Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Čínská auta zkrásní. Značky loví ve velkém designéry v Evropě

Vzhled prodává, platí to pro předměty běžné spotřeby i drahé věci, jako je osobní auto. Čínské automobilky si to dobře uvědomují, a proto loví zkušené designéry u evropských konkurentů.

Evropský trh s novými auty je mimořádně náročné prostředí s ostrou konkurencí, zákazníci vyžadují vysoký standard vnímané kvality a atraktivní design. Kdo dokáže na tyto požadavky správně zareagovat a poučit se z nezdarů konkurence, má otevřenou cestu k úspěchu. A asijské automobilky bývají v těchto případech velmi učenlivé. Po Japoncích, kteří se naučili stavět skvělá auta studiem evropských vozů, se takto "vyučili" Korejci. A stejnou cestou se vydávají i čínské automobilky.

Nevýrazný design, ani kopírování cizího stylu na evropské zákazníky nestačí. Nejlepší řešení je nasnadě: angažovat zkušené profesionály z Evropy.

Korejské a později čínské automobilky se po rozpačitých začátcích v těch lepších případech nejprve obracely se zadáváním zakázek k profesionálům. Italská designstudia roky vydělávala právě na zakázkách z Asie. Aktivní bylo třeba Daewoo (dnes korejský Chevrolet). Jeho první matiz je dílem Giorgetta Giugiara (studio Italdesign), namaloval ho původně pro Fiat jako návrh na třídveřový elektromobil jménem Lucciola (italsky světluška), Daewoo Espero je zas dílem karosárny Bertone. Ta loni před úplným krachem pracovala hodně pro zákazníky z Číny. Nejnovější módou je mezi asijskými automobilkami známé jméno rovnou přetáhnout Evropanům.

Vzorovým příkladem je Kia, která v roce 2006 najala Němce Petera Schreyera. Respektovaný designér, který pracoval více než dvě dekády pro koncern Volkswagen, je podepsaný pod úspěšnými projekty jako Audi TT první generace nebo nadčasový VW Golf čtvrté generace. Schreyer ale samozřejmě nebyl zdaleka první evropský designér v Asii, například stylistické oddělení Mazdy vedl v letech 2001 až 2006 Skot Morray Callum. 

Ovšem je to právě Schreyer, kdo dosáhl ve službách asijské automobilky jednoznačně největších úspěchů. Jeho návrhy sbírají jedno ocenění za druhým a Kia v oblasti designu porazila sesterský Hyundai tak výrazným rozdílem, že v roce 2013 byl pověřen vedením stylistů obou korejských značek (prohlédněte si první Schreyerův hyundai ZDE)

Audi TT

Audi TT

Ferdinand Piëch, nejvlivnější muž koncernu Volkswagen, dokonce před časem veřejně prohlásil, že si Volkswagen neměl nechat Schreyera utéct. Stojí za doplnění, že šéfem designérů Hyundaie je Němec Thomas Bürkle, který přišel ke Korejcům v roce 2005 od BMW, kde mimo jiné pracoval na řadách 3 a 6.

Pozitivní příklady táhnou, a tak se postupem firem Kia a Hyundai inspirují i další automobilky. Zatímco ty japonské se vytrvale drží svých postupů, čínské se nezdráhají ve velkém lovit u evropských konkurentů. Výčet designérů, kteří vyměnili práci pro některou ze zavedených značek za atraktivní nabídky z Číny, je dlouhý a je jisté, že dál poroste. Číňané mohou nabídnout peníze, ale hlavně netušené možnosti. Příležitost začít od nuly a realizovat vlastní nápady v mnohem širším měřítku je nepochybně lákavá, i když s sebou nese jistá rizika.

Doslova kapitální úlovek se před dvěma lety povedl společnosti Brilliance. Firma, která je osmou největší čínskou automobilkou a kromě vlastních modelů vyrábí BMW pro čínský trh, přetáhla Dimitriho Vicedominiho. Italský designér dříve pracoval pro studio Pinifarina, které v minulosti Brilliance dodávalo své designové návrhy, dnes tvůrce Ferrari FF a F12berlinetta pracuje pro Číňany na plný úvazek.

Brilliance H530 zpředu připomíná BMW. A tato automobilka opravdu BMW pro čínský...

Brilliance H530 zpředu připomíná BMW. A tato automobilka opravdu BMW pro čínský trh vyrábí ve společném podniku. Autosalon Peking 2012

Společnost Great Wall je na čínském trhu sedmičkou a v minulosti již podnikla několik pokusů proniknout i do Evropy. Jeden z nich skončil rozsudkem italského soudu, který úředně stvrdil, že městské auto Great Wall Peri není nic jiného než "kopie Fiatu Panda s jiným designem přídě". 

Autosalon Moskva - Great Wall Gwperi

Great Wall Peri

To by se již opakovat nemělo, jestli budou příští great wally něco připomínat, pak snad jedině BMW. Z Mnichova totiž do Číny odešlo hned několik designérů. Například Belgičan Pierre Leclerq pracoval pro BMW třináct let, je podepsán mimo jiné pod modely X5 a X6, nejnověji také pod dvojicí sportovních bavoráků M3 a M4. Od BMW ke Great Wall přešel také Pierre Fichet Delavault, který bude mít na starosti design interiéru. Jeho šéfem se stal Ramon Ginah, který navrhl interiéry všech současných i připravovaných modelů Alfa Romeo.

Zaměstnancem obřího koncernu SAIC Motor, do jehož portfolia patří i britské MG a Roewe (následník zaniklého Roveru), je Martin Uhlarik. Tento Kanaďan svoji kariéru odstartoval ve Škodovce a pak deset let pracoval pro Nissan, stojí mimo jiné za zdařilým faceliftem prvního qashqaie. Jeho nadřízeným je šéfdesignér Tony Williams-Kenny, který dříve působil u Mitsubishi, kolegou pak Niclolas Huet, tvůrce aktuálního BMW řady 1.

Základem nabídky je Roewe 750, kdysi velmi povedený Rover 75

Základem nabídky je Roewe 750, kdysi velmi povedený Rover 75

Automobilka Chery dříve nechvalně proslula kopírováním Daewoo Matiz. Dnes se chytá vzít Evropu útokem s novou značkou Qoros, která má v úmyslu stavět auta plně odpovídající přísným evropským požadavkům. Qoros vede bývalý vysoký manažer Volkswagenu Volker Steinwascher, první model navrhl Gert Hildebrand, někdejší designér mini. Pro čínskou centrálu Chery pak již druhým rokem pracuje Hakan Saracoglu (dříve navrhl například Porsche 918 Spyder nebo Ford Mondeo druhé generace) a James Hope, jehož poslední prací v Evropě byl Opel Zafira Tourer.

Ne vždy má ale spolupráce tohoto druhu dlouhého trvání. Když na podzim 2011 Changan Automobile Group, čtyřka na čínském trhu, po 31 letech u General Motors přetáhla do svého týmu Davida Randa, ani jedna strana asi nečekala, že Rand po čtvrt roce odejde. Americký designér dal přednost působení na volné noze, zatímco jeho čínský kolega Ken Ma přešel ke konkurenčnímu Geely. Tam je jeho šéfem Peter Horbury, někdejší šéfdesignér švédského Volva, které od roku 2010 patří právě Geely.

Peter Horbury, šéfdesignér Volva v Praze

Peter Horbury, dlouholetý designér Volva teď pracuje pro vlastníka švédské značky. Tím je čínská automobilka Geely.

Poslední zastávku uděláme podstatně blíž našim hranicím. Brit Steve Mattin v minulosti také vedl stylistické centrum Volva, od roku 2011 je šéfdesignérem ruské Lady. Prvním výsledkem jeho práce je studie crossoveru Xray, představená loni na autosalonu v Moskvě. První sériové modely s atraktivním designem by měly následovat v nejbližších letech. S nimi může ruská automobilka, která zčásti patří francouzskému Renaultu, pomýšlet na důstojný návrat na evropské trhy.

Mazda se spálila

Japonská automobilka najala zkušeného a proslaveného Laurense van den Ackera. Charismatický Holanďan je jednou z hvězd automobilového designu dneška. Kdysi maloval v Itálii bugatky, pak audi a fordy. Mazda na něj velmi spoléhala, najala ho v roce 2006 a investovala do budování jeho image spoustu peněz a energie. Chtěla z něj mít hvězdu světového formátu, o které se mluví. Vzorem jí byl například tehdejší šéfdesignér BMW Chris Bangle. Jenže Acker po třech letech Mazdě utekl k Renaultu. A září tam...

Laurens Van den Acker, šéfdesignér Renaultu s konceptem Initale Paris

Laurens Van den Acker, šéfdesignér Renaultu s konceptem Initale Paris

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro...

VIDEO Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali...

Velký skok díky malým číslům. Prodej aut na elektřinu se letos znásobil

Mazda MX-30

Prodej nových elektromobilů na českém trhu vzrostl za letošní tři čtvrtletí meziročně o 195 procent...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

Poláci představili prototypy elektromobilů, pojmenovali je po Jizerkách

Prototypy polského elektromobilu Izera

VIDEO Polská společnost ElectroMobility Poland představila první dva prototypy elektromobilů, které chce...

Změna plánu, elektrický seat dorazí pod jinou značkou

Cupra El Born

VIDEO Je to zajímavý obrat, ještě před nedávnem se elektromobil El Born prezentoval se značkou Seatu na...

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Mladé ojetiny jsou žádané, ale nedostatkové

Český trh s ojetými automobily letos zaznamenává kvůli pandemii dramatický pokles. Totéž ovšem platí i pro trh s novými...

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...