Emisní laboratoř Škody Auto

Emisní laboratoř Škody Auto | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

  • 212
Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich, že všechny nově homologované naftové agregáty vykazují nižší emise NOx, než určuje norma platná pro rok 2020. A díky nižší spotřebě paliva jsou k planetě šetrnější než benzinové motory.

Politici a ekologové bojují proti dieselovým motorům, přibývá měst, které slibují zavedení zákazu vjezdu pro vozy vybavené těmito agregáty. Řada výrobců proto ohlásila postupné ukončení jejich výroby – například Volvo, Suzuki či Fiat. Dieselové motory však udělaly v posledním roce obrovský skok v tom, kolik škodlivých látek produkují. A ukazuje se, že tažení proti nim začíná ztrácet argumenty.

Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo v posledním roce uvedeno na trh 270 různých typů naftových motorů, homologovaných podle normy Euro 6d Temp. Byly podrobeny testům v reálném provozu (podle metodiky RDE – Real Driving Emissions). Všechny bez výjimky vykázaly nižší emise oxidu dusíku (NOX), než jaké předepisuje norma platná od roku 2020. Ve srovnání s motory Euro 5c jsou v průměru čistší o 85 procent, některé dokonce o 95 %. ACEA tedy tvrdí, že diesely můžou prospět životnímu prostředí.

„Výrobci automobilů vynaložili velké investice na rychlé dosažení takto masivního snížení emisí NOX,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. „Je důležité, abychom přestali démonizovat dieselovou technologii jako celek. Místo toho musíme rozlišovat mezi starým dieselem a nejnovější generací vozidel.“ 

Jonnaert tvrdí, že právě moderní dieselové motory mohou díky tomu, že mají nižší spotřebu než benzinové motory a tím i nižší emise CO2, v kombinaci s podporou alternativních pohonů, pomoci městům zlepšit jejich životní prostředí. Je proto mnohem důležitější výměna starých dieselů za nové, než zatracovat tuto technologii jako celek.

Tyto závěry potvrdil i nezávislý test německého autoklubu ADAC. Ten otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg NOX / km. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 g / km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 g / km.

Prodeje dieselových aut v Evropě přitom stále klesají. Ve třetím čtvrtletí roku 2018 bylo téměř 58 % všech nových osobních automobilů nově registrovaných v EU poháněno benzinovým motorem. To je meziroční růst zhruba o sedm procent. Naopak podíl naftových vozů klesl meziročně z 43,1 na 34,7 %. Všechna vozidla s alternativním pohonem dohromady představovala 7,8 %, pouze dvě procenta byla čistě elektrická.