Daihatsu FC Deco Deck

Daihatsu FC Deco Deck | foto: Daihatsu

Automobilka Daihatsu vymyslela osobní tirák

  • 6
Pro tokijský autosalon, který otevře 22. listopadu, si domácí automobilka Daihatsu připravila čtyři novinky. Dvě varianty nové generace miniroadsteru kopen, mikrobus či MPV Deca Deca a asi nejbláznivějším konceptem bude osobní kamion s jménem FC Deco Deck. Vše ve velikostech, které se v Evropě nenosí.

Auta japonské automobilky Daihatsu nejsou v našich končinách příliš rozšířená. Přitom je Daihatsu nejstarším výrobcem aut v Japonsku a v současnosti značku z většinové části vlastní Toyota. Daihatsu donedávna v Evropě působilo, ale v roce 2011 se rozhodlo evropské trhy opustit. České zastoupení pak odešlo z našeho trhu ještě dříve.

Na silnicích občas potkáte malé modely Cuore a Charade, o něco větší hatchback Sirion nebo SUV Terios. Zcela výjimečně pak krabicoidní Materii a kapesní roadster Copen z nezvykle zaoblenou karoserií. A právě nástupce tohoto roadsteru se představí koncem listopadu na autosalonu v Tokiu.

Jméno zůstává stejné, jen počáteční C nahradí K, tedy Kopen. Daihatsu představí rovnou dvě provedení: Rmz a Xmz. Základ je u obou modelů stejný, liší se úpravou zevnějšku. Model Rmz je jakousi silniční variantou, naopak Xmz má evokovat jisté terénní geny. Ač to je u roadsteru hodně nadnesené a auto se reálně mimo silnice dobrovolně nepodívá.

Oba kopeny mají oproti výrazně zaoblenému předchůdci vcelku moderní design, který zpředu může evokovat produkci Mitsubishi, ač s tou nemá Daihatsu nic společného. Autíčka to jsou tradičně miniaturní. Kabina pojme dva pasažéry a na délku kopen měří 3,395 metru, na šířku pak 1,475 metru. Tyto hodnoty jsou velmi důležité, limity 3,4 metru a 1,48 jsou maximální parametry pro japonská auta všeobecně známá jako Kei Cars.

Daihatsu Kopen Rmz

Důvodem jsou daňové předpisy a možnost parkování na vyhrazených místech v přeplněných centrech měst. Předpisy, platné od roku 1998, ještě nařizují maximální objem motoru 0,66 litru a maximální výkon 47 kW. Daihatsu zatím u obou kopenů neuvádí, jaký motor je bude pohánět. Z výše uvedeného je však jasné, na co se japonští zákazníci mohou těšit. Pro zajímavost, předchozí generace copenu se v Evropě prodávala s větším motorem, protože zde podobné restrikce nastavené nejsou.

Daihatsu Deca Deca

Další novinkou pro tokijský autosalon je malá dodávka Deca Deca. Rozměry není třeba zmiňovat, opět je to auto velikosti Kei Cars, půdorys je stejný jako u kopenu. Tentokrát však s prostornější karoserií s dvoukřídlými dveřmi na obou bocích karoserie. V interiéru lze šachovat s uspořádáním sedadel, ač se to z našeho pohledu zdá při rozměrech auta jako nemožné. Podrobnosti o pohonné jednotce zatím Daihatsu nezveřejnilo. Ale opět se budou muset vejít do výše uvedených parametrů maximálního objemu a výkonu.

Nejbláznivějším konceptem je ten poslední. Auto jménem FC Deco Deck opět dodržuje parametry Kei Cars, na délku má 3,395 metru, na šířku 1,475 metru a na výšku 1,985 metru (limitem pro autíčka kei jsou dva metry). Potud v rámci svébytné třídy nic překvapujícího, až tedy na nezvyklou výšku. Jenže FC Deco Deck je kamion, tedy přesněji něco jako zmenšenina tahače návěsů.

Daihatsu FC Deco Deck

Vizuální podoba s velkými tahači je velmi podařená, některé linky pak odkazují na některé krabicoidní kompakty japonských výrobců. Že je minikamion jen výstavním konceptem, dokládá použitý pohon. Auto pohání palivové články, které jsou umístěné v jakémsi kufru na kolečkách pro jejich snadnou výměnu. Ale to je zatím hudba budoucnosti a auto má k sériové výrobě daleko. Což je možná škoda, většího exota bychom na silnicích totiž jen stěží potkali.