Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Dieselgate: upravená TDI v Evropě zabijí 1200 lidí, v Česku až 72

aktualizováno 
Emise produkované v letech 2008 až 2015 vozy koncernu Volkswagen v Německu s upravenými motory TDI způsobí v Evropě 1 200 předčasných úmrtí. Kvůli šíření emisí větrem jsou kromě Německa nejvíce zasaženými zeměmi Polsko, Francie a Česko. Vyplývá to ze studie Massachusettského technologického institutu v USA.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do 11 milionů naftových vozů nainstaloval software, který falšoval výsledky měření emisí. | foto: Volkswagen

Podle vědců by 2,6 milionu vozů ze skupiny Volkswagen, tedy vozů značek VW, Audi, Škoda a Seat, prodaných v Německu v letech 2008 až 2015 mohlo zavinit v Česku až 72 předčasných úmrtí. Ve Francii by mělo být předčasně ohroženo až 84 životů, v Polsku 160 a až 500 v Německu. Vyšší emise těchto vozů mohou celkem dvanácti stům lidí zkrátit život až o deset let.

„Znečištění ovzduší velmi přesahuje hranice států,“ uvedl Steven Barrett, spoluautor studie, která vyšla v časopisu Environmental Research Letters. . „Znečištění se nestará o politické hranice, jde prostě za ně. Takže auto v Německu může mít snadno významný dopad na sousední země, zvláště v hustě osídlených oblastech, jako je evropský kontinent.“

Stejná skupina vědců se před časem zaměřila na dopady škodlivých emisí z 482 tisíc upravených aut prodaných v USA. Zde vyčíslila počet možných předčasných úmrtí v důsledku aféry Dieselgate na 60.

Firma Volkswagen uváděla, že její vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí, ale ve skutečnosti produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy. Celá aféra odstartovala v USA, ale motory TDI, u kterých měl německý koncern manipulovat s výsledky emisních testů, se prodávaly i na jiných kontinentech. Vše o aféře dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz.

Společnost v září 2015 přiznala, že do 11 milionů naftových vozů instalovala software, který falšoval výsledky měření produkovaných emisí. Skandál ji těžce poškodil a v září 2015 vedl k rezignaci generálního ředitele Martina Winterkorna. Klesat začal i prodej dieselových vozů jiných značek.

Výzkumníci ve svých odhadech předčasných úmrtí vycházeli z metody podobné té, kterou použili při výpočtu dopadu na zdraví v USA. Jejich analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu.

Zároveň využili historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadli počet kilometrů, které ročně ujedou, a kam nejčastěji jezdí. Z toho vygenerovali mapu nadměrných emisí v Německu. Tuto mapu pak zapracovali do simulace atmosféry, aby vymodelovali, kam emise oxidů dusíku cestovaly vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a kde se dostaly do vzájemné reakce s dalšími sloučeninami a vytvořily jemné částice a ozon.

To pak zkombinovali s hustotou osídlení, odhadli délku vystavení obyvatel v zemích EU škodlivým emisím aut v Německu a určili vliv na zdraví a předčasné úmrtí v souvislosti s délkou vystavení těmto emisím a zdravotním rizikům.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

VW dostane na Slovensku pobídky na výrobu součástek pro elektromobily

Slovenská vláda schválila pobídky za 5,04 milionu eur (téměř 126 milionů korun) slovenské divizi německé automobilky...

Výrobci autodílů v Německu budou propouštět, elektropohon je totiž jednodušší

Víc než polovina dodavatelů automobilových součástek v Německu plánuje snižování počtu zaměstnanců. Vyplývá to z...

Rakousko končí s testováním stočtyřicítky na dálnicích. Kvůli sporným emisím

Na více než rok a půl bylo motoristům povoleno na určitých úsecích dálnice A1 jezdit až sto čtyřicet kilometrů za...

V Monaku shořelo ikonické Ferrari F40, v dražbách stojí desítky milionů

Přesně na výročí 122 let narození Enza Ferrariho, 18. února shořel v ulicích Monaka jeden z klenotů z Maranella. Slavné...

Najdete na iDNES.cz