ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Kodiaq přišel o superdiesel, Peugeot o GTI. Ekonormy jsou hrobníkem motorů

  • 230
Tlak na snížení emisí a nutnost úspor vede automobilky k omezování nabídky motorů. Řada z nich skončí ještě před koncem roku. Některé sice dostanou nástupce, většina ale končí bez náhrady, což v několika případech znamená dokonce ukončení výroby či přerušení dovozu některých modelů.

S prvním školním dnem například skončila možnost objednat model Peugeot 308 GTi. S nedávno uvedenou novou generací skončila verze GTi v modelové řadě 208, nyní přichází její konec i u většího sourozence. Důvodem jsou emise, respektive fakt, že benzinový motor 1,6 o výkonu 200 kW sice vyhovoval normě Euro 6.2 EVAP, ale následující normě Euro, 6.3 označované také jako Euro 6.d, už nikoli, proto se nový motor ani nevyvíjel.

Emisnímu flotilovému průměru konec tohoto modelu pravděpodobně příliš nepomůže. Verze 308 GTi tvořila v roce 2019 v Evropě 0,8 % prodejů řady 308, v Česku to bylo třeba jen 14 aut, ale vůz pomáhal podpořit image značky, čehož si automobilka velmi cenila. Už před několika měsíci byla bohužel také ukončena výroba dvou motorizací spojených u 308 s výbavovým stupněm GT – GT BlueHDI 180 EAT8 a GT Puretech 225 EAT8. Ty nahradily méně výkonné varianty 1.2 PureTech 130 a 1.5 BlueHDi 130 S&S.

Co bude s brandem GTi, se zatím oficiálně přesně neví. „Tuto informaci nemáme k dispozici,“ říká PR manažerka českého Peugeotu Radka Matthey. „Divize Peugeot Sport oznámila v říjnu 2018, že spouští vývoj vysoce výkonných sériových vozů s elektrickým a hybridním pohonem. Prvním modelem této řady produktů s označením Peugeot Sport Engineered bude model Peugeot 508 PSE, který je vybaven hybridním pohonem (benzinový motor + dva elektrické). Další modely budou následovat.“

Posledních pár Kodiaqů RS

Podobnou cestou se vydala třeba také značka Škoda, konkrétně u modelů RS. V modelu Kodiaq RS už nebude nabízen motor 2,0 TDI BiTurbo o výkonu 176 kW / 240 koní, na skladech je dostupných posledních pár kusů. „Kodiaq RS je však jedna z nejúspěšnějších variant této modelové řady, proto bude RS nedílnou součástí rodiny Kodiaq i v budoucnu,“ slibuje tiskový mluvčí Pavel Jína. Řešením bude nejspíš zástavba plug-in hybridního pohonu, což ukazuje případ Octavie. Té v aktuální nové generaci zůstane i varianta RS, resp. nejvýkonnější Octavia ponese označení RS iV a dostane plug-in hybridní agregát s celkovým systémovým výkonem 180 kW (245 k).

Škoda Kodiaq RS

Kromě toho z modelů Scala a Kamiq zmizí dieselový agregát 1,6 TDI. „Zákazníci u těchto modelů preferují převážně moderní zážehové motory s přímým vstřikováním, jejichž spotřeba v současné době klesla na úroveň, které bylo dříve možné dosáhnout pouze u vznětových motorů,“ říká Pavel Jína. „Škoda proto bude nabízet modely Scala a Kamiq výhradně s benzinovým motorem nebo ve variantě G-TEC s pohonem na zemní plyn CNG.“

Vyškrtnutí motorů z nabídky bohužel znamená i přerušení dodávek modelů Subaru Levorg a BRZ. Přesně jde o motory 2,0 l BOXER NA MPI DOHC AVCS 16V (2,0i), 110 kW/150k dodávaný v modelu Levorg a 2,0 l BOXER NA D-4S DOHC AVCS 16V (2,0R), 147 kW/200k dodávaný v modelu BRZ. Tyto vozy mají možnou registraci do 31. 12. 2020 s možností doprodeje v roce 2021. Jejich výrobu již ovšem nelze objednat, probíhá pouze doprodej naobjednaných vozů ze skladových zásob a vozů na cestě. Model BRZ se tak loučí ve speciální Final edition, které bude vyrobeno pro Evropu jen kolem 250 kusů, z toho 40 je určeno právě pro ČR.

Mizející diesely

Silné diesely rovněž letos končí v řadě modelů koncernu VW. Konkrétně v Audi je to osmiválec V8 TDI, který se aktuálně nabízí v A8, SQ7 a SQ8. Momentálně jsou ještě poslední vozy skladem, případně ve výrobě, takže se koupit dají. Dieselový osmiválec bude nahrazen osmiválcem benzinovým, od nového roku budou modely SQ7 a SQ8 k dispozici jen s benzinovým motorem. U značky Volkswagen pak končí motory 2,0 TDI 140 kW a 2,0 BiTDI 176 kW, které dostanou nástupce v podobě jediného agregátu 2.0 TDI EVO 147 kW. Objednat už je není možné, do konce září se vyrábějí už jen objednané vozy.

„V srpnu bylo možné alokovat poslední výrobu pro motorizaci M50d, nyní již tuto motorizaci nelze objednat do výroby a lze vybírat pouze ze skladových vozů,“ uvedl Davida Haidinger z českého zastoupení BMW. „Důvodem je měnící se politické, společenské a tržní prostředí v Evropě a výsledné přizpůsobení naší nabídky motorů v globálním kontextu. Náklady spojené s modernizací tohoto modelu, aby splňovaly současné a budoucí emisní normy, bohužel nejsou ekonomicky životaschopné. Za pomyslnou náhradu lze považovat motorizaci 40d s navýšením výkonu (250 kW). Ke zvýšení výkonu došlo i u verze 30d (210 kW).“ Motor M50d byl v nabídce u modelů 5, X5, X6, X7 7.

Rozsáhlá obměna motorů probíhá rovněž u značky Kia. U Picanta se už nevyrábějí agregáty 1,0 CVVT, 1,25 CVVT a 1,0 T-GDi, které dostaly nové nástupce. Druhé dva zmizely i z pod kapoty většího Ria, které naopak dostalo mild-hybrid v kombinaci s benzínovým motorem o objemu 1,0 T-GDI 88 kW/120 k. Obdobně to platí i pro model Stonic. Už jen mezi skladovými vozy musejí hledat zájemci o řadový vznětový čtyřválec 2,2 CRDi a řadový zážehový čtyřválec 2,0 T-GDi ve sportovním modelu Stinger. Ten bude nabízen výhradně se zážehovým šestiválcem o objemu 3,3 T-GDi. U modelu Ceed zmizí v závěru roku agregát 1,4 T-GDi, který bude nahrazen zcela novou pohonnou jednotkou, jejíž technická data zatím nebyla zveřejněna. Dalším motorem, který se u modelu Ceed v novém modelovém provedení 2021 nebude nabízet, je pohonná jednotka 1,6 CRDi v nižší výkonové variantě 115 k (85 kW), v nabídce však zůstane stávající 1,6 CRDi o výkonu 136 k (100 kW), ale již pouze s mild-hybridní technologií.