Náskok díky technice - šidící software emisí prý vymyslelo Audi

  9:45aktualizováno  9:45
Systém umožňující manipulace s testy emisí oxidů dusíku u naftových automobilů německého koncernu Volkswagen vyvinula divize Audi. Informoval o tom německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z odvětví.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Dosud vyšetřování a spekulace kolem původce speciálních softwarů schopných odhalit emisní test směřovalo kromě Volkswagenu také ke společnosti Bosch, která je významným partnerem automobilek ve vývoji a dodávkách komponent. Podle některých teorií mělo jít o původně testovací software určený pro potřeby vývoje, který ovšem neměl být použitý u sériových aut. Volkmar Denner, šéf Bosche, se proti zatahování firmy do kauzy letos na veletrhu spotřební elektroniky CES ohradil: „Říkejte tomu VW-Gate, ne dieselgate.“

Dieselgate

Vše o emisním skandálu Volkswagenu čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz ZDE

Ilustrační snímek

Handelsblatt ovšem tvrdí, že pro vystopování původce je třeba jít hlouběji do minulosti. Speciální software měl vzniknout už před sedmnácti lety v Ingolstadtu. „U Audi vzali svůj proslavený slogan „Vorsprung durch Technik“ (náskok díky technice) zdá se trochu příliš vážně,“ píše německý list.

Dlouho předtím, než začal vývoj motorů řady EA189, kterou koncern uvedl v roce 2005 a která se před půl rokem nechvalně proslavila nesrovnalostmi ve svých emisních „výkonech“, měla skupina techniků zkoumat, jak by bylo možné stále přísnější emisní předpisy obejít.

Inženýři Audi měli vytvořit software schopný vypnout při testování některé funkce motoru již v roce 1999. Používat ho však začali až o šest let později inženýři Volkswagenu, když se jim nedařilo snížit emise pod stanovené limity.

Zástupci Volkswagenu a Audi se ke zprávě listu odmítli vyjádřit, píše agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Volkswagen navíc v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká. Na to si už firma loni dala stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz