De Silva: Seat změnil image a zákazníci na to nebyli připraveni

  19:01aktualizováno  26. března 15:52
Jedna z nejvýraznějších osobností automobilového designu dneška - Walter de Silva. Pětapadesátiletý architekt prošel designérskými odděleními Alfy Romeo a Seatu. Nyní je šéfdesignérem "sportovní" části koncernu VW, která zahrnuje Audi, Lamborghini a Seat. Navrhoval nové Audi A4 a A6 i originální Q7, ještě za svého působení u španělské automobilky vymyslel nový designérský styl seatů.

Walter de Silva | foto: Audi

"Audi A6 musí být vyvážené a působit dojmem velkého auta. Je to jedno z nejlepších aut, které jsem ve životě nakreslil," říká v rozhovoru pro španělský deník El Mundo.

De Silva v rozhovoru prozrazuje co se chystá u Audi, obhajuje kontroverzní design nového Seatu Toledo, který publikum příliš nepřijalo a vysvětluje, proč auta sále rostou.

Prohlašujete, že existují značky, které vás napodobují. Na které si dáváte zvlášť pozor?
Toyota, Lexus, japonské obecně. Trochu jim chybí osobitost, ale pracují dobře. V Ženevě mě zaujal Nissan.

Co si myslíte o BMW, které je částečně vaší konkurentem?
BMW stoprocentně respektuji. Chtějí být v designu lídři. Nekopírují. Dělají totéž co my. Samozřejmě, každý po svém. Dnešní zákazníci hodně oceňují design, je to bez diskuze přidaná hodnota.

Seat Toledo z obchodního hlediska nesplnil očekávání. Jak se firma postavila k tomuto projektu?
Rodina vozů, která vznikla kolem platformy Leon-Altea-Toledo, měla více variant. S ohledem na náklady bylo zvoleno nejvyrovnanější řešení. Já ale nemohu převzít celou zodpovědnost. Je tu také marketing, finance atd. V případě toleda jsme udělali vše, co jsme udělat mohli.

Mohu přijmout kritiku estetické stránky, ale ne kritiku globální. Seat změnil celou svou image a zákazníci na to nebyli připravení. Nedá se říct, že to jsou horší vozy. V budoucnu budou zákazníci více akceptovat styl Seatu, který se rychle a razantně změnil.


Seat Leon

Výsledky leonu jsou dobré. Lidé mu musejí rozumět. Dříve tu byla jen ibiza, vše bylo odvozeno od Volkswagenu. Dnes má Seat svou vlastní identitu. Nová ibiza, na které právě pracujeme s Lucem Donckerwolkem (šéfdesignér Seatu), bude velice zajímavý vůz.

Co si myslíte o velikosti Audi A6?
Z mého úhlu pohledu je to nejlepší kombi, které se kdy udělalo. Je to jeden z nejlepších vozů, které jsem za svého života navrhl

Ale audi stále více rostou.
Není to výhradně otázka výrobců. Musíme si uvědomit značku. Ve Spojených státech jsou například takhle velké vozy normální. A8, Q7 mají víceméně ty rozměry, které přísluší Audi. Budoucí A4 bude kompaktnější, ale A6 musí být vyvážená a vzbuzovat dojem, že je velká.

Nepřehání se dnes?
Když srovnáme první generaci VW Golf s tou aktuální, zjistíme že narostl. Vyžadovaly to předpisy a také protože jsou dnešní lidé větší. První golf byl jako ibiza, ale všechny bezpečnostní normy přinesly nárůst prostoru.

Následovník altey naznačí směřování příštích generaci seatů?
Myslím, že v příštích generacích seatů se změní design nikoliv architektura. Změní se jen formálně. O tom jsem přesvědčen. Právě leon nám dává sebedůvěru do budoucnosti.

Jakou roli hraje cordoba?
Myslím, že v budoucnu nebude mít smysl. Musíme myslet na to, že jsme sportovní a emocionální značka, ale nesmíme zapomenout na to, že alhambra měla úspěch.

Jaké bude Audi Q5?
Bude mezi A4 a A6. Bude postavené na  platformě A4.

Bude to spíše crossover nebo S?
Bude úplně jiné než všechny audi. Elegantní, vyvážené, se svou vlastní osobností. Cílem je postavit crossover. Q7 je takové a díky tomu slaví úspěchy. Audi je vzor designu.

Walter de Silva


Lamborghini Miura 2006

* Narodil se 27. února 1951 v italském městě Lecco
*1972 přichází jako designér do Centra stile Fiat, pracuje na interiérech Fiatů 131 Mirafiori, ritmo, ducato a uno
*1979 odchází do studia IDEA Institute
*1986 začíná pracovat pro Alfu Romeo, za 13 let působení vytvoří unikátní kupé Sprint Zagato, modely 33, 145/146, 156, 147, GTV, spider, koncepty nuvola a proteo.
*1994 jmenován vedoucím designérského centra Alfy Romeo a Fiatu
*1999 šéfdesignér Seatu. Koncepty salsa a tango, modely altea, toledo, leon.
*2002 vedoucí designér Audi, Lamborghini a Seatu

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan Qashqai

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob,...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz