Diess se s Muskem znají dlouho. Německý manažer ho často dává za vzor koncernu VW.

Diess se s Muskem znají dlouho. Německý manažer ho často dává za vzor koncernu VW. | foto: Volkswagen

Šéf VW chce popíchnout manažery ke změnám, pozval si na to kamaráda z Tesly

  • 80
Šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk o víkendu prostřednictvím videohovoru oslovil dvě stovky vedoucích představitelů konkurenční německé společnosti Volkswagen na jejich setkání v rakouském horském letovisku Alpbach. Hovořil například o snaze Volkswagenu přejít k elektromobilům, o svém manažerském stylu či o nynějších problémech v dodavatelských řetězcích a výrobě.

Takový krok je velmi neobvyklý, na druhou stranu se šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess netají tím, že má pro Muska slabost. 

Cílem konference bylo podnítit vedoucí pracovníky VW k rozsáhlým změnám, které bude muset VW provést, aby držel krok se změnami v automobilovém průmyslu.

Podle mluvčího koncernu Volkswagen právě Diess na zasedání vedení Volkswagenu Muska  pozval. „Jako překvapivý host se k nám večer prostřednictvím videohovoru připojil Elon Musk. Rád slyším, že se i náš nejsilnější konkurent domnívá, že uspějeme v transformaci, pokud na ní budeme pracovat ze všech sil,“ uvedl Diess na sociální síti LinkedIn.

V roce 2014 si Elon Musk vyhlédl dnešního předsedu představenstva VW a chtěl ho „zlanařit“ do funkce výkonného ředitele Tesly. V té době se Diess jakožto šéf vývoje BMW věnoval elektromobilitě v rámci projektu BMW i3 a oba muži se znali i osobně. Němec ovšem odmítl a koncem téhož roku oznámil přechod k Volkswagenu, kde se měl stát jakýmsi korunním princem.

Předsedou představenstva se Diess stal v dubnu 2018. Hned vzápětí se naplno pustil do elektromobility a začal Volkswagen přetvářet v jakousi německou Teslu (čtěte více zde).

Občas se objeví spekulace, že by Diess rád pro Volkswagen celou americkou elektromobilku koupil (zde).

Cílem Volkswagenu je vystřídat Teslu na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě. Německý koncern chce do roku 2030 zvýšit podíl vozů s plně elektrickým pohonem na svém celkovém prodeji automobilů na minimálně 70 procent v Evropě a nejméně 50 procent v Severní Americe a Číně. Součástí koncernu je rovněž automobilka Škoda Auto.

Překvapivého hosta na konferenci VW využil Diess k popíchnutí svých manažerů, aby se urychlil další přerod společnosti.

Musk na konferenci v Alpbachu uvedl, že věří, že skupina VW přechod na elektromobilitu zvládne a dodal, že vidí německý koncern jako svého největšího vyzyvatele. „Tesla se musí stát ještě rychlejší a produktivnější než jiné automobilky. Musíme se zlepšit i přes všechny úspěchy,“ řekl podle Handelsblattu Musk.

Konference zahrnovala také přednášku Erin Meyerové, renomované autorky publikací o managementu a obchodu. 

Diess mimo jiné uvedl, že „VW v minulosti udělal mnoho správných věcí, ve starém světě je Volkswagen silný, ale pro nový svět neexistuje žádná záruka“. Jako příklad uvedla Meyerová transformaci Netflixu od DVD ke streamování a produkci obsahu. 

Diess také před publikem hovořil s Muskem o důvodech, proč je Tesla rychlejší než její konkurenti. „Je to styl řízení. Jsem především inženýr a kromě auta mě fascinují dodavatelské řetězce, logistika a výrobní procesy,“ uvedl Musk.

Diess na LinkedInu přitakal, že ho potěšilo, když slyšel, že Tesla jako nejsilnější konkurent zastává názor, že VW uspěje v přechodu „pokud budeme tlačit změny kupředu  plnou rychlostí“. Podle německého deníku také uvedl, že centrála automobilky ve Wolfsburgu se musí zefektivnit, zrychlit.

A upozornil na rychlost Tesly v inovacích. „Jedním z příkladů je, že se společnost dobře vyrovnává s nedostatkem čipů, protože společnost během dvou až tří týdnů přepsala software, tak, že umožňuje použití jejich různých druhů,“ píše německý tisk.

„Brzy vás navštívíme v Grünheide,“ dodal Diess na závěr virtuálního setkání s odkazem na nově vznikající fabriku Tesly u Berlína.

Jen elektro

Americká elektromobilka nyní čeká na konečné povolení pro svou novou továrnu, kterou staví nedaleko Berlína. Automobilka chce ve svém prvním evropském závodě zpočátku vyrábět 150 000 elektromobilů ročně. Automobilka má v Německu skoro dostavěno (čtěte zde).

Elon Musk na posledním setkání akcionářů Tesly uvedl, že absolutní přechod na elektromobilitu bude trvat 40 let, tedy pravděpodobně v roce 2060.

Od roku 2030 plánuje mnoho výrobců vyrábět pouze elektromobily protože očekávají zákaz vozidel se spalovacím motorem.

Americký podnikatel jihoafrického původu uvedl, že na světě se po silnicích pohybuje asi jen jedno procento elektrických vozidel. Musk dále vypočítal, že pokud by mezinárodní trh v současné době nabízel pouze elektricky poháněná vozidla, trvalo by nejméně dvacet let, než by se vozový park obměnil. Elektromobily totiž aktuálně představují jen asi 5 % současných celosvětových prodejů.


Elektromobil