Usazování karbonu v motoru je dnes velké téma, a to zejména v souvislosti s neustálým zmenšováním objemu nových motorů, které vystavuje palivo vyšším tlakům a teplotám než v minulosti. Pokud palivová směs nedokáže dokonale shořet, na sacích ventilech, pístech a vstřikovačích motoru a palivového systému se tvoří karbonové usazeniny, které vedou ke ztrátě výkonu, ale i zvýšení spotřeby a emisí.
Týká se to jak benzinových, tak naftových motorů. Ačkoli se jedná o problém postihující především moderní motory s přímým vstřikováním paliva, tak ohrožuje i motory s nepřímým vstřikováním.
Moderní motory chtějí lepší palivo, jsou citlivé na karbonové úsady |
Nejvíc karbonu vzniká při nevhodných podmínkách, jako je jízda se studeným motorem či jízda v městském provozu v koloně s častými rozjezdy, ale také při nesprávném stylu jízdy (podtáčení motoru či jízdě na plný plyn z nízkých otáček). Motor se, jako každý stroj, musí zahřát na provozní teplotu, která je 95 °C. Do té doby je potřeba citlivě sešlapovat plynový pedál. Vznětové motory jsou v otázce usazenin v nevýhodě, neboť jsou citlivější na krátké jízdy. Čas od času je proto užitečné motor krátkodobě vytočit nad hranici čtyř tisíc otáček. A u auta, které dokáže indikovat probíhající regenerační cyklus, je třeba ho nepřerušovat.
O usazování karbonu ví jen každý druhý
S usazováním karbonu lze bojovat prostřednictvím přísad do paliva. Toho se již před lety chopily petrolejářské firmy a začaly nabízet aditivovaná paliva. Zkušenosti s touto problematikou má společnost Shell, ale její reprezentativní průzkum, který si letos v Česku a na Slovensku zadala u agentury Median, odhalil překvapivé skutečnosti. „Povědomí o usazeninách, které negativně ovlivňují fungování motoru, není příliš vysoké,“ říká Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v Česku a na Slovensku.
Ačkoli lidé správně považují za nejdůležitější součást péče o auto pravidelnou údržbu motoru s výměnou oleje a filtrů (80 %), tankování kvalitního aditivovaného paliva, které je zásadní pro předcházení vzniku usazenin, považuje za důležité jen 57 % respondentů a v pořadí důležitosti je tak až na čtvrtém místě. Tento postoj může do jisté míry souviset se vztahem k autu, které 49 % dotázaných považuje pouze za dopravní prostředek a další necelá třetina k němu má neutrální postoj.
Po pěti letech vývoje nyní Shell přichází s novou generací paliv s udávaným stoprocentním čisticím účinkem. Výzkumníci se zaměřili především na to, aby palivo dokázalo stoprocentně vyčistit klíčové části motoru od karbonových usazenin. Čistý motor pak pracuje úsporněji, efektivněji a s nižšími emisemi. Efekt se prý dostaví již po prvním natankování, kdy se nastartuje proces, který zajistí úplné vyčištění klíčových částí motoru od karbonových usazenin.
Moderní motory chtějí lepší palivo, jsou citlivé na karbonové úsady |
Palivo ovlivňuje spotřebu především způsobem spalování. Pokud má při něm ideální podmínky, dokáže maximum energie přeměnit na pohyb. Jsou-li klíčové části motoru zaneseny karbonovými usazeninami, zhoršuje se účinnost spalování, klesá výkon a zvyšuje se spotřeba paliva, neboť u zanesené trysky trvá vstřik déle.
Účinek nového paliva se spustí při každém natankování, poté co se palivo dokonale promíchá s původním složením nádrže. Doba, za kterou je motor zcela zbaven karbonových usazenin, samozřejmě závisí na stavu motoru, stylu jízdy a četnosti tankování tohoto paliva.