Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu baterií a celého vozu. Například Tesla na tom z hlediska ekologičnosti není o moc lépe než její naftová konkurence.
Fotogalerie1

Ve vyšší střední třídě je dieselový motor ekologičtější než některé zelené varianty. Ilustrační foto | foto: AP

ADAC se ve své analýze zaměřil na produkci CO2, škodlivé látky jako oxidy dusíku vynechal. Při výpočtu vlivu jednotlivých modelů bral v úvahu německý energetický mix (tedy podíl jednotlivých zdrojů elektrické energie na celkovém výkonu všech elektráren) z roku 2013, v němž byste našli 23 % energie z obnovitelných zdrojů (v roce 2016 to bylo o 33 procent).

Němečtí odborníci ke svým závěrům dodávají, že s vyšším podílem čisté elektřiny by se ekologická bilance jednotlivých typů pohonu mohla posunout víc ve prospěch elektromobilů. Vozům se spalovacími motory by stejně mohla pomoci tzv. syntetická paliva, jejichž vývojem se zabývá třeba Audi.

Autoklub srovnával různé typy pohonu (benzin, diesel, LPG, CNG, klasický hybrid, plug-in hybrid a čistý elektromobil) ve třech třídách (s daným pohonem vybral vždy nejlepší malý vůz, kompakt a auto vyšší střední třídy, které zkoušel v rámci svého ekotestu). Zohlednil také dva druhy zmíněného energetického mixu: ten z roku 2013, i takový, který počítá se 100% podílem obnovitelných zdrojů.

Výsledkem byla celková produkce oxidu uhličitého na 150 000 km a také určení bodu, v němž začíná být vliv elektromobilu na zemské klima menší než v případě vozů na konvenční nebo konvenčnější typy pohonu. V porovnání s klasickými auty totiž produkce baterií do elektrických vozů výrazně zvyšuje emise CO2 již ve fázi výroby.

Když kompakt, tak elektromobil

V kategorii malých aut dává elektromobil většině lidí největší smysl. Při uvažovaném nájezdu 150 tisíc km vyprodukuje v porovnání s dalšími alternativami nejméně tun CO2, jen cca 24. Pokud byste počítali s energetickým mixem z roku 2013, je elektrické auto ekologičtější než diesel, pokud za svůj životní cyklus najede více než 111 tisíc km.

Problémem u malých městských aut je to, že jsou často kupována jako druhé vozidlo do rodiny, a tak za svůj život najedou méně, klidně jen 50 tisíc km. V takovém případě jsou elektrovozy „čistší“ než diesely jen v případě, že by byla veškerá elektrické energie pro jejich pohon z obnovitelných zdrojů.

Pokud by Vás zajímalo, kolik CO2 vznikne při výrobě a provozu auta, podívejte se na přiložené grafy. Tmavě šedou jsou vyznačeny emise oxidu uhličitého vzniklé při výrobě, světle šedou ty, které jsou vyprodukovány při výrobě paliv. Šrafovaně je vyznačen CO2  vytvořený spalováním fosilních paliv a žlutě ten, který má na svědomí produkce elektrické energie.

Pokud budeme uvažovat současný energetický mix, vládne elektromobil s celkovou produkcí 22,5 t CO2 na 150 tisíc km i třídě kompaktů (tedy „Golf-Klasse“), a je na tom dokonce lépe než ve třídě malých aut. V těsném závěsu za ním je plug-in hybrid. Dobrého výsledku dosahují i klasický hybrid (Toyota Prius) a vozy spalující CNG. Naopak benzinové motory jsou na tom s 30 t CO2 nejhůře. Ekologicky se elektrické kompaktní auto v porovnání s benzinovým vyplatí již po 45 tisících km. Pokud bychom elektřinu získávali z obnovitelných zdrojů, byla by bilance ještě lepší, stačilo by jen 21 tisíc km.

2. září 2013

Ve vyšší třídě vyhrává diesel

Zajímavé jsou ovšem výsledky ve vyšší střední třídě, do níž patří jeden z hlavních zástupců elektromobilů Tesla Model S. V této kategorii totiž s 33 t CO2 na 150 tisíc km jasně vládne vznětový motor, elektromobil je při současném energetickém mixu s odstupem a 41 t CO2 na 150 tisíc km druhý.

Pokud bychom v současnosti uvažovali ekologickou návratnost, v porovnání s dieselem by bylo s elektroautem nutné najet 580 tisíc km. Na první místo by se dostal až ve chvíli, kdy by byla veškerá elektřina „obnovitelná“. Příčinou je vysoká spotřeba elektrické energie při provozu i nutnost vyrobit pro takto velké auto těžké a kapacitní akumulátory.

Závěr ADACu je tedy vcelku srozumitelný, v současnosti dávají čistě elektrické vozy největší smysl ve třídě Golfu, ekologicky nejpřijatelnější jsou tedy auta jako Nissan Leaf nebo VW e-Golf, naopak Tesla Model S poškozuje klima více než její dieseloví konkurenti. Němci ovšem upozorňují, že s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů se bilance elektrických aut zlepší (v roce 2025 má být podíl čisté elektřiny u našich západních sousedů 45 %). I v případě konvenčních pohonů však lze najít prostor k posunu. Možností je hybridizace, odlehčování konstrukce a zmíněná syntetická paliva.

ADAC testoval, který z pohonů je nejekologičtější


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Dodge Challenger

VIDEO Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen...

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.