Dakarské legendy jedou do Lešan. Sezonu tam zahájí slavné liazky a tatrovky

Největší koncentraci dakarských kamionů ve své historii zažije vojenské muzeum ve středočeských Lešanech. Na zahájení sezony 2025 se tam v sobotu 31. května ukážou vzácné liazy a tatry ze soukromých i muzejních sbírek.

Pro kluky vyrůstající v polovině osmdesátých let to bylo zjevení. Parta kolem závodníka Jiřího Moskala přesvědčila vedení automobilky Liaz, že by byl skvělý nápad poslat její kamiony závodit na trase Paříž–Dakar.

Lopraisova Tatra 815-2 ZE R55 4x4.1 „PUMA“ v Národním technickém muzeu

Moskalova liazka s číslem 627 dojela hned při prvním startu v roce 1985 třináctá. O rok později se do Afriky vypravily i červené náklaďáky Tatra. A nekonečné spory mezi fanoušky žlutobílých liazek a červených strojů z Kopřivnice mohly začít.

Dakarské legendy v Lešanech

datum: sobota 31. května 2025

  • 9:30 – otevření muzea pro veřejnost
  • 10:00 až 10:20 – letové ukázky historické letecké techniky
  • 10:30 až 11:00 – dynamické ukázky v aréně
  • 11:10 až 14:15 – rozhovory s účastníky Dakaru
  • 14:30 až 15:00 – Dakar show v aréně

Vysoký šlachovitý konstruktér Jaroslav Krpec namaloval první tatrovácké dakarské šestikolky pro závod v roce 1986. „To byla geniální skládačka z toho, co fabrika vyráběla. Použil dvanáctiválec z vojenských tahačů, jen mírně modifikovaný s nepatrně navýšeným výkonem. Kabina pocházela ze standardní produkce, jen se měnila poloha, aby byl dobrý nájezdový úhel. Sestupný převod s převodovkou pocházel opět z tahačů přívěsů, což umožnilo v kombinaci se standardními nápravami bez redukcí v kolech to, že auto zaprvé jelo 2 km/hod a na druhé straně letělo stopadesátkou bez vymýšlení něčeho nového,“ vysvětluje Radomír Smolka, znalec tatrováckých závodních speciálů a člen představenstva kopřivnické automobilky.

Krpec navrhoval i kapotované závodní tatrovky. Na konci osmdesátých let pracoval na „bugyně“ s motorem uprostřed, která měla vyzvat pekelně rychlé DAFy Jana de Rooye (T 162 EX 7.440 4×4.1).

Z archivu Tatry: nerealizované monstrum pro Dakar vzniklo jen v modelech

Čtyřicet let starou historii připomenou ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech stroje, které ji psaly. „O spolupráci jsme požádali Michala Horku a Michala Joklíka. Ti nám pomohli přesvědčit účastníky dakarských rallye, aby nám své automobily do Lešan přivezli – a sami se akce také zúčastnili. Pro nás to má obrovský význam. Jsou to lidé, kteří stáli u samotného začátku tohoto dobrodružství, které kdysi dávno vzniklo díky francouzskému zakladateli závodu Thierry Sabinemu a neslo jméno Paříž–Dakar,“ popisuje pozadí příprav šéf Vojenského historického ústavu Aleš Knížek.

Trénovali jsme v pískovně, ale Dakar byl o něčem jiném, vzpomíná Moskal

Devět strojů pokřtěných pískem

Do areálu dorazí jak Moskalova liazka s číslem 627, tak Tatra 815 „Ostrý II“ z roku 1986, která je ve sbírkách Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici.

První Tatra z Dakaru se vrátila po třiceti letech do Kopřivnice

Chybět nebude ani nejslavnější a nejúspěšnější český kamion v historii: Tatra Puma, se kterou Karel Loprais vyhrál závod hned třikrát a jednou dojel druhý. Puma je součástí sbírek Národního technického muzea v Praze. Značku Liaz zastoupí i doprovodný kamion s číslem 606, úplně poslední vyrobený automobil v továrně LIAZ Mnichovo Hradiště, který je dnes v soukromých rukách. Celkem se tak do Lešan sjede devět náklaďáků, které se Dakaru zúčastnily. Na programu jsou jak jízdní ukázky, tak i besedy s účastníky závodu.

Kopřivnická královna pouště. Lopraisovu Pumu porazily jen předpisy

Fenomén Dakar

Start tuzemských strojů na Dakaru vyvolala v Československu obří vlnu zájmu. Auta se objevovala na titulních stranách časopisů, knihy o Dakaru se prodávaly v dnes nemyslitelných nákladech, na besedy se závodníky se stály fronty.

„S kamarády ze školy jsme si tehdy vedli vlastní sešity, kde jsme si lepili a kreslili startovní čísla, vystřihovali články z Mladé fronty a zaznamenávali každý jejich pohyb. Každý den jsme sledovali mapy a vyznačovali, kudy přesně jedou, jak se jim daří v etapách, co se jim povedlo. Byli jsme tím úplně pohlcení,“ vzpomíná na druhou polovinu osmdesátých let Aleš Knížek, šéf Vojenského historického ústavu a dodává: „A to ani nemluvím o plakátu z Motokovu s motivem Paříž–Dakar, který jsme tehdy snad všichni kluci měli nad postelí. Pro nás to byla fenomenální záležitost.“

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Po mosteckém okruhu se proháněly perly z dílny Porsche. I exkluzivní modely

Jedno z největších tuzemských setkání majitelů a příznivců vozů Porsche se uskutečnilo opět na mosteckém autodromu. I třetí ročník lákal fanoušky německých vozů s českou stopou na exkluzivní modely...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025

Antimonopolní úřad prověří nabíjení elektroaut. Konkurence nefunguje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se bude zabývat situací na trhu veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zkoumat bude podmínky na trhu v letech 2020 až 2025.

10. června 2025

Auto pro celého řidiče. Jízda trabantem je státnicí z řízení, ověřil si reportér

Premium

Jeho zvláštností je karoserie, jejíž viditelné části jsou vyrobeny z duroplastu. Trabant, lidový vůz s dvoutaktním motorem, byl jedním ze symbolů NDR, ale i u nás jste ho na silnicích potkávali...

10. června 2025

Jezdíme v geniálním minielektru a zas nás málem nabourali

Hyundai Inster nás nadchl, tedy nejprve jen jednoho z nás. Druhý musel uznat, že korejské mini je fakt skvěle vymyšlený elektromobil, až po názorné demonstraci. A co teprve když jsme odhalili, k čemu...

10. června 2025

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

10. června 2025

Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE
Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE

Játra jsou významným orgánem pro detoxikaci, trávení i tvorbu energie. Přesto na ně často zapomínáme. Tedy až do chvíle, kdy se tělo připomene...

Tajný tip z bazaru: Mitsubishi Eclipse Cross poslouží dobře, vyhněte se však dieselu

Premium

Popularita SUV způsobuje, že dříve tradiční modely a značky upadají, zatímco ty už skoro zapomenuté dokázal vhodně zvolený model nakopnout. Zrovna jedním takovým modelem je Eclipse Cross od...

9. června 2025

Kontrolní vážení kamionů selhává, postihy jsou minimální, tvrdí NKÚ

Systém kontrolního vážení vozidel selhává a neplní svou funkcí. Vysokorychlostní váhy často nefungovaly, množství deliktů spočívajících v překročení hmotnosti se nepodařilo předat obcím příslušným k...

9. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.