De Silva: Seat změnil image a zákazníci na to nebyli připraveni

  19:01aktualizováno  26. března 15:52
Jedna z nejvýraznějších osobností automobilového designu dneška - Walter de Silva. Pětapadesátiletý architekt prošel designérskými odděleními Alfy Romeo a Seatu. Nyní je šéfdesignérem "sportovní" části koncernu VW, která zahrnuje Audi, Lamborghini a Seat. Navrhoval nové Audi A4 a A6 i originální Q7, ještě za svého působení u španělské automobilky vymyslel nový designérský styl seatů.

Walter de Silva | foto: Audi

"Audi A6 musí být vyvážené a působit dojmem velkého auta. Je to jedno z nejlepších aut, které jsem ve životě nakreslil," říká v rozhovoru pro španělský deník El Mundo.

De Silva v rozhovoru prozrazuje co se chystá u Audi, obhajuje kontroverzní design nového Seatu Toledo, který publikum příliš nepřijalo a vysvětluje, proč auta sále rostou.

Prohlašujete, že existují značky, které vás napodobují. Na které si dáváte zvlášť pozor?
Toyota, Lexus, japonské obecně. Trochu jim chybí osobitost, ale pracují dobře. V Ženevě mě zaujal Nissan.

Co si myslíte o BMW, které je částečně vaší konkurentem?
BMW stoprocentně respektuji. Chtějí být v designu lídři. Nekopírují. Dělají totéž co my. Samozřejmě, každý po svém. Dnešní zákazníci hodně oceňují design, je to bez diskuze přidaná hodnota.

Seat Toledo z obchodního hlediska nesplnil očekávání. Jak se firma postavila k tomuto projektu?
Rodina vozů, která vznikla kolem platformy Leon-Altea-Toledo, měla více variant. S ohledem na náklady bylo zvoleno nejvyrovnanější řešení. Já ale nemohu převzít celou zodpovědnost. Je tu také marketing, finance atd. V případě toleda jsme udělali vše, co jsme udělat mohli.

Mohu přijmout kritiku estetické stránky, ale ne kritiku globální. Seat změnil celou svou image a zákazníci na to nebyli připravení. Nedá se říct, že to jsou horší vozy. V budoucnu budou zákazníci více akceptovat styl Seatu, který se rychle a razantně změnil.


Seat Leon

Výsledky leonu jsou dobré. Lidé mu musejí rozumět. Dříve tu byla jen ibiza, vše bylo odvozeno od Volkswagenu. Dnes má Seat svou vlastní identitu. Nová ibiza, na které právě pracujeme s Lucem Donckerwolkem (šéfdesignér Seatu), bude velice zajímavý vůz.

Co si myslíte o velikosti Audi A6?
Z mého úhlu pohledu je to nejlepší kombi, které se kdy udělalo. Je to jeden z nejlepších vozů, které jsem za svého života navrhl

Ale audi stále více rostou.
Není to výhradně otázka výrobců. Musíme si uvědomit značku. Ve Spojených státech jsou například takhle velké vozy normální. A8, Q7 mají víceméně ty rozměry, které přísluší Audi. Budoucí A4 bude kompaktnější, ale A6 musí být vyvážená a vzbuzovat dojem, že je velká.

Nepřehání se dnes?
Když srovnáme první generaci VW Golf s tou aktuální, zjistíme že narostl. Vyžadovaly to předpisy a také protože jsou dnešní lidé větší. První golf byl jako ibiza, ale všechny bezpečnostní normy přinesly nárůst prostoru.

Následovník altey naznačí směřování příštích generaci seatů?
Myslím, že v příštích generacích seatů se změní design nikoliv architektura. Změní se jen formálně. O tom jsem přesvědčen. Právě leon nám dává sebedůvěru do budoucnosti.

Jakou roli hraje cordoba?
Myslím, že v budoucnu nebude mít smysl. Musíme myslet na to, že jsme sportovní a emocionální značka, ale nesmíme zapomenout na to, že alhambra měla úspěch.

Jaké bude Audi Q5?
Bude mezi A4 a A6. Bude postavené na  platformě A4.

Bude to spíše crossover nebo S?
Bude úplně jiné než všechny audi. Elegantní, vyvážené, se svou vlastní osobností. Cílem je postavit crossover. Q7 je takové a díky tomu slaví úspěchy. Audi je vzor designu.

Walter de Silva


Lamborghini Miura 2006

* Narodil se 27. února 1951 v italském městě Lecco
*1972 přichází jako designér do Centra stile Fiat, pracuje na interiérech Fiatů 131 Mirafiori, ritmo, ducato a uno
*1979 odchází do studia IDEA Institute
*1986 začíná pracovat pro Alfu Romeo, za 13 let působení vytvoří unikátní kupé Sprint Zagato, modely 33, 145/146, 156, 147, GTV, spider, koncepty nuvola a proteo.
*1994 jmenován vedoucím designérského centra Alfy Romeo a Fiatu
*1999 šéfdesignér Seatu. Koncepty salsa a tango, modely altea, toledo, leon.
*2002 vedoucí designér Audi, Lamborghini a Seatu

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz