Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory. Zanáší se, nefungují optimálně a může to skončit i fatálně. Lékem na tyto neduhy je nejen správné zacházení a pravidelná údržba, ale i vhodná „výživa“. Jak zabránit usazování karbonu v motoru a jak se ho zbavit?
Část 1/5
Karbonové usazeniny jsou problémem, který postihuje především moderní motory s přímým vstřikováním paliva.

Usazování karbonu v motoru je dnes velké téma, a to zejména v souvislosti s neustálým zmenšováním objemu nových motorů, které vystavuje palivo vyšším tlakům a teplotám než v minulosti. Pokud palivová směs nedokáže dokonale shořet, na sacích ventilech, pístech a vstřikovačích motoru a palivového systému se tvoří karbonové usazeniny, které vedou ke ztrátě výkonu, ale i zvýšení spotřeby a emisí.

Týká se to jak benzinových, tak naftových motorů. Ačkoli se jedná o problém postihující především moderní motory s přímým vstřikováním paliva, tak ohrožuje i motory s nepřímým vstřikováním.

Moderní motory chtějí lepší palivo, jsou citlivé na karbonové úsady

Nejvíc karbonu vzniká při nevhodných podmínkách, jako je jízda se studeným motorem či jízda v městském provozu v koloně s častými rozjezdy, ale také při nesprávném stylu jízdy (podtáčení motoru či jízdě na plný plyn z nízkých otáček). Motor se, jako každý stroj, musí zahřát na provozní teplotu, která je 95 °C. Do té doby je potřeba citlivě sešlapovat plynový pedál. Vznětové motory jsou v otázce usazenin v nevýhodě, neboť jsou citlivější na krátké jízdy. Čas od času je proto užitečné motor krátkodobě vytočit nad hranici čtyř tisíc otáček. A u auta, které dokáže indikovat probíhající regenerační cyklus, je třeba ho nepřerušovat.

O usazování karbonu ví jen každý druhý

S usazováním karbonu lze bojovat prostřednictvím přísad do paliva. Toho se již před lety chopily petrolejářské firmy a začaly nabízet aditivovaná paliva. Zkušenosti s touto problematikou má společnost Shell, ale její reprezentativní průzkum, který si letos v Česku a na Slovensku zadala u agentury Median, odhalil překvapivé skutečnosti. „Povědomí o usazeninách, které negativně ovlivňují fungování motoru, není příliš vysoké,“ říká Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v Česku a na Slovensku.

Ačkoli lidé správně považují za nejdůležitější součást péče o auto pravidelnou údržbu motoru s výměnou oleje a filtrů (80 %), tankování kvalitního aditivovaného paliva, které je zásadní pro předcházení vzniku usazenin, považuje za důležité jen 57 % respondentů a v pořadí důležitosti je tak až na čtvrtém místě. Tento postoj může do jisté míry souviset se vztahem k autu, které 49 % dotázaných považuje pouze za dopravní prostředek a další necelá třetina k němu má neutrální postoj.

Karbonové usazeniny jsou problémem, který postihuje především moderní motory s přímým vstřikováním paliva.

Po pěti letech vývoje nyní Shell přichází s novou generací paliv s udávaným stoprocentním čisticím účinkem. Výzkumníci se zaměřili především na to, aby palivo dokázalo stoprocentně vyčistit klíčové části motoru od karbonových usazenin. Čistý motor pak pracuje úsporněji, efektivněji a s nižšími emisemi. Efekt se prý dostaví již po prvním natankování, kdy se nastartuje proces, který zajistí úplné vyčištění klíčových částí motoru od karbonových usazenin.

Moderní motory chtějí lepší palivo, jsou citlivé na karbonové úsady

Palivo ovlivňuje spotřebu především způsobem spalování. Pokud má při něm ideální podmínky, dokáže maximum energie přeměnit na pohyb. Jsou-li klíčové části motoru zaneseny karbonovými usazeninami, zhoršuje se účinnost spalování, klesá výkon a zvyšuje se spotřeba paliva, neboť u zanesené trysky trvá vstřik déle.

Účinek nového paliva se spustí při každém natankování, poté co se palivo dokonale promíchá s původním složením nádrže. Doba, za kterou je motor zcela zbaven karbonových usazenin, samozřejmě závisí na stavu motoru, stylu jízdy a četnosti tankování tohoto paliva.

Máte zkušenosti se zakarbonováním motoru?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 2. října 2023. Anketa je uzavřena.
  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...