Šéf Volkswagenu už plánuje konec TDI

  13:12aktualizováno  13:12
Matthias Müller, šéf koncernu Volkswagen, který dostal za úkol očistit firmu po aféře Dieselgate, už vyhlíží konec dieselů. Jednou přijde otázka, zda má smysl investovat obrovské peníze do jejich dalšího vývoje, prohlásil pro německý deník Handelsblatt. Tato otázka bude na pořadu dne velmi brzy.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

Müller, který pootáčí kormidlem celého koncernu ke kurzu k elektromobilitě, v rozhovoru prohlásil, že německý koncern může v budoucnu omezit investice do dieselů, především na severoamerickém trhu. „Přísné emisní regulace od roku 2020 v USA pravděpodobně způsobí, že tato technologie bude enormně drahá, zatímco elektrický pohon zlevní.“ Stojí za připomenutí, že celá emisní kauza Dieselgate, která stojí Volkswagen obrovské peníze, odstartovala právě v USA.

V tu chvíli přijde otázka, zda do vývoje dieselů dále investovat. To vysvětluje příklon k elektromobilitě, který německý koncern vyhlásil v nové strategii rozvoje do roku 2025. Podle ní má ročně koncern prodávat dva až tři miliony aut (více čtěte zde).

Podle Müllera se odklon od dieselů netýká jen Spojených států. Naftové motory podle něj už ztratily pověst před rozpoutáním dieselgate. „Skandál tento proces jen urychlil,“ dodal.

Nový šéf VW začal zostra

Vyházel lidi, zbavil se letadla

Novým šéfem Volkswagenu se stal Matthias Müller (25. září 2015).

Matthias Müller

Emisní normy nutící výrobce osazovat dieselové motory (a nejen je) stále náročnějšími a dražšími technologiemi na odbourávání škodlivin zpřísňují nejen v Americe. Evropské předpisy také stále přitvrzují a vývojáři přiznávají, že jsou v mnoha ohledech na hranici možností. Problém není jen v technice, ale hlavně ve finanční náročnosti, jak uvedl Müller.

Konec dieselů už před Müllerem ohlásil šéf značky Volvo Hakan Samuelsson. Švédská značka stejně jako většina ostatních ani nezkouší diesely nabízet na americkém trhu. Podle zástupce automobilky vlastněné čínským kapitálem zastoupí vozy s naftovými motory hybridy. Pohon spojující elektromotor s benzinovým motorem nabízí stále více výrobců, ohlášená je už i hybridní Škoda Superb.

Podle Samuelssona je hybrid velmi atraktivní alternativa k dieselu. Hybridy podle něj mají nižší emise CO2 a nabídnou podobné výkony. Vůz s hybridním pohonem bude levnější než dieselové provedení už za pár let.

Velkou oblibu v naftových osobních autech měli vždy především Evropané. Na ostatních trzích se výrazněji neprosadily. Po dlouhých letech podpory a růstu prodejů upadají v nemilost. Velmi absurdní situaci zažívají například Francouzi. Diesely tam ještě před dvěma roky mělo pod kapotou 80 procent aut. Nyní je ovšem velký tlak na změnu směru. „Chci vyhnat dieselová auta z Paříže do roku 2020,“ prohlásila starostka francouzské metropole Anne Hidalgová už v roce 2014 (čtěte zde).

Ústup oblíbených motorů TDI koncernu Volkswagen symbolizuje i nejnovější krok australského zastoupení Škody (patří do koncernu VW). Značka aktuálně vypouští z ceníku pro protinožce turbodiesel pro model Yeti a ponechává v nabídce jen turbobenzinové motory TSI. Oficiálně to oznámil šéf australského zastoupení Škody Michael Irmer. Podle něj nebyl zájem ani o dieselové rapidy a fabie, takže naftové motory zůstanou v Austrálii v nabídce jen u octavie se superbem. O tom, jestli na místní trh dorazí chystaný model kodiaq a na příští rok naplánovaný yeti s TDI, se má teprve rozhodnout. Benzinové verze jsou podle Irmera tak dobré, že je stále méně důvodů kupovat diesel. Naftové verze tvoří v Austrálii u octavie a superbu stabilně deset procent prodejů.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Najdete na iDNES.cz