Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daihatsu: Dvoutakt se vrací a chutná mu nafta

  22:55aktualizováno  31. října 13:02
V našich zeměpisných šířkách nepříliš sledovaná automobilka Daihatsu se občas blýskne něčím originálním. Zatím poslední lahůdkou je pokročilá studie malého prakticky použitelného vznětového dvoutaktu, řešící hned několik dosavadních problémů. Dieselový dvoutakt by se měl dostat pod kapotu mikrocabria copen.
Dvoutaktní dieselmotor Daihatsu

Dvoutaktní dieselmotor Daihatsu | foto: Daihatsu

Východ dvoutakt zná

Dvoutaktní turbodiesel není pro obyvatele tzv. Východního bloku nic nového; přesně takový poháněl těžkou lokomotivu M62 z ukrajinského Vorošilovgradu, která v tisícikusových sériích tahala přetížené nákladní vlaky po celé východní Evropě – u nás pod označením T679.1 (781) a přiléhavou přezdívkou Sergej.

Mimoděk se stal učebnicovým příkladem všech problémů, se kterými si musí poradit novodobí konstruktéři, rozhodnuvší se kvůli nesporným výhodám tento koncept vrátit do hry. Na jedné straně doslova vír v palivové nádrži, na té druhé kvanta decibelů a škodlivých výfukových zplodin.

I mimo socialistický sektor se tato koncepce uplatnila v hromadném měřítku - stovky typů legendárních amerických trucků na ni též spoléhaly.

O něco blíže běžným motoristům je legendární Trabant, který sice spaloval namísto nafty suspenzi benzínu s olejem, avšak jednalo se také o dvoutaktní dvouválec. Každý, kdo někdy viděl jeho motor rozebraný, udělá si snadno představu o tom, jak jednoduchý stroj je.

Daihatsu Copen

Podle prozatím nepotvrzených informací by se unikátní dvoutaktní diesel měl dostat pod kapotu kapesního kabrioletu copen. Dvoumístné autíčko je dlouhé 3,4; široké 1,5 a vysoké 1,3 metru, váží 830 kilogramů. Verze s benzinovým motorem 0,66 litru se 47 kilowatty výkonu (68 koní) vyjde v přepočtu přibližně na půl milionu korun.
Jde to i ekologicky

Novodobé pokusy začínají na opačném konci výkonového spektra než sovětská lokomotiva. Nejmenší japonská automobilka se rozhodla vyvinout jednoduchou, úspornou a čistou jednotku pro pohon menších aut.

Vytvořila tedy dvouválec o zdvihovém objemu 1,2 l s vyvažovací hřídelí pro dosažení klidného běhu. Tajemství úspěchu se skrývá v nejnovější generaci přesného elektronicky řízeného vysokotlakého vstřikování common-rail a dvoustupňovém přeplňování sériově řazenými Rootsovým dmychadlem a výfukovým turbodmychadlem. Motor už dnes umí plnit emisní normu Euro V.

Největšími výhodami popsaného agregátu jsou – mechanická jednoduchost a předpokládaná vysoká spolehlivost, nízká spotřeba a úroveň emisí a zejména vysoký měrný výkon – dvanáctistovka bez problémů dosahuje 65 kW a 230 Nm, to vše s velmi dobrými výkonovými křivkami a klidným během. Srdce spořivých řidičů možná zanedlouho začnou bít dvoutaktně.

Elektronicky řízená recirkulace výfukových plynů (EGR) ve spolupráci s optimalizovaným obtokovým kanálem, tvarem spalovací komory a kontrolovanou rotací směsi a výplachem se starají o velmi nízkou spotřebu paliva i úroveň emisí, zejména NOx, které patří k hlavním slabinám moderních čtyřdobých motorů.

Každý válec disponuje jediným (výfukovým) ventilem, poháněným vačkovou hřídelí s rolnami, omezujícími odpory a opotřebení. Oddělené mazání nevyžaduje přimíchávání oleje do paliva a trojice pístních kroužků na každém pístu se stará o minimalizaci jeho spotřeby.

Neméně zajímavé je i přeplňování – přímo v sání je zabudováno nízkovýkonné dvoulopatkové Rootsovo dmychadlo, poháněné řemenem od klikové hřídele. V nízkých otáčkách se stará o optimální plnění samo, ve vyšších sepne obtokový ventil a do plnícího okruhu se přidá výkonnější výfukové turbodmychadlo, které s rostoucími otáčkami převezme většinu zátěže. Přepracované chlazení s optimalizovaným průtokem hlavou válců lépe odolává špičkové tepelné zátěži, charakteristické pro dvoutakt, z téhož důvodu byl přemístěn i vyplachovací kanál.

Autor:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

Témata: Daihatsu, Trabant, Vlak
  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...