Dieselgate: upravená TDI v Evropě zabijí 1200 lidí, v Česku až 72

aktualizováno 
Emise produkované v letech 2008 až 2015 vozy koncernu Volkswagen v Německu s upravenými motory TDI způsobí v Evropě 1 200 předčasných úmrtí. Kvůli šíření emisí větrem jsou kromě Německa nejvíce zasaženými zeměmi Polsko, Francie a Česko. Vyplývá to ze studie Massachusettského technologického institutu v USA.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do 11 milionů naftových vozů nainstaloval software, který falšoval výsledky měření emisí. | foto: Volkswagen

Podle vědců by 2,6 milionu vozů ze skupiny Volkswagen, tedy vozů značek VW, Audi, Škoda a Seat, prodaných v Německu v letech 2008 až 2015 mohlo zavinit v Česku až 72 předčasných úmrtí. Ve Francii by mělo být předčasně ohroženo až 84 životů, v Polsku 160 a až 500 v Německu. Vyšší emise těchto vozů mohou celkem dvanácti stům lidí zkrátit život až o deset let.

„Znečištění ovzduší velmi přesahuje hranice států,“ uvedl Steven Barrett, spoluautor studie, která vyšla v časopisu Environmental Research Letters. . „Znečištění se nestará o politické hranice, jde prostě za ně. Takže auto v Německu může mít snadno významný dopad na sousední země, zvláště v hustě osídlených oblastech, jako je evropský kontinent.“

Stejná skupina vědců se před časem zaměřila na dopady škodlivých emisí z 482 tisíc upravených aut prodaných v USA. Zde vyčíslila počet možných předčasných úmrtí v důsledku aféry Dieselgate na 60.

Firma Volkswagen uváděla, že její vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí, ale ve skutečnosti produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy. Celá aféra odstartovala v USA, ale motory TDI, u kterých měl německý koncern manipulovat s výsledky emisních testů, se prodávaly i na jiných kontinentech. Vše o aféře dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz.

Společnost v září 2015 přiznala, že do 11 milionů naftových vozů instalovala software, který falšoval výsledky měření produkovaných emisí. Skandál ji těžce poškodil a v září 2015 vedl k rezignaci generálního ředitele Martina Winterkorna. Klesat začal i prodej dieselových vozů jiných značek.

Výzkumníci ve svých odhadech předčasných úmrtí vycházeli z metody podobné té, kterou použili při výpočtu dopadu na zdraví v USA. Jejich analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu.

Zároveň využili historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadli počet kilometrů, které ročně ujedou, a kam nejčastěji jezdí. Z toho vygenerovali mapu nadměrných emisí v Německu. Tuto mapu pak zapracovali do simulace atmosféry, aby vymodelovali, kam emise oxidů dusíku cestovaly vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a kde se dostaly do vzájemné reakce s dalšími sloučeninami a vytvořily jemné částice a ozon.

To pak zkombinovali s hustotou osídlení, odhadli délku vystavení obyvatel v zemích EU škodlivým emisím aut v Německu a určili vliv na zdraví a předčasné úmrtí v souvislosti s délkou vystavení těmto emisím a zdravotním rizikům.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz