Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

aktualizováno 
Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu baterií a celého vozu. Například Tesla na tom z hlediska ekologičnosti není o moc lépe než její naftová konkurence.
Ve vyšší střední třídě je dieselový motor ekologičtější než některé zelené varianty. Ilustrační foto

Ve vyšší střední třídě je dieselový motor ekologičtější než některé zelené varianty. Ilustrační foto | foto: AP

ADAC se ve své analýze zaměřil na produkci CO2, škodlivé látky jako oxidy dusíku vynechal. Při výpočtu vlivu jednotlivých modelů bral v úvahu německý energetický mix (tedy podíl jednotlivých zdrojů elektrické energie na celkovém výkonu všech elektráren) z roku 2013, v němž byste našli 23 % energie z obnovitelných zdrojů (v roce 2016 to bylo o 33 procent).

Němečtí odborníci ke svým závěrům dodávají, že s vyšším podílem čisté elektřiny by se ekologická bilance jednotlivých typů pohonu mohla posunout víc ve prospěch elektromobilů. Vozům se spalovacími motory by stejně mohla pomoci tzv. syntetická paliva, jejichž vývojem se zabývá třeba Audi.

Autoklub srovnával různé typy pohonu (benzin, diesel, LPG, CNG, klasický hybrid, plug-in hybrid a čistý elektromobil) ve třech třídách (s daným pohonem vybral vždy nejlepší malý vůz, kompakt a auto vyšší střední třídy, které zkoušel v rámci svého ekotestu). Zohlednil také dva druhy zmíněného energetického mixu: ten z roku 2013, i takový, který počítá se 100% podílem obnovitelných zdrojů.

Výsledkem byla celková produkce oxidu uhličitého na 150 000 km a také určení bodu, v němž začíná být vliv elektromobilu na zemské klima menší než v případě vozů na konvenční nebo konvenčnější typy pohonu. V porovnání s klasickými auty totiž produkce baterií do elektrických vozů výrazně zvyšuje emise CO2 již ve fázi výroby.

Když kompakt, tak elektromobil

V kategorii malých aut dává elektromobil většině lidí největší smysl. Při uvažovaném nájezdu 150 tisíc km vyprodukuje v porovnání s dalšími alternativami nejméně tun CO2, jen cca 24. Pokud byste počítali s energetickým mixem z roku 2013, je elektrické auto ekologičtější než diesel, pokud za svůj životní cyklus najede více než 111 tisíc km.

Problémem u malých městských aut je to, že jsou často kupována jako druhé vozidlo do rodiny, a tak za svůj život najedou méně, klidně jen 50 tisíc km. V takovém případě jsou elektrovozy „čistší“ než diesely jen v případě, že by byla veškerá elektrické energie pro jejich pohon z obnovitelných zdrojů.

Pokud by Vás zajímalo, kolik CO2 vznikne při výrobě a provozu auta, podívejte se na přiložené grafy. Tmavě šedou jsou vyznačeny emise oxidu uhličitého vzniklé při výrobě, světle šedou ty, které jsou vyprodukovány při výrobě paliv. Šrafovaně je vyznačen CO2  vytvořený spalováním fosilních paliv a žlutě ten, který má na svědomí produkce elektrické energie.

Pokud budeme uvažovat současný energetický mix, vládne elektromobil s celkovou produkcí 22,5 t CO2 na 150 tisíc km i třídě kompaktů (tedy „Golf-Klasse“), a je na tom dokonce lépe než ve třídě malých aut. V těsném závěsu za ním je plug-in hybrid. Dobrého výsledku dosahují i klasický hybrid (Toyota Prius) a vozy spalující CNG. Naopak benzinové motory jsou na tom s 30 t CO2 nejhůře. Ekologicky se elektrické kompaktní auto v porovnání s benzinovým vyplatí již po 45 tisících km. Pokud bychom elektřinu získávali z obnovitelných zdrojů, byla by bilance ještě lepší, stačilo by jen 21 tisíc km.

Ve vyšší třídě vyhrává diesel

Zajímavé jsou ovšem výsledky ve vyšší střední třídě, do níž patří jeden z hlavních zástupců elektromobilů Tesla Model S. V této kategorii totiž s 33 t CO2 na 150 tisíc km jasně vládne vznětový motor, elektromobil je při současném energetickém mixu s odstupem a 41 t CO2 na 150 tisíc km druhý.

Pokud bychom v současnosti uvažovali ekologickou návratnost, v porovnání s dieselem by bylo s elektroautem nutné najet 580 tisíc km. Na první místo by se dostal až ve chvíli, kdy by byla veškerá elektřina „obnovitelná“. Příčinou je vysoká spotřeba elektrické energie při provozu i nutnost vyrobit pro takto velké auto těžké a kapacitní akumulátory.

Závěr ADACu je tedy vcelku srozumitelný, v současnosti dávají čistě elektrické vozy největší smysl ve třídě Golfu, ekologicky nejpřijatelnější jsou tedy auta jako Nissan Leaf nebo VW e-Golf, naopak Tesla Model S poškozuje klima více než její dieseloví konkurenti. Němci ovšem upozorňují, že s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů se bilance elektrických aut zlepší (v roce 2025 má být podíl čisté elektřiny u našich západních sousedů 45 %). I v případě konvenčních pohonů však lze najít prostor k posunu. Možností je hybridizace, odlehčování konstrukce a zmíněná syntetická paliva.

ADAC testoval, který z pohonů je nejekologičtější
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

VIDEO Exkluzivně Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz