Od září už se celoroční dálniční známka nevyplatí

  15:56aktualizováno  15:56
Pokud jste si koupili nové auto, nebo potřebujete z jiného důvodu koupit novou dálniční známku, tak roční už si nepořizujte. Nevyplatí se to.

Dálniční známky na rok 2014 | foto: SFDI

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2015. Ale roční dálniční známka platí také už v posledním měsíci předchozího roku.

Od 1. prosince tedy bude možné využívat známku pro rok 2015. Pro ty, kdo budou od září potřebovat na nové auto dálniční známku, už je tedy výhodnější kupovat měsíční kupony po 440 korunách . Za září, říjen a listopad tedy zaplatí celkově 1 320 korun.

Známky jsou ke koupi mimo jiné na poštách a benzinkách. Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše pěti tisíc korun a ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny dodatkovou tabulkou "Bez poplatku", nebo tabulkou "Bez časového poplatku a mýtného", lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

Ministerstvo dopravy se chce do budoucna zbavit papírových dálničních známek, a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele. Nástupcem kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel, který by kontroloval, zda mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.

Trendem, který pravděpodobně dorazí i do Česka, je ovšem takzvané výkonové zpoplatnění dálnic i pro osobní vozidla, tedy klasické mýtné, u kterého platí motoristé za ujeté kilometry.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz