Nabídka motorů řídne. Emisní limity zařízly diesely, elektroauta zdražila

  8:14aktualizováno  8:14
Nabídka aut s dieselovými motory na českém trhu klesla ve třetím čtvrtletí proti začátku roku o 39 procent. Počet nabízených vozů s benzinovým motorem se snížil o 33 procent. Důvodem jsou stále přísnější emisní normy, které prodražují vývoj, i slabší prodejní výsledky dieselů. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy EY.

Faceliftované provedení Škody Fabia prodávané od letošního léta už nemá v nabídce dieselové motory. | foto: Škoda Auto

„U naftových motorů jde především o kategorii malých vozidel,“ uvedl partner EY Petr Knap. „Je to dáno nárůstem nákladů na vývoj a výrobu vznětových agregátů, zejména v návaznosti na nové emisní normy. Dále ne zcela přesvědčivými prodejními výsledky dieselů pod kapotou malých vozidel, všeobecným brojením proti vozům spalující toto palivo a v neposlední řadě i renesancí zážehových agregátů,“ dodal.

Část automobilek podle Knapa uvedla nové rodiny motorů, které zpravidla bývají dražší. U zážehových agregátů lze počítat s opětovným zvýšením nabídky po rozšíření homologace. „Mezi březnem a červencem poklesla nabídka těchto variant o deset procent. Toto číslo se však po nástupu nové emisní normy WLTP v září více než ztrojnásobilo. Omezení nabídky může mít dočasný charakter, kdy automobilky dokončují homologace pro jednotlivé modely, popřípadě uvádí nové generace vozidel,“ doplnil Knap.

Nejlevnější varianty nabízených osobních aut zdražily proti počátku roku o 2,3 procenta, což se rovná zdražení o průměrných 9 700 korun. U nejvyšších výbavových stupňů modelů automobilů šlo o opačný trend. Od ledna tak nejdražší varianty jednotlivých modelů zlevnily v průměru o 17 900 Kč. Cena klesla u 40 procent vrcholných nabídek modelů.

Na trhu elektromobilů vzrostly ceny téměř u všech modelů v průměru o 3,4 procenta, což odpovídá průměrnému zdražení o 35 500 Kč, minimálně cena stoupla o 10 400 Kč. Například Nissan Leaf po ukončení prodeje nejnižšího stupně zdražil o 76 000 Kč.

Za tři čtvrtletí letošního roku bylo v Česku prodáno 207 784 nových osobních aut, což je meziročně o 1,1 procenta více. Po přechodu na novou emisní normu, která platí od září, se však registrace nových aut výrazně snížily, konkrétně o 28,1 procenta oproti září 2017, uvedl Svaz dovozců automobilů začátkem října.

Nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018. Nové vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i v běžném provozu.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Najdete na iDNES.cz