Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Daimler osekává náklady i odměny, potřebuje investovat do elektromobilů

  17:21aktualizováno  17:21
Ne zrovna dobré zprávy ohlásil Daimler, německý výrobce vozů Mercedes. V loňském roce se mu propadl zisk téměř o dvě třetiny na 2,7 miliardy eur (67,6 miliardy korun). Na odměnách tak budou kráceni jak akcionáři, tak zaměstnanci. A navíc se musí spořit na elektromobilitu.

Ola Källenius na tiskové konferenci zveřejnil výsledky hospodaření automobilky Daimler za rok 2019. | foto: AP

Výrobce vozů Mercedes-Benz navrhne na valné hromadě konané 1. dubna dividendu ve výši 0,90 eur na akcii, uvedla společnost v souvislosti se zveřejněním hospodářských výsledků za loňský rok. Na dividendy půjde pouze miliarda eur ve srovnání s 3,5 miliardami za rok 2018, kdy společnost vyplatila 3,25 eur za akcii ze zisku 7,6 miliardy.

Výrazný propad v zisku přišel i přes rekordní loňské prodeje. A tržby, které vloni vzrostly o tři procenta na 172,7 miliardy eur.

Ola Källenius na tiskové konferenci zveřejnil výsledky hospodaření automobilky...

Ola Källenius na tiskové konferenci zveřejnil výsledky hospodaření automobilky Daimler za rok 2019.

„Ačkoli naše výsledky za rok 2019 odrážejí pokračující silnou poptávku po našich atraktivních produktech, se ziskem nemůžeme být spokojeni,“ uvedl šéf podniku Ola Källenius. Upozornil, že k posílení ziskovosti jsou zapotřebí rozsáhlé kroky ke snížení nákladů.

Značka Mercedes-Benz prodala v loňském roce 2,39 milionu aut, což je nejvíc v dosavadní historii a také nejvíc mezi konkurenčními prémiovými značkami. Důvodem jsou náklady spojené s aférou kolem emisí naftových vozů, vysoké investice do elektromobilů a rovněž určité problémy s výrobou. Například náklady související s naftovými agregáty a s nimi spojenými soudy činily 4,2 miliardy eur. Nemalých 828 milionů eur pak stálo ukončení výroby pick-upu třídy X.

„V prvním čtvrtletí roku 2019 bylo rozhodnuto, že oproti původním plánům nebude Třída X vyráběna v Argentině. Důvodem je fakt, že cenová očekávání jihoamerických zákazníků neodpovídala nabídce zaručující ekonomickou životaschopnost projektu. Nyní bylo rozhodnuto, že s koncem května 2020 bude výroba tohoto relativně mladého modelu ukončena,“ upřesňuje David Pavlíček z distributora Mercedes-Benz Vans Česká republika s tím, že globálně se prodalo více než 30 000 vozů Třídy X.

Právě i neúspěch pick-upu Mercedesu přispěl k tomu, že divize užitkových vozů Daimleru se překlopila ze zisku 312 milionů eur za rok 2018 do loňské ztráty 3,09 milionu.

Podle agentury DPA se nižší zisk dotkne nejen akcionářů, ale i zaměstnanců. Zatímco loni si každý ze zhruba 130 tisíc zaměstnanců v Německu odnesl 4 965 eur na odměnách souvisejících s hospodařením, za rok 2019 by to mělo být jen 597 eur – jako podíl na hospodářských výsledcích – a jednorázová odměna 500 eur.

Harald Wilhelm, finanční ředitel Daimler AG, Ola Källenius, předseda...

Harald Wilhelm, finanční ředitel Daimler AG, Ola Källenius, předseda představenstva a Martin Daum, člen představenstva zodpovědný za divizi užitkových vozidel s konceptem Mercedes-Benz Vision EQS.

Firma se však nevyjádřila k informaci, kterou zveřejnil německý deník Handelsblatt, podle kterého se chystá snížení počtu pracovních míst zhruba o 15 000 (psali jsme zde).

I v letošním roce musí firma investovat velké peníze do elektromobility. Chystá premiéru Mercedesu EQA, elektrického SUV velikosti modelu GLA. Začít prodávat by se měla i nová generace třídy S, ovšem pouze jako sedan. Verze kupé a kabriolet jsou údajně pro nerentabilnost zrušeny. V plánu je uvést i plně elektrickou dodávku EQV. Řada stávajících modelů pak dostane plug-in hybridní variantu. Vedení firmy i přesto očekává, že zisky budou v roce 2020 vyšší než loni. „Naším cílem je zajistit solidní čistou likviditu k ochraně nezbytných investic, a zároveň vyplatit atraktivní dividendy,“ uvedl finanční ředitel Harald Wilhelm.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Toyota GT86

VIDEO Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž...

Svůj elektromobil má už i Sony. Prodávat jej zatím neplánuje

Elektromobil Sony Vision S

VIDEO Vlastní elektromobil má už i japonský elektronický a zábavní gigant Sony. Představil jej na...

„Tchyně řekla, že uhoříme.“ Martin Klíma vyvrací mýty o elektroautech

Šéf elektromobility v E.ON Martin Klíma

Když odejde v elektromobilu baterka, jež stojí půl milionu, nemusíte ji měnit celou, stačí vyměnit...

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Vagabundi s hadry jsou po čtvrt století zpátky, značí úpadek New Yorku

Party žebráků, kteří bezbrannému řidiči plesknou mokrý hadr na čelní sklo při čekání na křižovatce, jsou zpět v New...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Radary na zúženích nejsou šikanou řidičů, říká šéf dopravní policie Zlý

Dopravní policie bude přísnější. Řidiče čekají vyšší pokuty, větší bodové tresty a třeba i důslednější trestání za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Tatra vyrazila po třiceti letech znovu šířit do světa dobré jméno Česka

Od pražského Rudolfina vyrazili na cestu kolem světa členové expedice Tatra kolem světa 2. V centru Prahy se rozloučili...

Radary na zúženích nejsou šikanou řidičů, říká šéf dopravní policie Zlý

Dopravní policie bude přísnější. Řidiče čekají vyšší pokuty, větší bodové tresty a třeba i důslednější trestání za...

Premium

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou bateriová auta...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz