Pondělí 5. prosince 2022, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. prosince 2022 Jitka

Velká kola nového Renaultu Scénic navrhla žena, s inženýry umí diskutovat

  10:46
Důležité modely Renaultu posledních dvaceti let mají na svědomí ženy. Sympatická Švédka Agneta Dahlgrenová působí u francouzské automobilky od roku 1991. Dnes je šéfkou designérských týmů modelů Megane, Kadjar, Scénic a elektromobilů.

Nový Renault Scénic | foto: Renault

Za sebou však má i práci na kamionech a malých autech. Ty výrazné líbivé tvary dává renaultům právě ona.

Agneta Dahlgrenová

Nezávislá organizace WAVE (Women And Vehicles in Europe) právě zvolila Agnetu Dahlgrenovou ženou roku v autoprůmyslu pro letošní rok. Do prodeje startuje její nejnovější dítě: nová generace Renaultu Scénic.

Jak se žena k designu renaultů dostane?
Na technické škole ve Švédsku jsem studovala obor produktového designu. Předtím jsem ovšem byla ve Francii na škole, která se věnovala technice a průmyslovému designu, chtěla jsem si vyzkoušet jiné prostředí. Autoprůmysl mě zajímal, a tak když jsem po studiích hledala práci, mířila jsem k autům. Pro designéra jsou auta velmi zajímavá. Musíte brát na zřetel a integrovat velké množství rozmanitých parametrů a požadavků.

Pro vás je autodesign umělecký vrchol?
Automobilový design je průmyslový design, ne umění. Protože to, co vytváříme, se vyrábí průmyslově, spojuje stovky a tisíce komponent. Designér integruje ekonomickou, technickou, výrobní stránku a k tomu ergonomii.

Takže je lepší být inženýr, než umělec.
Určitě. Ale vlastně potřebujete mít v týmu kombinaci obou. Průmyslový designér musí vlastně zvládat obojí.

Před dvaceti lety byla na vaší pozici u Renaultu také dáma (Anne Asensiová). Je to nějaká strategie Renaultu, že má na pozici designéra rodinných aut ženu?
Ano, pracovaly jsme spolu. Nemyslím, že je to strategie. Mohla bych a pracovala jsem i na autech dalších kategorií. Na této pozici jsem začala pracovat před šesti lety. Tehdy se tento segment rodinných vozů rozvíjel, ale nemyslím si, že by to bylo kvůli tomu, že jsem žena. Není tam rovnítko, že žena rovná se rodinné auto, muži přece mají také rodiny.

Jsou mezi muži a ženami rozdíly v přístupu?
Nemyslím. Firma potřebuje co největší diverzitu, proto mixujeme složení týmů z lidí, různých věkových kategorií a kultur. Přináší to více kreativity a inovací. Když budeme mít stejné lidi, budeme mít stále stejné výstupy. Věřím v rozmanitost v co nejširším rozsahu.

Jak se v tom světě s převahou mužů cítíte?
Není nás mnoho, ale máme v designstudiu Renaultu některé další. Vždycky, už za studií, kolem mě byla většina mužů. Takže jsem zvyklá. Ale myslím, že je to správné, že nás je stále více. Přicházíme z různého prostředí. Přináší to nové pohledy, přístupy a způsoby práce.

Když malujete auto, používáte počítač, nebo tužku?
Jako ve všech automobilkách začínáme tužkou a papírem, protože designér se vyjadřuje s pomocí ruky. Mozek pracuje, ale je to ruka, která zkouší různé linie. Poté, když najdeme zajímavé řešení, přeneseme jej do počítače. Proces tedy pokračuje v digitalizované podobě. Ale když potřebujeme něco změnit, navrhnout nějaký detail, opět skicujeme rukou.

Máte technické vzdělání. Jak moc napjatý vztah máte s konstruktéry? Obvykle se s nimi designéři hádají.
Mít technický základ je velmi dobré. Protože s inženýry můžete diskutovat. A chápete, co potřebují, proveditelnost, problémy. Můžete jednodušeji hledat řešení i přes technické těžkosti. Ale samozřejmě potřebujeme i vyslovené umělce, kreativní lidi. Ti přinášejí nové myšlenky. To je další rozměr té rozmanitosti.

V době, kdy jste pracovala s Anne Asensiovou, vznikly ikonické renaulty - první Twingo, Scénic. Který renault dneška má takový potenciál být ikonou?
Jsem si jistá, že taková auta máme. Ale budou slavná jiným způsobem. Tehdy jsme měli velmi výrazné a silné modely - Espace, Twingo, Scénic, které byly velmi dobře známé. Ale identita značky nebyla tak výrazná. Dnes budujeme značku, její image. Jsme stále více přítomni na mezinárodních trzích a potřebujeme být známí jako automobilka. Posilujeme význam silné firemní identity napříč modelovou řadou. Určité prvky, tvary, specifické linky nebo výrazná přední maska mají renaultům dávat tvář.

Jaká je vaše strategie v designu?
Všechno je důležité, proporce i grafické prvky. Samozřejmě stavíme na vyváženosti tvarů a proporcí. Poměr velikosti kol, rozvoru a převisů, všechno musí být vyvážené. Po proporcích pracujeme na stylingu. Dáváme vozu designérské prvky, které spojují naše modely.

Jak byste popsala renaulty?
Děláme smyslná auta ušlechtilých tvarů, mají vyjadřovat vřelost. Zároveň máme velmi jednoduché a čisté linky, které jsou lehce zapamatovatelné a rozpoznatelné.

Jaký je váš oblíbený prvek, detail na autech, která jste navrhla?
Právě uvádíme na trh nový Renault Scénic, jehož velmi silným designovým prvkem jsou velká kola. Dvacetipalcové ráfky dostávají všechny verze. Navždy si budu pamatovat, že se mi podařilo něco takového prosadit na takový druh auta. Potřebovali jsme je, abychom udrželi správné proporce vozu. Nebylo to jednoduché, ale bylo to velmi důležité.

Před lety byli designéři limitování technologiemi, dnes hlavně ekonomikou a legislativou. Jak se s tím srovnáváte?
Ano, je to tak dlouho. Legislativa se stále vyvíjí a my to musíme sledovat. Ale technickou proveditelnost musíme sledovat také. Důležitá je také cena, auta jsou stále nabitější technologiemi a lidé nemají více peněz. Takže pracujeme hodně na snižování nákladů.

Autoprůmysl se teď vyvíjí velmi překotně. Myslíte, že je na dohled nějaký převrat v automobilovém designu, který přinesou auta řízená roboty a poháněná elektřinou?
Myslím, že obrovským vývojem prochází osvětlení aut. V tomto oboru se toho děje spousta.

Jaké auto řídíte?
Teď řídím elektromobil Renault Zoe, ale už se těším na nový scénic.

Dáma, která malovala autolegendy moderní doby

Anne Asensiová je žijící legenda

Šarmantní dáma, která neskrývá velkou lásku k motorkaření, oblékala přelomová francouzská auta devadesátých let. Z jejího skicáku je Renault Scénic první generace, auto, které v Evropě zakládalo kategorii rodinných MPV. Prodejní trhák, který inspiroval ostatní značky, milovaly hlavně ženy, stejně jako neodolatelnou městskou kabelku Renault Twingo. Ta bublina na kolech s neopakovatelnýma očima světel je jednou z automobilových ikon posledních desetiletí, také nese její podpis.

Anne ještě pamatuje časy, kdy se auta malovala rukou a modelovala z hlíny a také byla u nástupu počítačů do designérských studií. Její cesta vedla z Renaultu přes pozici šéfdesignérky amerického GM až na pozici viceprezidentky u softwarového giganta Dassault Systèmes.

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Carlos Tavares a vpravo Emmanuel Macron na autosalonu v Paříži

Na letošním Pařížském autosalonu nechyběly premiéry nových vozů světových značek, horké novinky....

Českou energetiku čekají obří změny, dotknou se zřejmě každého

Součástí moderní energetiky budou solární elektrárny, bateriová úložiště,...

Hned na začátku uklidňujeme, že chystané změny jsou veskrze pozitivní a u některých si jen můžeme...

Inflace možná zachrání malá auta. Brusel kvůli ni řadí zpátečku s Euro 7

Škoda Fabia

Faktický zákaz prodeje spalovacích motorů by znamenala chystaná emisní norma Euro 7, která by podle...

KOMENTÁŘ: S auty je konec, potvrzuje tragický autosalon v Paříži

Pařížský autosalon 2022 otevřel brány 17. října ve velmi omezeném rozsahu.

Měla to být reportáž, je z toho komentář. Nad Seinou to měl být po letech koronavirové paralýzy...

Češi a elektromobily. Zúčastněte se průzkumu iDNES.cz k autům na baterie

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

Elektromobilita je dnes hlavním tématem světa aut. Bateriová auta získávají stále vyšší podíl na...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Ojetých elektromobilů přibývá, laciné nejsou a zdražují víc než spalováky

Škoda Citigoe iV

Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době zvětšuje. Platí to jak u...

  • Nejčtenější

Vtípky, šifry, hádanky. Vybírejte nejlepší SPZ na přání

Jsou vtipné, leckdy nápadité, najdou se ovšem i takové, které navzdory pravidlům pro jejich vydání nesou hanlivá...

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škrábat námrazu z nastartovaného auta může být za pokutu

Doba, kdy se nevyhneme nepříjemnému škrábání zamrzlých oken na autech, už začala. Otravnou zimní povinnost zpravidla...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Rakouská zelená ministryně chce za vysokou rychlost zabavovat auta

Řidičům výrazně překračujícím rychlostní limit bude v Rakousku zřejmě hrozit až zabavení automobilu. Zpřísnění postihů...

Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily

Premium Varování listu The Wall Street Journal se naplnilo, Volkswagen po čtyřiceti letech sesadila z trůnu prodejů na čínském...

Analýza italské autorenesance. Vrací se Lancia a Multipla ze Slovenska

Premium Objektem organických tvarů hodných geniálního šílence Colaniho, Zahy Hadid nebo Jana Kaplického startuje novou éru...

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Dcera je výjimečná, říká Julia Robertsová. Hazel oslavila 18. narozeniny

Herečka Julia Robertsová (55) oslavila osmnáctiny svých dvojčat, dcery Hazel a syna Finna společnou vzpomínkovou...

Známý český stylista Jan Pokorný spáchal ve 39 letech sebevraždu

Jeden z nejuznávanějších českých stylistů Jan Pokorný spáchal ve čtvrtek ve svých devětatřiceti letech sebevraždu...

Pavel Nedvěd se dostal do potyčky v domě partnerky, zasahovala policie

Bývalý reprezentační kapitán a donedávna místopředseda fotbalového Juventusu Turín Pavel Nedvěd se dostal do potyčky s...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...