Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně
Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně důležitá jako vzhled samotný. Slovenský designér Peter Olah je koordinátorem interiérového designu největší české automobilky a žije svůj sen. V exkluzivním rozhovoru pro magazín Esquire odhaluje, jak design auta vzniká.

S automobilkou Škoda spojil svůj um v roce 2000, to ještě studoval. „Když jsem nastoupil, byl jedním z mých prvních úkolů navrhnout popelník do auta,“ směje se, přitom je nekuřák. „Mojí první prací pro sériovou výrobu byly sportovní sedačky do Octavie,“ vzpomíná v říjnovém vydání magazínu Esquire.

Po štaci v německém designstudiu koncernu Volkswagen se vrátil do Mladé Boleslavi a věnuje se návrhům architektury interiéru. „Musíme dělat design, který funguje a je dosažitelný úplně pro každého,“ vysvětluje. 

„Úkolem nás designérů není vytvářet věci, které se dají vyrobit na první dobrou, ale provokovat novými návrhy. Tlačit automobilku k tomu, aby se zamýšlela nad novými věcmi. Designér by neměl být perfektní inženýr, ale někdo, kdo dokáže reagovat na trendy, předpovídat je v horizontu pěti až deseti let.“

„Věci, které tvořím, jsou autorskou výpovědí, na druhou stranu jsou založené na technické bázi, která se následně i může vyrábět v průmyslové výrobě, to je můj cíl,“ vysvětluje, proč se považuje především za průmyslového designera.

Peter Olah vysvětluje, že designér nikdy nepřestává pracovat. „Když sedím na židli, tak přemýšlím, kdo ji navrhl, proč ji navrhl, a jak bych ji dokázal vylepšit. To samé s auty, když vidím nějaké auto, tak neustále přemýšlím, jestli bych ho zvládl udělat jinak, a když si do toho auta sednu, tak i když sedím u cizích lidí v autě, tak ohmatávám všechna tlačítka, nastavuji vše trochu jinak, chytám ty materiály, a to je možná právě to, že neustále přemýšlím nad designem.“

Designér Škody Auto Peter Olah

Peter Olah si občas od aut „odskočí“ k věcem mimo automobilový průmysl. Teď pracujete na varhanách do katedrály svatého Víta. Navrhoval pera pro Montblanc, spolupracoval s Adidasem nebo s výrobci českého křišťálu, jako jsou Lasvit a Preciosa. Práce se sklem ho doprovází ovšem i ve službách Škody. Právě z jeho hlavy pochází nápad, aby designstudio značky, která je dlouholetým partnerem nejslavnějšího cyklistického závodu světa Tour de France, navrhovalo trofej pro vítěze. Pro letošní ročník, který před pár dny skončil, ji Olah navrhoval už podesáté.

Jak změní elektromobilita a autonomní řízení design aut? A jak probíhá vývoj takového návrhu vozu? Čtěte v magazínu Esquire, který vychází 25. září, objednat ho můžete zde.

Trofej pro vítěze Tour de France

Designér Škody Auto Peter Olah s trofejí pro vítěze Tour de France 2020.

Designér Škody Auto Peter Olah s trofejí pro vítěze Tour de France 2020

„Největší hledání bylo při tom prvním ročníku, kdy jsme se snažili definovat ten tvar a vytvořit něco, co bude ikonické, co bude rozpoznatelné jako trofej Tour de France a na druhou stranu něco, co bude každý rok jiné,“ popisuje Peter Olah.

„Chceme, aby každý rok vzniklo umělecké dílo, které bude mít ten konkrétní vítěz doma a bude mu připomínat ten konkrétní ročník. Naším původním cílem bylo, aby každý z těch závodníků měl specifickou trofej, specifické umělecké dílo, které se bude vázat ke konkrétnímu ročníku. V té době jsem ještě ani netušil, že Peter Sagan bude dnes mít těch trofejí pět, a že tam to úplně skvěle zafunguje.“

Letos jsou 60 centimetrů vysoké čtyřkilogramové trofeje ze zeleného a čirého skla pokryty vzorem složeným z obdélníků, které se směrem zdola nahoru zvětšují. Inspirací pro tento unikátní design byl český kubismus i individuální intepretace digitálního designu umělců. Tvar trofeje pak vyobrazuje síť jednotlivých bodů. Díky lomu světla vzniká při pohledu skrz trofej fascinující hra světel z křížících se linií, působivě doplňovaná střídáním světla a stínu.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...