Desná má první elektropumpu v Česku

  15:43aktualizováno  15:43
První veřejnou "čerpací stanici" pro elektromobily, ale hlavně vozíky handicapovaných lidí otevřela včera Desná v Jizerských horách. Nabíjecí místo bude lidem přístupné zdarma dvacet čtyři hodin denně.

V Desné | foto: Roman ČejkaMF DNES

Především invalidé s elektrickými vozíky dobíječek potřebují mnohonásobně více.

"Dobíjecí místa nejsou. Pokud potřebuji něco zařídit, musím jet tam, kam mi postačí baterie. Pokud je trasa delší, jsem odkázaný na přátele s auty. Státní instituce by měly vybudovat síť dobíjecích míst,“ upozornil na problém vozíčkář Milan Hlubůček.

Do Desné jezdí za svými rodiči. Návštěvy města nyní budou pro něj příjemnější. "Dá to člověku pocit jistoty, že se má kde dobít, aby se dostal domů,“ uvedl. Podle Hlubůčka by síť dobíjecích míst mohla vzniknout na veřejně dostupných místech, třeba u nemocnic nebo úřadů.

Dosud ale chybí, přitom vybudování takové "čerpací stanice“ není drahé. „To v Desné přišlo asi na padesát tisíc korun. Část peněz nám na jeho zbudování přidal Liberecký kraj,“ konstatoval starosta Desné Marek Pieter.

Proč na radnici akci prosazoval? "Je to ekologický způsob dopravy, což podporuji. Navíc chceme nabídnout vozíčkářům dobíjecí místo, aby se od nás mohli vydat na výlet do Jizerských hor,“ řekl.

Čerpat energii mohou majitelé vozíků i aut pomocí SMS zpráv. Tu pošlou na příslušné číslo, a úřad zařízení spustí. "Bude to služba zdarma, protože ji využijí nejčastěji vozíčkáři,“ zmínil Pieter. Kromě toho město postiženým nabídne náhradní vozík, díky kterému budou moci strávit čas dobíjení baterie v sousedním kulturním centru Riedlova vila.

Majitelům elektromobilů, kterých v Česku jezdí asi dvacet, desenská novinka umožní vydat se na delší cestu.

"Běžné auto na elektriku dojede do vzdálenosti kolem sta kilometrů a pak se musí doplnit "nádrž“. Znovunabití baterie trvá třicet minut až čtyři hodiny,“ upřesnil starosta. Podle fandů do elektrických aut již ale existují baterie, které auto dovezou i do vzdálenosti až 450 kilometrů a dosáhnou rychlosti 250 kilometrů v hodině.

"Závisí na kvalitě baterie, ta je ale dražší,“ uvedl Petr Dvořák z Českého klubu elektromobilistů. Dvořák má na Volkswagen Golf na elektriku. "Je to rarita, protože jich je v Evropě jen 200 a firma je už nevyrábí,“ zmínil. Ojetý elektromobil jej přišel na sto tisíc korun.

Příznivci tohoto způsobu dopravy jmenují hned několik výhod. "Je to levné. Kilometr mě přijde na dvacet haléřů. Jedno nabití stojí asi dvacet korun a ujedu pak kolem osmdesáti kilometrů,“ upozornil podnikatel z Rumburku Miroslav Svoboda, který jezdí v upraveném peugeotu. Další výhodou je řízení, které je snadné. Samotná jízda elektromobilem je podle Jaromíra Vegra z občanského sdružení Elekromobily příjemná a měkká.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nové partnerství: BMW bude na dobu elektrickou zbrojit s Jaguarem

Elektrický pohon Jaguaru

Automobilky BMW a Jaguar Land Rover se dohodly na spolupráci při vývoji elektrických pohonů....

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

VIDEO „Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Najdete na iDNES.cz