Úpravy „cinknutých“ TDI se na výkonech neprojeví, naměřily autokluby

aktualizováno 
Evropské autokluby zkoumaly, jak se změní chování dvoulitrových turbodieselů, které svolává koncern Volkswagen k přehrání softwaru řídicí jednotky motoru. Testem prošly tři Audi A4 a jeden Volkswagen Golf s motorem 2,0 TDI EA189, kvůli kterému se už skoro rok německý koncern potýká s patálii jménem Dieselgate.

Automobilky ve spolupráci s vládními institucemi (v Česku se v záležitosti angažuje ministerstvo dopravy) svolávají do servisů vozy s turbodiesely koncernu VW minulé generace, které mají mít software upravující chování motoru v určitých režimech (v měřicím homologačním cyklu) tak, aby lépe procházely emisními testy (vše o aféře dieselgate čtěte tady). Aktuálně se koncern VW dozvěděl, že kvůli tomu bude v USA platit pokutu 15 miliard dolarů, což je v přepočtu zhruba 360 miliard korun (více čtěte zde).

Škoda se k servisní akci mateřského koncernu přidala v červnu, kdy začala svolávat dva a půl tisíce superbů druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory k modifikaci softwaru motoru. Právě úpravy tohoto agregátu otestovaly evropské autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a k nim se přidala automobilová asociace FIA.

Pro ověření v laboratořích sehnaly autokluby tři Audi A4 Avant 2.0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI, všechny s manuální šestistupňovou převodovkou. Technici nejprve v laboratoři naměřili podle standardních homologačních kritérií výkon, emise a spotřebu. V reálném provozu pak testovali dynamické chování vozů a spotřebu podle metodik WLTC a BAB130, které realističtěji měří spotřebu. Testy prováděli vždy před úpravami v autorizovaném servisu a po nich.

Fotogalerie

„Všechny čtyři vozy jsou tiché stejně jako před úpravou a mají i stejné zrychlení,“ uvádí švýcarský autoklub TCS. Měření na dynamometru ukázalo, že se nesnížil ani výkon. Testy potvrdily, že i po úpravě motory splňují ekonormu Euro 5, která byla platná v době výroby vozů.

U audi se podle měření TCS nezměnila ani spotřeba. U volkswagenu, který testoval německý ADAC, naměřili lehké zvýšení spotřeby o 0,15 l/100 km. Při započítání povolené chyby měření +/- 2 % se nárůst spotřeby pohybuje mezi 0,4 a 2,5 procenta v závislosti na použitém testovacím cyklu.

Autokluby tímto měřením také opět potvrdily, že tabulkové oficiálně udávané spotřeby je možné dosáhnout jen v laboratorních podmínkách, které nemají s reálným provozem nic společného. Při testech lépe odrážejících reálné chování na silnici měla auta spotřebu vyšší. ADAC dokonce naměřil u zkoumaných vozů o 7 až 15 procent vyšší spotřebu i v normovaném testu NEDC (NEFZ).

Autokluby měřily také emise oxidů dusíku, okolo kterých se celá mela dieselgate roztočila. Zjistilo se, že úpravy opravdu fungují: u audi klesla produkce NOx o dvanáct a u golfu dokonce o 36 procent.

Podle TCS tedy není důvod bát se zamířit s vozy k úpravě softwaru. ADAC je opatrnější a upozorňuje, že naměřené hodnoty platí pro testovaná auta, u jiných modelů bude třeba vliv změn na chování vozu ověřit.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Za volantem v kůži seniora: špatně vidím, neslyším a nemohu se hýbat

Redaktor Roman Švidrnoch si vyzkoušel, jaké je to řídit v kůži seniora.

Auuuu, vždyť se tam ani neposkládám! Pořádně neohnu nohu v koleni, asi artróza; ruce jsou na tom podobně. Ta pravá se...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Další z rubriky

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až devadesát tisíc aut na vodík

Toyota Mirai

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit šedesát až devadesát tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Najdete na iDNES.cz