Ode dneška platí dálniční známka na rok 2015

  14:07aktualizováno  14:07
Roční dálniční známka platí až čtrnáct měsíců. Kdo nalepí kupon na rok 2015 už teď, může na ni jezdit až do 31. ledna 2016. Ceny zůstávají stejné.

Roční dálniční známka na rok 2014 platí do konce ledna 2015 | foto: SFDI

Roční dálniční kupon, s platností od 1. prosince 2014 do 31. ledna 2016, přijde na 1 500 korun, cena měsíčního kuponu činí 440 korun a desetidenního 310 korun. „Prodej ročních kuponů na rok 2015 už probíhá, ostatní známky bude možné zakoupit nejpozději od 1. ledna,“ uvádí Ministerstvo dopravy. Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2015. Nové dálniční kupony je možné získat na pobočkách České pošty a na řadě čerpacích stanic. Prodávají se i přes internet.

Dálniční známky 2015

Dálniční známky 2015

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše pěti tisíc korun a ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun. Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny dodatkovou tabulkou „Bez poplatku“, nebo tabulkou „Bez časového poplatku a mýtného“, lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu. Pokuta hrozí i za to, že na skle necháme starou známku.

„Dálniční kupony slouží k úhradě poplatku za užívání zpoplatněných úseků dálnic a rychlostních komunikací pro vozidla s nejvyšší povolenou hmotností do 3,5 tuny,“ vysvětluje Ministerstvo dopravy. „Tato forma placení dálnic u nás platí už od roku 1995. Tehdy stál dálniční kupon 400 korun, dnes je jeho cena takřka čtyřnásobná.

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly.

Státní tiskárna cenin má zatím objednávku na 2,18 milionu ročních známek, šest set tisíc měsíčních 2,75 milionu desetidenních. V případě potřeby další dotiskne. V letošním roce byl poprvé od roku 1995 (zahájení systému) překonán počet 2 milionů prodaných ročních dálničních kuponů a tržeb ve výši 4 miliard korun.

Loni stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury za prodej dálničních známek utržil 4,3 miliardy korun. To je zhruba polovina částky, kterou stát za použití zpoplatněné sítě dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy vybral na mýtném od kamionů a vozidel nad 3,5 tuny. Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Poplatky za elektronické mýtné, které na dálnicích platí pro kamiony a autobusy, na rozdíl od dálničních známek v příštím roce vzrostou.

Ministerstvo dopravy se chce do budoucna zbavit papírových dálničních známek, a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele. Nástupcem kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel, který by kontroloval, zda mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách. Více čtěte zde

Trendem, který pravděpodobně dorazí i do Česka, je ovšem takzvané výkonové zpoplatnění dálnic i pro osobní vozidla, tedy klasické mýtné, u kterého platí motoristé za ujeté kilometry.

Podívejte se, jak nejlépe sundat starou dálniční známku:

Autor:
  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Dodávkové hvězdy Fordu frčí na elektřinu, transit kvůli tomu zhubl

Žádné žebřiňáky. Dnešní dodávky jsou komfortní a plné moderní výbavy. Vyzkoušeli jsme Transit, který se po šesti letech...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Blíží se krize autoprůmyslu, varuje další obr. Změny přivážejí elektromobily

Německý dodavatel automobilových součástek Continental v rámci restrukturalizace výroby do roku 2028 zruší přes pět...

Modré zóny vynesly Praze půl miliardy. Odpůrce mají i mezi městskými částmi

Pokus, při kterém byly v Praze uzavřeny pro dopravu oba břehy Vltavy v prostoru Malé Strany a Smetanova nábřeží, opět...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz