Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Pět let dieselgate. Za cinknutá TDI padly miliardové pokuty i tresty vězení

  10:00
Před pěti lety, 18. září 2015, vypukl skandál kolem falšování údajů o emisích naftových motorů automobilky Volkswagen. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí obvinila německý koncern, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu emisí, čímž porušil zákony na ochranu ovzduší.

ilustrační snímek | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Software naftových motorů pod označením EA 189 ve verzi Euro 5 uměl rozpoznat, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby auta splnila zákonný limit.

VW následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval zhruba do jedenácti milionů naftových aut. Z toho připadá asi pět milionů aut na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700 000 na Seat. Skandál zasáhl v menší míře i další automobilky. V Česku se prodalo zhruba 165 000 z dotčených vozidel.

Problematický motor TDI od VW

Problematický motor TDI od VW

Koncern VW i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem přes třicet miliard eur (přes 817 miliard korun). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 105,5 miliardy korun). V USA se VW téměř s půl milionem majitelů naftových vozů také dohodl na vyrovnání v celkovém objemu 9,8 miliardy dolarů (218,8 miliard korun). Samotná automobilka vyplatila 9,5 miliardy dolarů. Zbývajících 300 milionů dolarů vyplatil dodavatel komponentů Robert Bosch.

Koncern VW v rámci dohody také souhlasil, že majitelům dotčených vozů vyplatí odškodné 5 100 až 10 000 dolarů (127 000 až 250 000 korun). Zavázal se také, že jim nabídne opravu nebo odkup jejich vozu. V červnu ale americký odvolací soud rozhodl, že dva americké okresy mohou kvůli manipulaci s emisemi vymáhat na Volkswagenu další pokuty, což může pro automobilku znamenat další vysoké náklady.

V Německu, kde čelí koncern tisícům žalob, Volkswagen akceptoval pokutu jednu miliardu eur (přes 27 miliard korun). Většinu soudních verdiktů automobilka nebo její přidružené firmy vyhrály, letos v květnu ale Nejvyšší soud v Karlsruhe rozhodl, že Volkswagen musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za jejich vůz náhradu. Volkswagen v reakci na verdikt uvedl, že automobilka chce soudní spory s majiteli vozů ukončit a nabídne jim odškodnění.

Volkswagen se v Německu již letos v únoru dohodl s majiteli dieselových aut, že jim kvůli skandálu s měřením emisí vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 22,6 miliardy korun). Odškodné bude odstupňováno podle typu a stáří vozu, a to od 1 350 do 6 257 eur (zhruba 36 800 až 170 000 korun).

V červnu 2019 Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění vevýši 636 milionů korun pro majitele aut koncernu Volkswagen v Česku. Vyhověl tak 2 435 lidem, které zastupovala společnost Safe Diesel. VW ale spor prohrál proto, že se v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřil.

Turbodiesel řady EA 189

Odvolací soud poté rozsudek pro několik pochybení zrušil. Safe Diesel podala proti rozhodnutí odvolacího soudu dovolání. Společnost aktuálně zastupuje téměř 7 000 Čechů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 korun, žalovaná částka je tak více než 1,5 miliardy korun. Návrhy firmy na mimisoudní vyrovnání automobilky Škoda Auto a Volkswagen podle údajů Safe Diesel odmítly.

Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, a to sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer VW Oliver Schmidt.

Německá prokuratura v září 2019 obvinila šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse a předsedu dozorčí rady a šéfa holdingové společnosti Porsche SE Hanse Dietera Pötsche, že záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu, a tím protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku. 

Volkswagen obvinění obou představitelů automobilky odmítal a označil je za nepodložená. Oba vedoucí manažeři VW se letos dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu 4,5 milionu eur každý. Částky tehdy uhradila automobilka Volkswagen. Také stuttgartská prokuratura výměnou za platbu 1,5 milionu eur ukončila vyšetřování Pötsche. V případu byl obviněn i bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, kterého čeká veřejný soudní proces kvůli obvinění z podvodu.

Žalobě také čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další lidé. Stadler se v červnu 2018 stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Jarní vlna koronaviru zdražila autoškoly. Teď opět zavřely

Vládní protikoronavirová opatření znovu zastavila provoz autoškol. Výuka a zkoušky měly přitom po jarní krizi skluz a...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...