V Evropě čelí dieselová auta momentálně obrovskému tlaku a jejich podíl na prodejích neustále klesá, přitom v mnoha zemích měla naftová auta v prodejích mezi osobními vozy donedávna dokonce převahu. Dieselgate, s jejímiž následky bojuje automobilový průmysl dodnes, vše převrátila.
DieselgateEmisní skandál Emisní skandál automobilky Volkswagen, nazývaný také Dieselgate, vypukl v září 2015 poté, co americká Agentura pro životní prostředí (EPA) zveřejnila informaci o tom, že německá automobilka Volkswagen vybavila své automobily s dieselovými motory TDI softwarem, který rozpoznával, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku (NOx), aby její vozy splnily zákonný limit. Zdroj: wikipedia |
V jiných částech světa je ale situace odlišná. Nejlepším příkladem jsou Spojené státy americké, kde poptávka po dieselových motorech především u „masových“ modelů stále narůstá.
A sledovat lze i další trend, který se v některých amerických státech objevil už v sedmdesátých a osmdesátých letech: Američané nacházejí opět zalíbení v dieselových vozech!
Výrazně vysoký podíl elektrifikovaných dopravních prostředků je pouze ve státech jako Kalifornie, New York nebo Florida. Převážná část nových registrací se ovšem týká vozů s konvenčním benzinovým motorem.
Diesel před hybridy a elektromobily
Nejvýraznější je rostoucí obliba dieselových motorů u lehkých užitkových vozů, kde činil prodej dieselových aut 500 000 (tři procenta celkového prodeje vozidel). Je třeba uvést, že podíl je výrazně vyšší než u hybridů, u nichž činí zhruba dvě procenta; na stejné úrovni je i prodej takzvaných NEV (New Emission Vehicles), kam se řadí plug-in-hybridy a elektromobily.
U osobních vozů jsou počty prodaných dieselových vozů nadále nízké, v minulém roce se ale odrazily ode dna, jehož dosáhly v letech 2016 a 2017, a vzrostly o 9 procent. Nejoblíbenější jsou vznětové motory ovšem u středních a velkých pick-upů: „Stále více zákazníků se při koupi pick-upu rozhoduje pro větší vozy, a tady diesel skutečně exceluje,“ vysvětluje Alan Baun, analytik automobilového průmyslu z Michiganu. „Rok 2019 bude pro diesel v USA mimořádně důležitý. Vycházíme z toho, že obchodníci začnou nabízet další dieselové vozy.“
Stále úspěšnější
Američané některými novými technickými vymoženostmi po desetiletí opovrhovali. VW například totálně selhal se svou ofenzivou vznětových motorů na počátku milénia, a nyní se zdá, že jim Američané přicházejí na chuť, především u nákladních aut a velkých užitkových pick-upů. Dodge Ram s tím přišel už před lety, „masové“ modely jako Ford F-150 nebo Chevrolet Silverado následovaly. Nejprodávanější modely na americkém trhu se nyní nabízejí nejen s šesti či osmiválcovými benzinovými motory, ale i v dieselové variantě s vysokým točivým momentem a to se stále vzrůstajícím úspěchem.
Přestože odbyt amerických osobních vozů v uplynulém roce vzrostl pouze o 0,5 procenta, prodalo se celkem o padesát tisíc dieselových vozů více – především pick-upů a velkých SUV, což v rozhovoru pro švýcarský deník Blick potvrdil i Allen Schaeffer, jednatel společnosti Diesel Technology Forum. „Nejnovější zprávy ze společností General Motors, Ram a Ford signalizují, že tento trend bude pokračovat i v následujících letech.“
Malá spotřeba, vysoký točivý moment
V současnosti je v USA v nabídce čtyřicet dieselových modelů od deseti výrobců. Nabídka sahá od lehkých a těžkých pick-upů ke crossoverům a limuzínám. Výkonná technika vznětových motorů, které Evropané kdysi tolik milovali, se tak objevuje nejen u nových pick-upů, jako je Jeep Gladiator, Dodge Ram 2500/3500 nebo Chevrolet Silverado, ale i u nové Mazdy 3 Skyactiv D, která následuje po již dříve uvedené Mazdě CX-5 Diesel. Nově se na trhu objevují i modely jako Chevrolet Colorado, GMC Terrain nebo Nissan Titan XD 5,0, které sází především na nízkou spotřebu a maximální točivý moment.
To se u zákazníků setkává s pozitivní odezvou především nyní, kdy ceny pohonných hmot ve Spojených státech nadále rostou. Průměrný uživatel pick-upu ušetří podle analýz dieselového fóra Diesel Technology Forum ročně zhruba 200 galonů pohonných hmot (asi 760 litrů), zatímco se dojezd zvýší o 200 kilometrů na nádrž. „Není žádným překvapením, že se kupující, kteří potřebují větší auto, rozhodují pro diesel,“ míní Alan Schaeffer.