Detroitský autosalon: v titulní roli Evropa

  13:00aktualizováno  13:00
Americká automobilová přehlídka je letos víc než kdy jindy zajímavá i pro Evropany. Kromě tradičních domácích výrobců se o slovo hlásí Sergio Marchionne a jeho Fiat, který bude vládnout koncernu Chrysler. Nechybí ale ani klasické ameriky, které hýří koňmi i rozměry.

GMC Granite Concept | foto: GMC

U Audi je hlavní hvězdou elektrický sporťák e-Tron. Více o Audi e-Tron čtěte ZDE. V zákulisí se ale mluví o tom, že by se na severoamerický trh mohlo dostat Audi A3, ovšem ve verzi sedan. Pro A3 doposud neznámý tvar karoserie má jít vstříc chutím Američanů, kteří sedany rádi. Malý sedan by měl dorazit v roce 2012 a stát na základech chystané nové "Á-trojky". Měl by být o 25 až 30 cm kratší než stávající A4 (dlouhé 4,7 metru). Auto bude stát na nově vyvíjené modulární platformě pro modely s motorem napříč, který VW vyvíjí pro budoucího golfa. Audi v Detroitu také prozradilo, že se v Ženevě představí hybridní varianta nové generace šéfovské limuzíny A8. O nové generaci Audi A8 čtěte ZDE

Ferrari nepřijelo, na stánku Chrysleru ale stojí extrémní koncept 599XX, který byl už k vidění loni na autosalonu v Ženevě. Má demonstrovat spojení Fiatu a Chrysleru. Maranellská automobilka neměla na největším americkém autosalonu svůj stánek ani loni.

Z pohledu Evropana je to jeden nejzajímavějších exponátů v Detroitu, má také italský původ a stojí též na stánku Chrysleru. Povědomé auto nemá jméno, ale říkat mu můžeme třeba Chrysler Delta. Na druhé straně Atlantiku ho známe jako Lancii Delta, ale v Americe má jinou masku a pár pozměněných detailů.

Lancia Delta s tváří Chrysleru

Je to první plod spojení koncernu Fiat s americkým protějškem, které proběhlo loni. Narychlo postavený Chrysler Delta má být oslavou spolupráce a potvrzením, že si Američané s Italy budou modely vyměňovat.

Budoucnost je elektrická a kapesní

Hned dvě auta z kategorie těch nejmenších se představují Americe vůbec poprvé. Chevrolet oznámil, že bude Američanům nabízet malinkatý Spark. Test nového Chevroletu Spark čtěte ZDE. Fiat se pak pochlubil elektrickou verzi oblíbené pětistovky. Prototyp Fiat 500 BEV si vypůjčil dravě vyhlížející doplňky z šatníku ostré verze Abarth.

Fiat 500 EV

Fiat 500 BEV

Volvo C30 na elektrický pohon

Volvo C30 na elektrický pohon

Elektromobil představilo v Detroitu také švédské Volvo. Elektrická verze modelu C30 na energii z baterií ujede až 150 km. Tato vzdálenost podle Volva pokrývá potřebu denního dojíždění více než 90 procent všech evropských motoristů.

"Elektrická verze modelu C30, která bude v Detroitu představena, je prakticky hotový produkt," říká Lennart Stegland, ředitel pro vývoj speciálních vozidel ve společnosti Volvo Cars. Dalším krokem pro rok 2010 bude výroba série zkušebních vozů, které budou vybraní uživatelé dva roky testovat. Projekt podporuje také Švédská energetická agentura, která se na jeho financování podílí částkou 150 milionů švédských korun.

Elektrická verze vypadá stejně jako běžné Volvo. Nejvýznamnějším rozdílem uvnitř je nový přístrojový panel před řidičem. Elektromotor spotřebovává v porovnání s běžným spalovacím motorem přibližně čtvrtinu energie. Lithium-iontové akumulátory (24 kWh), které jsou instalovány ve středovém tunelu a v prostoru, který obvykle zaujímá palivová nádrž, lze dobíjet jak z běžné domácí zásuvky, tak na speciálních dobíjecích stanicích u silnic. Plné nabití baterie trvá přibližně osm hodin. Maximální rychlost s plně nabitými bateriemi je přibližně 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá necelých 11 sekund.

Američtí svalovci

V Detroitu jsou ale k vidění i typičtí svalovci. GMC, jako značka koncernu General Motors, která vyrábí velká SUV a terénní pick-upy, se své reputaci nezpronevěřila a dovezla mohutný koncept se jménem Granite. Typické teréňáky a SUV jsou ale v nemilosti a tak si u GMC vymysleli nové označení. Lisa Hutchinson, šéfka marketingu u GMC, Granite představila jako UUV, tedy "urban utility vehicle", což lze vyložit třeba jako městské užitkové vozidlo.

Granite navrhl tým mladých designérů pro mladé řidiče, je dlouhý 4,1 metru (rozvor 263 cm), chlubí se variabilním interiérem a hlavně dveřmi otevíranými jako u skříně, podobné dostane zanedlouho Opel Meriva. Dvacetipalcové ráfky roztáčí přeplňovaný benzinový agregát 1,4 s výkonem 130 koní.

Cadillaky zpátky do Evropy

Nechybí ani značka, kterou vozí americké prezidentské speciály: Cadillac. Klasické ameriky, které miloval i Elvis Presley, si na starém kontinentu moc dobře nevedly a tak z evropských trhů v posledních měsících v tichosti "vyšuměly". Také proto, že nizozemský generální zástupce pro Evropu zkrachoval.

Vlastník značky, koncern GM, podle neoficiálních informací ale chystá velký návrat. Evropané milující řízné ameriky s klasickým jménem a velmi osobitě tvarovanými modely se mohou těšit na celou modelovou řadu. I na CTS-V, nové kupé, které má v Detroitu premiéru. Více o kupé Cadillac CTS čtěte ZDE. Návrat na evropské trhy má cadillac oficiálně oznámit na autosalonu v Ženevě za necelé dva měsíce. K sehnání budou u dealerů Opelu.

Prozatím se můžete těšit na novinku, která se představila na autosalonu v Detroitu v podobě konceptu: velký sedan. Cadillac XTS Platinum Concept se dočká sériového provedení v roce 2012. Koráb s délkou 5157 milimetrů má hybridní pohon složený z 3,6litrového šestiválce a elektromotoru, jehož baterie lze dobíjet ze zásuvky. Celý systém má dohromady 354 koní a 400 Nm kroutícího momentu. Umí jet také pouze na baterky, jejichž nabití u zásuvky trvá pět hodin. Poháněna jsou kola obou náprav.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kolik lze za 24 hodin ujet elektromobilem? Česko-norský tým zajel rekord

Tesla Model 3 Long Range AWD u nabíječky Ionity během závodu.

Německá dálnice s neomezeným rychlostním limitem, superrychlá nabíjecí stanice Ionity, elektromobil...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Najdete na iDNES.cz