Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Kodiaq přišel o superdiesel, Peugeot o GTI. Ekonormy jsou hrobníkem motorů

Tlak na snížení emisí a nutnost úspor vede automobilky k omezování nabídky motorů. Řada z nich skončí ještě před koncem roku. Některé sice dostanou nástupce, většina ale končí bez náhrady, což v několika případech znamená dokonce ukončení výroby či přerušení dovozu některých modelů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

S prvním školním dnem například skončila možnost objednat model Peugeot 308 GTi. S nedávno uvedenou novou generací skončila verze GTi v modelové řadě 208, nyní přichází její konec i u většího sourozence. Důvodem jsou emise, respektive fakt, že benzinový motor 1,6 o výkonu 200 kW sice vyhovoval normě Euro 6.2 EVAP, ale následující normě Euro, 6.3 označované také jako Euro 6.d, už nikoli, proto se nový motor ani nevyvíjel.

Emisnímu flotilovému průměru konec tohoto modelu pravděpodobně příliš nepomůže. Verze 308 GTi tvořila v roce 2019 v Evropě 0,8 % prodejů řady 308, v Česku to bylo třeba jen 14 aut, ale vůz pomáhal podpořit image značky, čehož si automobilka velmi cenila. Už před několika měsíci byla bohužel také ukončena výroba dvou motorizací spojených u 308 s výbavovým stupněm GT – GT BlueHDI 180 EAT8 a GT Puretech 225 EAT8. Ty nahradily méně výkonné varianty 1.2 PureTech 130 a 1.5 BlueHDi 130 S&S.

Co bude s brandem GTi, se zatím oficiálně přesně neví. „Tuto informaci nemáme k dispozici,“ říká PR manažerka českého Peugeotu Radka Matthey. „Divize Peugeot Sport oznámila v říjnu 2018, že spouští vývoj vysoce výkonných sériových vozů s elektrickým a hybridním pohonem. Prvním modelem této řady produktů s označením Peugeot Sport Engineered bude model Peugeot 508 PSE, který je vybaven hybridním pohonem (benzinový motor + dva elektrické). Další modely budou následovat.“

Posledních pár Kodiaqů RS

Podobnou cestou se vydala třeba také značka Škoda, konkrétně u modelů RS. V modelu Kodiaq RS už nebude nabízen motor 2,0 TDI BiTurbo o výkonu 176 kW / 240 koní, na skladech je dostupných posledních pár kusů. „Kodiaq RS je však jedna z nejúspěšnějších variant této modelové řady, proto bude RS nedílnou součástí rodiny Kodiaq i v budoucnu,“ slibuje tiskový mluvčí Pavel Jína. Řešením bude nejspíš zástavba plug-in hybridního pohonu, což ukazuje případ Octavie. Té v aktuální nové generaci zůstane i varianta RS, resp. nejvýkonnější Octavia ponese označení RS iV a dostane plug-in hybridní agregát s celkovým systémovým výkonem 180 kW (245 k).

Škoda Kodiaq RS

Kromě toho z modelů Scala a Kamiq zmizí dieselový agregát 1,6 TDI. „Zákazníci u těchto modelů preferují převážně moderní zážehové motory s přímým vstřikováním, jejichž spotřeba v současné době klesla na úroveň, které bylo dříve možné dosáhnout pouze u vznětových motorů,“ říká Pavel Jína. „Škoda proto bude nabízet modely Scala a Kamiq výhradně s benzinovým motorem nebo ve variantě G-TEC s pohonem na zemní plyn CNG.“

Vyškrtnutí motorů z nabídky bohužel znamená i přerušení dodávek modelů Subaru Levorg a BRZ. Přesně jde o motory 2,0 l BOXER NA MPI DOHC AVCS 16V (2,0i), 110 kW/150k dodávaný v modelu Levorg a 2,0 l BOXER NA D-4S DOHC AVCS 16V (2,0R), 147 kW/200k dodávaný v modelu BRZ. Tyto vozy mají možnou registraci do 31. 12. 2020 s možností doprodeje v roce 2021. Jejich výrobu již ovšem nelze objednat, probíhá pouze doprodej naobjednaných vozů ze skladových zásob a vozů na cestě. Model BRZ se tak loučí ve speciální Final edition, které bude vyrobeno pro Evropu jen kolem 250 kusů, z toho 40 je určeno právě pro ČR.

Mizející diesely

Silné diesely rovněž letos končí v řadě modelů koncernu VW. Konkrétně v Audi je to osmiválec V8 TDI, který se aktuálně nabízí v A8, SQ7 a SQ8. Momentálně jsou ještě poslední vozy skladem, případně ve výrobě, takže se koupit dají. Dieselový osmiválec bude nahrazen osmiválcem benzinovým, od nového roku budou modely SQ7 a SQ8 k dispozici jen s benzinovým motorem. U značky Volkswagen pak končí motory 2,0 TDI 140 kW a 2,0 BiTDI 176 kW, které dostanou nástupce v podobě jediného agregátu 2.0 TDI EVO 147 kW. Objednat už je není možné, do konce září se vyrábějí už jen objednané vozy.

„V srpnu bylo možné alokovat poslední výrobu pro motorizaci M50d, nyní již tuto motorizaci nelze objednat do výroby a lze vybírat pouze ze skladových vozů,“ uvedl Davida Haidinger z českého zastoupení BMW. „Důvodem je měnící se politické, společenské a tržní prostředí v Evropě a výsledné přizpůsobení naší nabídky motorů v globálním kontextu. Náklady spojené s modernizací tohoto modelu, aby splňovaly současné a budoucí emisní normy, bohužel nejsou ekonomicky životaschopné. Za pomyslnou náhradu lze považovat motorizaci 40d s navýšením výkonu (250 kW). Ke zvýšení výkonu došlo i u verze 30d (210 kW).“ Motor M50d byl v nabídce u modelů 5, X5, X6, X7 7.

Rozsáhlá obměna motorů probíhá rovněž u značky Kia. U Picanta se už nevyrábějí agregáty 1,0 CVVT, 1,25 CVVT a 1,0 T-GDi, které dostaly nové nástupce. Druhé dva zmizely i z pod kapoty většího Ria, které naopak dostalo mild-hybrid v kombinaci s benzínovým motorem o objemu 1,0 T-GDI 88 kW/120 k. Obdobně to platí i pro model Stonic. Už jen mezi skladovými vozy musejí hledat zájemci o řadový vznětový čtyřválec 2,2 CRDi a řadový zážehový čtyřválec 2,0 T-GDi ve sportovním modelu Stinger. Ten bude nabízen výhradně se zážehovým šestiválcem o objemu 3,3 T-GDi. U modelu Ceed zmizí v závěru roku agregát 1,4 T-GDi, který bude nahrazen zcela novou pohonnou jednotkou, jejíž technická data zatím nebyla zveřejněna. Dalším motorem, který se u modelu Ceed v novém modelovém provedení 2021 nebude nabízet, je pohonná jednotka 1,6 CRDi v nižší výkonové variantě 115 k (85 kW), v nabídce však zůstane stávající 1,6 CRDi o výkonu 136 k (100 kW), ale již pouze s mild-hybridní technologií.

Autoři:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Jak se kupuje rolls. Peníze nehrají roli, speciality se ladí klidně měsíce

Je vždy usměvavý, perfektně vystupující charismatický profesionál. Prodává ta nej auta na světě. Alespoň z pohledu ceny...

Hrdinové brněnského okruhu. Zarputilý muž v pozadí a čtyři roky práce zadarmo

Premium V roce 1987 vyjeli motocykloví závodníci poprvé na novou trať brněnské velké ceny. S tříletým zpožděním. A formule 1,...

Elektronickou dálniční známku chystá i Slovinsko. Uvažuje, že ji zlevní

Již několik měsíců přicházejí ze Slovinska zprávy o tom, že tamní vláda hodlá zrušit klasické nalepovací dálniční...

Ford Ranger Raptor: cesta po nezpevněných cestách vám bude připadat jako Dakar

Premium Nejlepší tuning vždycky dělá sama automobilka – a zdaleka to neplatí jen pro ostré hatchbacky. Z pracovně pojatého...

Maminky, nenechte si ujít testování dětské kosmetiky sebamed Baby!
Maminky, nenechte si ujít testování dětské kosmetiky sebamed Baby!

Pokožka vašeho miminka si zaslouží jen tu nejlepší péči. Vyzkoušejte s námi řadu sebamed Baby, která byla vyvinuta speciálně pro potřeby citlivé...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...