náhledy
Tajemný panelák. Skoro tři kilometry před začátkem D1 stojí na pražském Kačerově těsně u dálnice osamělý vysoký panelák (adresa Pod Dálnicí 1). Po hospodách se vypráví, že to není náhoda ani nehoda. Jde prý o to, že kdyby se na Prahu řítily kolony nepřátelských tanků, stačí jen odpálit nálože ve sklepení. Panelák se elegantně překlopí na dálnici, čímž ji zablokuje.
Autor: František Vlček, MAFRA
Pomník obětem. Na odpočívadle u čerpací stanice MOL se můžete tiše zamyslet nad pomíjivostí věcí lidských. Památník obětem havárií zde byl odhalen v listopadu 2006 Českým sdružením obětí dopravních nehod. V době naší návštěvy se nad žulou tyčil billboard s jakousi reklamou na módní oblečení a s anglickým nápisem: „Život. Prožij ho hezky.“
Autor: František Vlček, MAFRA
Konec tříproudovky. Do července 1971 končil u Mirošovic první dostavěný úsek D1. Dnes zde odbočuje silnice E55 do jižních Čech a taky tu končí tři pruhy, na které byla D1 od Prahy rozšířena v roce 1999.
Autor: František Vlček, MAFRA
Memento megalomanů. Před Hvězdonicemi D1 klesá na svůj nejdelší most, který měří 462 metrů.
Autor: František Vlček, MAFRA
Upgrade dálnice (41. km). V tuto chvíli je to jedno z míst, kde probíhá modernizace D1 (úsek se táhne několik kilometrů dál směrem na Brno).
Autor: František Vlček, MAFRA
Motorest U rybiček. Pokud máte hlad, zastavte se na D1 právě tady. Na odpočívadle ve směru z Brna na Prahu najdete podnik specializující se na rybí delikatesy, který nemá obdobu ani v obou velkoměstech.
Autor: František Vlček, MAFRA
Z hladiny vodní nádrže Švihov u Lokte na pomezí Vysočiny a Středočeského kraje vykukuje samotný vršek starého mostu. Voda mu sahá až po mostovku. Kdysi po něm měla vést dálnice z Prahy do Brna přes Sedlický potok. Jenže plány se změnily a most byl zatopen.
Autor: Jaroslav Šnajdr, MAFRA
Most, který je jedním z tuzemských technických unikátů, se nachází asi 15 kilometrů od Humpolce. Auta jím projíždějí ve dvou patrech.
Autor: Petr Lemberk, MAFRA
Ve spodním patře si turisté často zastaví a kochají se výhledem na Želivskou přehradu.
Autor: Radek Laudin, MF DNES
Pomník Alexandra Dubčeka u 85. kilometru dálnice D1
Autor: Petr Lemberk, MAFRA
Pomník Alexandra Dubčeka u 85. kilometru dálnice D1
Autor: Jakub Pokorný, MF DNES
Nejvyšší most. Od listopadu 1978 se přes údolí řeky Oslavy u Velkého Meziříčí klene most Vysočina. Je vysoký 76 metrů a přímo pod ním se ustrašeně krčí novogotický zámek rodu Podstatských-Lichtenštejnů.
Autor: František Vlček, MAFRA
Postřílená svatba. Dva kilometry za motorestem Devět křížů sjeďte přes most na Přibyslavice a hned za dálnicí zastavte u hotelu Annahof. Podle devíti vysokých dřevěných křížů se jmenuje i známý motorest přímo na D1.
Autor: František Vlček, MAFRA
Německá dálnice. Kdyby se dějiny vyvíjely jinak, D1 by před Brnem protínala „Hitlerovu“ dálnici A88 z Vídně do Vratislavi. Pod hrází Brněnské přehrady zůstal coby memento pilíř zamýšleného dálničního mostu. Místní mu přezdívají „Hitlerův“.
Autor: František Vlček, MAFRA
Z čeho se skládá povrch dálnice
Autor: MF DNES
Stavba dálnice z Prahy na Brno začala už za protektorátu.
Autor: archiv Tomáše Jandy
Stavba dálnice začala už za protektorátu.
Autor: archiv Tomáše Jandy
První úsek D1, mezi Prahou a Mirošovicemi, byl slavnostně otevřen 12. července 1971. Pásku přestřihl náměstek předsedy vlády Čestmír Gregor.
Autor: Archiv ŘSD
Tehdejší provoz byl v porovnání s dneškem osmkrát slabší.
Autor: Archiv ŘSD
Tehdejší provoz byl v porovnání s dneškem osmkrát slabší.
Autor: Archiv ŘSD
Tehdejší provoz byl v porovnání s dneškem osmkrát slabší.
Autor: Archiv ŘSD
Tehdejší provoz byl v porovnání s dneškem osmkrát slabší.
Autor: Archiv ŘSD
Tehdejší provoz byl v porovnání s dneškem osmkrát slabší.
Autor: Archiv ŘSD
Stavba dálnice začala už za protektorátu.
Autor: archiv Tomáše Jandy
Stavba dálnice začala už za protektorátu.
Autor: archiv Tomáše Jandy
Stavba všech úseků dálnice D1 trvala v součtu desítky let, celé oblasti proměnila v obří staveniště.
Autor: Archiv ŘSD
Stavba všech úseků dálnice D1 trvala v součtu desítky let, celé oblasti proměnila v obří staveniště.
Autor: Archiv ŘSD
Stavba všech úseků dálnice D1 trvala v součtu desítky let, celé oblasti proměnila v obří staveniště.
Autor: Archiv ŘSD