Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dárek k dvacetinám: superlexus, který jede 325 km/h

Letošní tokijský autosalon by byl kvůli neúčasti mnoha světových automobilek málem jen smutnou lokální výstavkou. Pozornost celého světa k němu ale přitáhl Lexus, který představil svou raketu jménem LFA. Je to výkladní skříň luxusní značky automobilky Toyota. Vyrobí se jich jen 500; připravte si aspoň 375 tisíc eur (9,75 milionu korun).
Lexus LFA

Lexus LFA | foto: Lexus

Lexus existuje právě dvacet let. První - do nejvyšších tříd mířící - model značky založené Toyotou se představil v USA v lednu 1989. Nesl označení LS 400. Právě teď si automobilka, kladoucí důraz na neomezený luxus a kvalitu, dává dárek. Vývojáři na něm pracovali devět let, rojilo se kolem něj mnoho spekulací a dohadů. Teď je hlavní hvězdou autosalonu v Tokiu: Lexus LFA.

Výroba dlouho slibovaného supersportu (poprvé byl k vidění jako koncept v roce 2005, vznikla i studie otevřené verze) odstartuje na konci roku 2010. K předběžnému objednání je už dnes, český importér má už dokonce 3 vážné zájemce. Každý měsíc jich vyrobí dvacet, velký podíl bude mít ruční práce. Produkce skončí v prosinci 2012, ještě před závěrem výroby se LF dočká speciálně upravené série, určené pro okruhové závodění. Pokud máte vážný zájem, kontaktujte v dubnu příštího roku jediného člověka, který vám tenhle superlexus může v Evropě prodat. LFA-specialista bude sídlit v Londýně.

vyvážení

Relativně těžší komponenty vozu, jako je motor a převodovka, našly místo mezi nápravami - motor za přední, převodovka před zadní nápravou. Ke snížení těžiště vozu napomohlo mazání se suchou klikovou skříní a umístění příslušenství (olejové čerpadlo, vodní čerpadlo) za motor. K lepšímu rozložení hmotnosti přispívá i optimální umístění převodovky a palivové nádrže před zadní nápravou. Lehčí komponenty, jako např. chladič a elektrické ventilátory, jsou umístěny za zadní nápravou. KOnečné rozdělení 1480 kilogramů hmotnosti mezi nápravy je v poměru 48:52 (přední a zadní).

K vidění byl ještě v podobě tajemného speciálu LF-A loni ve čtyřidvacetihodinovce na Nürburgringu. To byl ještě matně černým prototypem. Teď už má bílé lakování a přišel o pomlčku v označení.

Lexus LFA klame, stavba těla a množství výdechů by napovídaly o motoru uloženém vzadu. Desetiválec, který zní jak z "eF-jedničky", je ale uložený vepředu (za přední nápravou), dozadu se pro lepší rozložení hmotnosti ale nastěhoval například chladič a podle pravidel schématu transaxle i převodovka.

Kokpit je karbonový, přední a zadní části jsou z hliníku; celá karoserie je pak čtyřikrát tužší v porovnání s ocelí. Třeba kabina je o 100 kg lehčí než srovnatelná vyrobená z hliníku. Také panely karoserie jsou z uhlíkového kompozitu a hliníku (65% uhlík, 35% hliník). Nechybí závodní brzdy s keramickými kotouči. Z drahého, lehkého a pevného karbonu je třeba i věnec volantu.

O pohon se stará vidlicový desetiválec o objemu 4,8 l vyrobený ze slitin hliníku, hořčíku a titanu. Motor s výkonem 560 koní se nechá vytočit až k 9 000 otáčkám za minutu a devadesát procent maxima točivého momentu je k mání v pásmu od 3 700 do 9 000 ot/min.

Z minimálních otáček se do červeného pole otáčkoměru motor vytočí za neuvěřitelných 0,6 sekundy, slibují motoráři Lexusu. Ručka otáčkoměru musí být digitální, klasická by to prý nestíhala.

O přenos až 480 kroutících newtonmetrů k zadním kolům se stará šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka. Auto má čtyři volitelné jízdní režimy. K tomu je ještě na výběr výběr ze sedmi různých rychlostí přeřazování, dovolující řadit na vyšší či nižší rychlostní stupeň během pouhých 0,2 s. Z nuly na stovku vystřelí Lexus LFA za 3,7 sekundy, maximálka je 325 kilometrů v hodině.

Pokud chcete Lexus LFA vidět na vlastní oči, vyrazte na 41. tokijský autosalon. Má otevřeno do 4. listopadu v mezinárodním konferenčním centru Makuhari Messe ve městě Makuhari v japonské prefektuře Chiba.

Lexus LFA v číslech

délka / šířka / výška / rozvor

4 505 / 1 895 / 1 220 / 2 605 mm

rozchod kol vpředu / vzadu

1 580 / 1 570 mm

hmotnost (kg)

1 480 kg

motor

zážehový V10, DOHC, 4 805 cm3
nejvyšší výkon 412 kW (560 k) / 8 700 ot/min
nejvyšší točivý moment 480 Nm / 6 800 ot/min
převodovka šestistupňová robotizovaná sekvenční

zavěšení (vpředu / vzadu)

dvojité lichoběžníkové / víceprvkové

pneumatiky

vpředu 265/35 ZR20 x vzadu 305/30 ZR20
nejvyšší rychlost 325 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 3,7 s

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Autoatlas Itálie. Opel, ferrari a fordy vzdaly hold známým městům a místům

22. dubna 2024

Potomci Leonarda da Vinciho dali světu skvělé těstoviny, fantastická vína, skvostný parmazán,...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...