Autofotka týdne: Parádní hračka pro velké kluky nemá dveře ani okna

aktualizováno 
Gian Paolo Dallara, jeden z nejslavnějších automobilových konstruktérů, představil auto nesoucí jeho jméno. Fenomenální Ital, z jehož hlavy jsou slavná ferrari, lamborghini a závodní speciály, hlavně formule, představuje karbonový sporťák jménem Stradale (to znamená „silniční“).

Dallara Stradale | foto: Dallara

V útrobách má 400koňový přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru. Motor známý třeba z Fordu Focus RS nebo Mustangu je spojený s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek je v nabídce robotizované provedení, které umožní řazení pádly pod volantem.

Spider bez dveří, čelního skla a střechy (zbyde jen ochranný oblouk za hlavami posádky) má muší váhu 855 kilo, to všechno se dá případně dokoupit a je z něj kupé se vzhůru výklopnými dveřmi. Variant střechy má být ovšem v nabídce víc, ze základního speedsteru se dá přidáním čelního skla postavit roadster (Italové spíš říkají „spider“), další variantou je targa a konečně kupé.

Dallara Stradale

Základní cena je 155 tisíc eur, to jsou asi čtyři miliony korun, čelní okno je za 450 tisíc navíc, střecha a dveře po čtvrt milionu korun (všechny ceny jsou bez daně). Dallara má zatím plán postavit v následujících pěti letech šest set aut, pak se uvidí... První kus předal Dallara zákazníkovi 16. listopadu, kdy slavný konstruktér slavil své jedenaosmdesáté narozeniny.

Základem je karbonový monokok, ke kterému jsou připevněné hliníkové rámy nesoucí motor a nápravy. Kromě příslušenství zvyšující komfort chce výrobce nabídnout také doplňky, které sportovní náčiní ještě přiostří: velké křídlo zvyšující přítlak na zádi nebo nastavitelné odpružení.

Fotogalerie

Dallara Automobili je známá hlavně ve světě okruhového motorsportu. Monoposty Formule Indy a také elektrické Formule E jsou bez výjimky od Dallary, na italskou legendu se obracejí také stáje Formule 1, kde přímo působil na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Z hlavy samotného zakladatele značky je technická část veleslavného Lamborghini Miura, Dallara ovšem také pracoval na okruhové motokáře KTM X-Bow. Ve firmě sídlící naproti okruhu ve Varanu vyráběli také karbonové monokoky pro Bugatti Veyron a údajně i pro Alfu Romeo 4C.

Je tedy logické, že u své novinky kromě velmi nízké hmotnosti tvůrci vyzdvihují také vyšlechtěnou aerodynamiku. Při maximální rychlosti generuje údajně nejvyšší přítlak ze všech vozů své kategorie, má to být přes 820 kilogramů (dvojnásobek toho, co umí Porsche 911 GT2 RS). Díky tomu je auto schopné zvládat boční přetížení až 2G. Maximální rychlost má být 280 km/h, sprint na stovku auto zvládne za tři a čtvrt sekundy. Záměrem Dallary bylo postavit lehkonohé puristické náčiní pro nadšené řidiče, autu ale dopřál i moderní systémy v podobě systémů kontroly stability a trakce.

Dallara Stradale
Dallara Stradale

Pod dohledem Gian Paolo Dallary na vozu pracovalo dvacet inženýrů a pět mechaniků od roku 2015. Na ladění podvozku se podílel mimo jiné slavný testovací jezdec Loris Bicocchi, který šlechtil mimo jiné podvozky Bugatti EB110, radil Horaciu Paganimu nebo Christianu von Koenigseggovi. S vývojem pomáhal inženýrům Bosch (elektronické systémy řízení motoru a podvozku ABS-EBD-TCS-VDC) a Pirelli, které vyvinulo extra pneumatiky.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Škoda zahájila výrobu kamiqů, k prvním zákazníkům dorazí v září

Start výroby Škody Kamiq v Mladé Boleslavi

Škoda Auto začala ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábět kompaktní městské SUV Kamiq. Každý den jich vyrobí...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz