Velká kola nového Renaultu Scénic navrhla žena, s inženýry umí diskutovat

  10:46
Důležité modely Renaultu posledních dvaceti let mají na svědomí ženy. Sympatická Švédka Agneta Dahlgrenová působí u francouzské automobilky od roku 1991. Dnes je šéfkou designérských týmů modelů Megane, Kadjar, Scénic a elektromobilů.
Nový Renault Scénic

Nový Renault Scénic | foto: Renault

Za sebou však má i práci na kamionech a malých autech. Ty výrazné líbivé tvary dává renaultům právě ona.

Agneta Dahlgrenová

Nezávislá organizace WAVE (Women And Vehicles in Europe) právě zvolila Agnetu Dahlgrenovou ženou roku v autoprůmyslu pro letošní rok. Do prodeje startuje její nejnovější dítě: nová generace Renaultu Scénic.

Jak se žena k designu renaultů dostane?
Na technické škole ve Švédsku jsem studovala obor produktového designu. Předtím jsem ovšem byla ve Francii na škole, která se věnovala technice a průmyslovému designu, chtěla jsem si vyzkoušet jiné prostředí. Autoprůmysl mě zajímal, a tak když jsem po studiích hledala práci, mířila jsem k autům. Pro designéra jsou auta velmi zajímavá. Musíte brát na zřetel a integrovat velké množství rozmanitých parametrů a požadavků.

Pro vás je autodesign umělecký vrchol?
Automobilový design je průmyslový design, ne umění. Protože to, co vytváříme, se vyrábí průmyslově, spojuje stovky a tisíce komponent. Designér integruje ekonomickou, technickou, výrobní stránku a k tomu ergonomii.

Takže je lepší být inženýr, než umělec.
Určitě. Ale vlastně potřebujete mít v týmu kombinaci obou. Průmyslový designér musí vlastně zvládat obojí.

Před dvaceti lety byla na vaší pozici u Renaultu také dáma (Anne Asensiová). Je to nějaká strategie Renaultu, že má na pozici designéra rodinných aut ženu?
Ano, pracovaly jsme spolu. Nemyslím, že je to strategie. Mohla bych a pracovala jsem i na autech dalších kategorií. Na této pozici jsem začala pracovat před šesti lety. Tehdy se tento segment rodinných vozů rozvíjel, ale nemyslím si, že by to bylo kvůli tomu, že jsem žena. Není tam rovnítko, že žena rovná se rodinné auto, muži přece mají také rodiny.

Jsou mezi muži a ženami rozdíly v přístupu?
Nemyslím. Firma potřebuje co největší diverzitu, proto mixujeme složení týmů z lidí, různých věkových kategorií a kultur. Přináší to více kreativity a inovací. Když budeme mít stejné lidi, budeme mít stále stejné výstupy. Věřím v rozmanitost v co nejširším rozsahu.

Jak se v tom světě s převahou mužů cítíte?
Není nás mnoho, ale máme v designstudiu Renaultu některé další. Vždycky, už za studií, kolem mě byla většina mužů. Takže jsem zvyklá. Ale myslím, že je to správné, že nás je stále více. Přicházíme z různého prostředí. Přináší to nové pohledy, přístupy a způsoby práce.

Když malujete auto, používáte počítač, nebo tužku?
Jako ve všech automobilkách začínáme tužkou a papírem, protože designér se vyjadřuje s pomocí ruky. Mozek pracuje, ale je to ruka, která zkouší různé linie. Poté, když najdeme zajímavé řešení, přeneseme jej do počítače. Proces tedy pokračuje v digitalizované podobě. Ale když potřebujeme něco změnit, navrhnout nějaký detail, opět skicujeme rukou.

Máte technické vzdělání. Jak moc napjatý vztah máte s konstruktéry? Obvykle se s nimi designéři hádají.
Mít technický základ je velmi dobré. Protože s inženýry můžete diskutovat. A chápete, co potřebují, proveditelnost, problémy. Můžete jednodušeji hledat řešení i přes technické těžkosti. Ale samozřejmě potřebujeme i vyslovené umělce, kreativní lidi. Ti přinášejí nové myšlenky. To je další rozměr té rozmanitosti.

V době, kdy jste pracovala s Anne Asensiovou, vznikly ikonické renaulty - první Twingo, Scénic. Který renault dneška má takový potenciál být ikonou?
Jsem si jistá, že taková auta máme. Ale budou slavná jiným způsobem. Tehdy jsme měli velmi výrazné a silné modely - Espace, Twingo, Scénic, které byly velmi dobře známé. Ale identita značky nebyla tak výrazná. Dnes budujeme značku, její image. Jsme stále více přítomni na mezinárodních trzích a potřebujeme být známí jako automobilka. Posilujeme význam silné firemní identity napříč modelovou řadou. Určité prvky, tvary, specifické linky nebo výrazná přední maska mají renaultům dávat tvář.

Jaká je vaše strategie v designu?
Všechno je důležité, proporce i grafické prvky. Samozřejmě stavíme na vyváženosti tvarů a proporcí. Poměr velikosti kol, rozvoru a převisů, všechno musí být vyvážené. Po proporcích pracujeme na stylingu. Dáváme vozu designérské prvky, které spojují naše modely.

Jak byste popsala renaulty?
Děláme smyslná auta ušlechtilých tvarů, mají vyjadřovat vřelost. Zároveň máme velmi jednoduché a čisté linky, které jsou lehce zapamatovatelné a rozpoznatelné.

Jaký je váš oblíbený prvek, detail na autech, která jste navrhla?
Právě uvádíme na trh nový Renault Scénic, jehož velmi silným designovým prvkem jsou velká kola. Dvacetipalcové ráfky dostávají všechny verze. Navždy si budu pamatovat, že se mi podařilo něco takového prosadit na takový druh auta. Potřebovali jsme je, abychom udrželi správné proporce vozu. Nebylo to jednoduché, ale bylo to velmi důležité.

Před lety byli designéři limitování technologiemi, dnes hlavně ekonomikou a legislativou. Jak se s tím srovnáváte?
Ano, je to tak dlouho. Legislativa se stále vyvíjí a my to musíme sledovat. Ale technickou proveditelnost musíme sledovat také. Důležitá je také cena, auta jsou stále nabitější technologiemi a lidé nemají více peněz. Takže pracujeme hodně na snižování nákladů.

Autoprůmysl se teď vyvíjí velmi překotně. Myslíte, že je na dohled nějaký převrat v automobilovém designu, který přinesou auta řízená roboty a poháněná elektřinou?
Myslím, že obrovským vývojem prochází osvětlení aut. V tomto oboru se toho děje spousta.

Jaké auto řídíte?
Teď řídím elektromobil Renault Zoe, ale už se těším na nový scénic.

Dáma, která malovala autolegendy moderní doby

Anne Asensiová je žijící legenda

Šarmantní dáma, která neskrývá velkou lásku k motorkaření, oblékala přelomová francouzská auta devadesátých let. Z jejího skicáku je Renault Scénic první generace, auto, které v Evropě zakládalo kategorii rodinných MPV. Prodejní trhák, který inspiroval ostatní značky, milovaly hlavně ženy, stejně jako neodolatelnou městskou kabelku Renault Twingo. Ta bublina na kolech s neopakovatelnýma očima světel je jednou z automobilových ikon posledních desetiletí, také nese její podpis.

Anne ještě pamatuje časy, kdy se auta malovala rukou a modelovala z hlíny a také byla u nástupu počítačů do designérských studií. Její cesta vedla z Renaultu přes pozici šéfdesignérky amerického GM až na pozici viceprezidentky u softwarového giganta Dassault Systèmes.

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury
Vstoupit do diskuse (43 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slabý zájem o elektromobily nutí Volkswagen omezit výrobu ve dvou továrnách

Dieselgate je jednoznačně spojována s automobilkou Volkswagen, ale v celém...

Německý automobilový koncern Volkswagen omezuje produkci ve dvou německých továrnách na výrobu...

Lexus RZ je nový, na pohled to nepoznáte. Volant vyměnil za řidítka

LEXUS RZ

VIDEO Jakkoli se zdálo, že vývoj nových aut se už teď bude točit jen kolem toho, o kolik minut rychleji...

Porsche zpomalí s výrobou elektromobilů. Volkswagen to přijde velmi draho

Porsche Macan

Výrobce automobilů Porsche AG zpomalí kvůli slabé poptávce přechod na elektromobilitu. Mateřský...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Norům jsou Muskovy kontroverze lhostejné. Tesle se tam daří jako nikde jinde

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé...

Norové jsou po celé Evropě proslulí pro svůj pozitivní přístup k elektromobilitě. Řada z nich...

Neodbytná paní Jechová se ve slavné komedii ptá na sklep nebo půdu, Češi teď k bytům chtějí dobíječky

V Česku lze tankovat elektřinu do baterií elektrovozidel na více než sedmi...

Technologický pokrok nasadil tempo, kterému rychlost českého stavebního řízení ani zdaleka nestačí....

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.