až na výjimky pro případné vyplácení škod pojištěni. Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit.
Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách štěrk po zimě ze silnice odklidit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud. Vlastníci komunikací se k výplatě škod řidičům většinou dobrovolně nehlásí.
"Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost. I to může mít na rozsah škod velký vliv," radí právník Tomáš Beran.
Důležité je také mít dostatek důkazů. "Pokud si někdo auto poškodí tím, že vjede do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, měl by zavolat policii a trvat na nafocení a zaprotokolování jejího stavu," doplňuje Beran.
Kdy škodu nikdo nezaplatí
"Něco jiného ovšem je, když je štěrk na silnici označen dopravní značkou a motorista přesto havaruje. Potom může tuto škodu hradit jen z vlastního havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy," říká ředitel Wüstenrot pojišťovny Patrik Balla.
Tento fakt ještě upřesňuje: motoristé nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba.
"„Prostě je to takzvaný tankodrom, kterých je na našich silnicích bohužel hodně," vysvětluje Balla. Jet po takové silnici vysokou rychlostí je pak risk samotného řidiče. Argument, že byl překvapen nějakou neočekávanou dírou na silnici tady samozřejmě neobstojí. Takže v tomto případě nikdo jiný za havárii či poškození jeho vozu neodpovídá než on sám.