Děti jsou také účastníci silničního provozu. Ti nejohroženější

aktualizováno 
Dítě je nejohroženější účastník silničního provozu, je závislé na ukázněnosti a svědomitosti dospělých, především svých rodičů. Dopravní psychologové doporučují vysvětlovat některá základní pravidla i velmi malým dětem. A řidiči musí předvídat, že zpoza zaparkovaného auta dítě nevidí blížící se nebezpečí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

"Dítě má jiné vnímání. Často přechází mimo přechod pro chodce. Nebo v zápalu hry podcení situaci a rozběhne se do vozovky," popisuje dopravní psycholog Martin Kořán chování dětí v místech, kde se mohou potkat s auty. Na jednu z tragických nehod v Praze vzpomíná šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula: "Dítě vběhlo přímo pod kola náklaďáku. Přebíhalo silnici za rodiči, kteří byli na druhé straně."

Podle Kořánových zkušeností dobře funguje prevence: výchova školní, předškolní i domácí. U malých dětí se osvědčuje vštěpovat jim pravidla silničního provozu zábavnou formou. A jak zdůrazňuje dopravní psycholog, rodiče by měli důsledně dodržovat dopravní předpisy. "Musíte jít příkladem, dítě vás sleduje a má vás za vzor," doplňuje ho Švrčula.

Veledůležitá třicítka

"Třicítka u škol je důležitá hlavně ráno, kdy děti přicházejí," říká Švrčula. Je to zřetelné i v podrobných statistikách nehodovosti. Nejvíc nehod dětí se stane ráno, a pak odpoledne, při mimoškolních činnostech.

"Při padesátikilometrové rychlosti je běžná brzdná dráha dlouhá 14 metrů," upozorňuje Kořán. Před školami má podle něj třicítka smysl: "Při střetu v rychlosti 30 km/h nepřežije jeden chodec z deseti, v padesátikilometrové rychlosti už zahyne pět chodců z deseti a při střetu člověka s autem jedoucím pětašedesátkou nepřežije devět lidí z deseti," říká dopravní psycholog. "U dítěte je střet ještě nebezpečnější, protože u dospělého míří náraz na nohy, u malého dítěte na hlavu."

"Technický stav zaviní podle statistik pět procent nehod, zbytek připadá na řidiče," doplňuje ještě Kořán.

Pozor při couvání

Typická nehoda dítěte se podle Švrčuly stane při přecházení, velmi často na přechodu bez světel. Řidič si musí uvědomit, že malé dítě nevidí přes auto do ulice. "Obecně za úrazy dětí může především a hlavně rychlost," shodují se Švrčula s Kořánem.

Řidiči si musí dávat pozor také při couvání, z mnoha aut je stále horší výhled dozadu. Auta jsou také mohutnější a větší. Z velkého terénního vozu mnohdy nevidíte, že vám za ním prochází dospělý, natož dítě.

Statisticky vůbec nejbezpečnějším sedadlem v autě je pravé zadní, na tuto oblast jde nejméně nárazů. Posadit dítě tam má i jinou bezpečnostní výhodu: dítě bude vystupovat a nastupovat při podélném parkování ve většině případů na chodník, ne do silnice, kde hrozí sražení projíždějícím autem. Když vedete dítě po chodníku, mějte ho vždy po ruce odvrácené od vozovku (mezi sebou a domem). Máte tak lepší kontrolu a víc času zasáhnout, kdyby chtělo nečekaně vběhnout do silnice.

Oba odborníci vyzývají k důslednému používání reflexních prvků. Bývají na oblečení, školních taškách, ale i samostatné. Modře oblečeného chodce vidí řidič v noci na necelých dvacet metrů, bílého na pětapadesát. Reflexní doplňky jsou ale viditelné až na 200 metrů.

Neumíme děti poutat

Samozřejmostí je používání dětských sedaček. Podle Roberta Šťastného, dopravního experta pro Liberecký kraj, dělají řidiči největší chyby právě při poutání dětí v autě. Švrčula doporučuje využívat velké sedačky co nejdéle to je možné: "Podsedáky, které používají větší děti, už tak dobře nechrání."

"Chybí tam boční ochrana hlavy," vysvětluje Šťastný. Děti mají často také málo utažené pásy nebo jsou v autě volně položené předměty, které mohou při nárazu cestujícím ublížit.

Přitom u špatně připoutaného dítěte bývají následky nehod tragické. Dítě může vyletět ze sedačky nebo i s ní a takový náraz bývá často smrtelný. Stejně tak mu mohou ublížit i špatně nastavené pásy. "Pokud nemá boční ochranu, uhodí se hlavou o dveře a může se ošklivě poranit. Nebezpečné jsou i předměty, které má dítě třeba v kapse. Je-li pod pásem, náraz zatlačí hračku do těla," upozornil Šťastný.

neudržíte je

Nedržte děti v náruči v autě

Při nárazu dítě nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kilogramů by maminka musela být schopna udržet 300 kilogramů), naopak je můžete i rozmačkat tíhou svého těla.

Sledujte VIDEO

Podle Světové zdravotnické organizace umí správně namontované a používané zádržné systémy pro děti snížit riziko úmrtí až o 70 procent. Když nepoužijete dětskou sedačku nebo bezpečnostní pás, hrozí v případě nehody až sedmkrát větší riziko vážného poranění.

"Mnoho lidí dodnes neví, jak dětskou autosedačku správně upevnit," varuje Karolína Topolová z AAA Auto. I když uvažování zákazníků se podle ní v posledních letech mění. Stále víc se zajímají o bezpečnost. "Ještě před pár lety brali raději jako bonus k autu autorádio, dnes si spíš vyberou dětskou sedačku," popisuje Topolová. "Bezpečnost je nyní druhým nejčastějším kritériem po ceně při nákupu ojetiny," uvádí.

Reportáž

Jak se dětská autosedačka vyrábí čtěte ZDE

Šikovné animace pro výuku dětí

S vysvětlováním bezpečnosti silničního provozu dětem se snaží pomáhat i samotní výrobci aut. Přímo ně míří třeba nový projekt mladoboleslavské automobilky nazvaný Škoda Hrou.

Pomocí internetové aplikace dětem ukazuje zásady bezpečnosti na silnicích a vysvětluje jim třeba právě jak správně používat dětskou autosedačku.

"Je to logická reakce na poznatky výzkumu dopravní bezpečnosti a statistiky nehodovosti, které ukazují, že mnoho pasažérů včetně dětí nepovažuje za potřebné používat zádržné systémy při krátké jízdě po městě, například do školy, do práce nebo do obchodu," uvádí automobilka.

Děti musí pomocí interaktivních animací řešit dopravní úkoly jako například správné přecházení nebo přejíždění křižovatky. Vysvětlují si použití zádržných systémů v autě, vybavení kola nebo reakce na průjezd sanitky či na dopravní nehodu. Zopakují si i dopravní značky. Martinu Kořánovi se zase líbí různé dětské pořady, které dopravní problematiku přibližují.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Škoda zahájila výrobu kamiqů, k prvním zákazníkům dorazí v září

Start výroby Škody Kamiq v Mladé Boleslavi

Škoda Auto začala ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábět kompaktní městské SUV Kamiq. Každý den jich vyrobí...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz