Děti jsou také účastníci silničního provozu. Ti nejohroženější

aktualizováno 
Dítě je nejohroženější účastník silničního provozu, je závislé na ukázněnosti a svědomitosti dospělých, především svých rodičů. Dopravní psychologové doporučují vysvětlovat některá základní pravidla i velmi malým dětem. A řidiči musí předvídat, že zpoza zaparkovaného auta dítě nevidí blížící se nebezpečí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

"Dítě má jiné vnímání. Často přechází mimo přechod pro chodce. Nebo v zápalu hry podcení situaci a rozběhne se do vozovky," popisuje dopravní psycholog Martin Kořán chování dětí v místech, kde se mohou potkat s auty. Na jednu z tragických nehod v Praze vzpomíná šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula: "Dítě vběhlo přímo pod kola náklaďáku. Přebíhalo silnici za rodiči, kteří byli na druhé straně."

Podle Kořánových zkušeností dobře funguje prevence: výchova školní, předškolní i domácí. U malých dětí se osvědčuje vštěpovat jim pravidla silničního provozu zábavnou formou. A jak zdůrazňuje dopravní psycholog, rodiče by měli důsledně dodržovat dopravní předpisy. "Musíte jít příkladem, dítě vás sleduje a má vás za vzor," doplňuje ho Švrčula.

Veledůležitá třicítka

"Třicítka u škol je důležitá hlavně ráno, kdy děti přicházejí," říká Švrčula. Je to zřetelné i v podrobných statistikách nehodovosti. Nejvíc nehod dětí se stane ráno, a pak odpoledne, při mimoškolních činnostech.

"Při padesátikilometrové rychlosti je běžná brzdná dráha dlouhá 14 metrů," upozorňuje Kořán. Před školami má podle něj třicítka smysl: "Při střetu v rychlosti 30 km/h nepřežije jeden chodec z deseti, v padesátikilometrové rychlosti už zahyne pět chodců z deseti a při střetu člověka s autem jedoucím pětašedesátkou nepřežije devět lidí z deseti," říká dopravní psycholog. "U dítěte je střet ještě nebezpečnější, protože u dospělého míří náraz na nohy, u malého dítěte na hlavu."

"Technický stav zaviní podle statistik pět procent nehod, zbytek připadá na řidiče," doplňuje ještě Kořán.

Pozor při couvání

Typická nehoda dítěte se podle Švrčuly stane při přecházení, velmi často na přechodu bez světel. Řidič si musí uvědomit, že malé dítě nevidí přes auto do ulice. "Obecně za úrazy dětí může především a hlavně rychlost," shodují se Švrčula s Kořánem.

Řidiči si musí dávat pozor také při couvání, z mnoha aut je stále horší výhled dozadu. Auta jsou také mohutnější a větší. Z velkého terénního vozu mnohdy nevidíte, že vám za ním prochází dospělý, natož dítě.

Statisticky vůbec nejbezpečnějším sedadlem v autě je pravé zadní, na tuto oblast jde nejméně nárazů. Posadit dítě tam má i jinou bezpečnostní výhodu: dítě bude vystupovat a nastupovat při podélném parkování ve většině případů na chodník, ne do silnice, kde hrozí sražení projíždějícím autem. Když vedete dítě po chodníku, mějte ho vždy po ruce odvrácené od vozovku (mezi sebou a domem). Máte tak lepší kontrolu a víc času zasáhnout, kdyby chtělo nečekaně vběhnout do silnice.

Oba odborníci vyzývají k důslednému používání reflexních prvků. Bývají na oblečení, školních taškách, ale i samostatné. Modře oblečeného chodce vidí řidič v noci na necelých dvacet metrů, bílého na pětapadesát. Reflexní doplňky jsou ale viditelné až na 200 metrů.

Neumíme děti poutat

Samozřejmostí je používání dětských sedaček. Podle Roberta Šťastného, dopravního experta pro Liberecký kraj, dělají řidiči největší chyby právě při poutání dětí v autě. Švrčula doporučuje využívat velké sedačky co nejdéle to je možné: "Podsedáky, které používají větší děti, už tak dobře nechrání."

"Chybí tam boční ochrana hlavy," vysvětluje Šťastný. Děti mají často také málo utažené pásy nebo jsou v autě volně položené předměty, které mohou při nárazu cestujícím ublížit.

Přitom u špatně připoutaného dítěte bývají následky nehod tragické. Dítě může vyletět ze sedačky nebo i s ní a takový náraz bývá často smrtelný. Stejně tak mu mohou ublížit i špatně nastavené pásy. "Pokud nemá boční ochranu, uhodí se hlavou o dveře a může se ošklivě poranit. Nebezpečné jsou i předměty, které má dítě třeba v kapse. Je-li pod pásem, náraz zatlačí hračku do těla," upozornil Šťastný.

neudržíte je

Nedržte děti v náruči v autě

Při nárazu dítě nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kilogramů by maminka musela být schopna udržet 300 kilogramů), naopak je můžete i rozmačkat tíhou svého těla.

Sledujte VIDEO

Podle Světové zdravotnické organizace umí správně namontované a používané zádržné systémy pro děti snížit riziko úmrtí až o 70 procent. Když nepoužijete dětskou sedačku nebo bezpečnostní pás, hrozí v případě nehody až sedmkrát větší riziko vážného poranění.

"Mnoho lidí dodnes neví, jak dětskou autosedačku správně upevnit," varuje Karolína Topolová z AAA Auto. I když uvažování zákazníků se podle ní v posledních letech mění. Stále víc se zajímají o bezpečnost. "Ještě před pár lety brali raději jako bonus k autu autorádio, dnes si spíš vyberou dětskou sedačku," popisuje Topolová. "Bezpečnost je nyní druhým nejčastějším kritériem po ceně při nákupu ojetiny," uvádí.

Reportáž

Jak se dětská autosedačka vyrábí čtěte ZDE

Šikovné animace pro výuku dětí

S vysvětlováním bezpečnosti silničního provozu dětem se snaží pomáhat i samotní výrobci aut. Přímo ně míří třeba nový projekt mladoboleslavské automobilky nazvaný Škoda Hrou.

Pomocí internetové aplikace dětem ukazuje zásady bezpečnosti na silnicích a vysvětluje jim třeba právě jak správně používat dětskou autosedačku.

"Je to logická reakce na poznatky výzkumu dopravní bezpečnosti a statistiky nehodovosti, které ukazují, že mnoho pasažérů včetně dětí nepovažuje za potřebné používat zádržné systémy při krátké jízdě po městě, například do školy, do práce nebo do obchodu," uvádí automobilka.

Děti musí pomocí interaktivních animací řešit dopravní úkoly jako například správné přecházení nebo přejíždění křižovatky. Vysvětlují si použití zádržných systémů v autě, vybavení kola nebo reakce na průjezd sanitky či na dopravní nehodu. Zopakují si i dopravní značky. Martinu Kořánovi se zase líbí různé dětské pořady, které dopravní problematiku přibližují.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz